Bukefalos 28 år!

Introducera vuxna katter

sten

Trådstartare
Hej!
Jag har lite akut tagit emot en kastrerad hankatt av en kompis vars dotter har blivit allergisk. Han är jättekelig och snäll och van vid andra katter.

Problemet är att jag har två egna katter (en hona och en hane, båda kastrerade) och undrar nu Hur jag ska få detta att funka?
Mina egna accepterar varandra, men är absolut inte kompisar. De har växt upp ihop.
Honkatten brukar mest fräsa åt andra katter men håller sig undan och bråkar inte.
Min hankatt däremot är en riktig bråkstake som verkligen söker bråk ute. Han kan gå hem till grannarnas katter och attackera dem och har bitit ena grannkatten riktigt rejält en gång.
Så jag är väldigt orolig att han kommer skada den nya katten.

Den nya bor nu i ett eget rum. Jag har satt in feliway både i det rummet och i vardagsrummet till mina egna katter.

Har ni några tips på hur man ska introducera katterna på bästa sätt?
Jag är fullt medveten om att det kanske inte går att få dem att acceptera varandra men jag vill ge det ett försök.
 
Sv: Introducera vuxna katter

En förhoppning är att när/om din hankatt förstår att den nya katten ingår i familjen så är det inte så farligt. Rekommenderar dig att googla på Jackson Galaxy och läsa. Han är en fenomenal kattbeteendevetare.

Du kan börja med att ge katterna mat på var sida av stängd dörr. När alla är bekväma med det så mata katterna med öppen dörr eller sätt övertäckt kompostgaller i dörrhålet. När katterna äter sin mat utan problem så ta bort täcket över kompostgallret och fortsätt på den linjen.
 
Sv: Introducera vuxna katter

Tack för tipsen. Jag hittade en jättebra artikel på hans hemsida. :)
 
Sv: Introducera vuxna katter

Bör man klippa klorna på alla katterna när de får träffas första gången?
För att minska risk för skador liksom? Eller stör det dem mer än det gör nytta?
 
Sv: Introducera vuxna katter

Än så länge bor den nya i eget rum. Jag är inte vågat öppna dörren dit ännu, men mina katter är intresserade och nosar vid dörren. Det har inte varit några fräsningar eller så ännu.
Och den nya katten verkar rätt lugn och snäll. Väldigt kelig är han och verkar inte bry sig särkilt mycket om mina katters lukt.
Jag har bytt leksaker och filtar mellan rummet och resten av huset ett par gånger.
Mina katter blir väldigt intresserade och nosar jättemycket på dem, men den nya bryr sig inte.
Så jag låter honom vara instängd i rummet ett par dagar till iaf så mina får vänja sig mer vid lukten. :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 105
Senast: Bison
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 618
Senast: Lhas
·
Övr. Katt Har två kastrerade katten en hankatt och en honkatt. De har totalt olika pesonlighet. Hankatten är väldigt trygg och en riktig...
Svar
1
· Visningar
566
Senast: Bison
·
Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 651
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp