Bukefalos 28 år!

Intuitivt ätande/mindful eating

Just pommes är något jag kan bli sugen på någon gång ibland (typ 2-3 gånger per månad) och sedan äta två sticks och vara helt nöjd, känt det goda krispet/värmen/saltet ihop med en ren och len potatissmak. Så det är aldrig något jag gör till mig själv eller beställer, tyvärr är det lite för vanligt som default-tillbehör när man äter ute. Åtgången på rödlök i hushållet är ganska extrem (fast jag vet inte hur mycket andra gör av med), ett nät i veckan är nog ett snitt.

Det konsumeras kopiösa mängder rödlök i detta hushåll, samt dess kusin Roscoff-lök :love: Samma sak hos särbon.
 
Vad kul att vi är flera! :heart

Precis som många andra är det det här med att storhandla som jag tycker blir svårt. På grund av hur jag bor måste jag storhandla och kan aldrig äta något på impuls som jag inte har hemma, men hur vet jag vad jag ska handla? Hur mycket av vad? Jag känner definitivt att jag äter mer eller mindre intuitivt nu, men samtidigt blir det svårt att följa intuitionen om jag, som tex förra gången jag handlade, köper enorma mängder pasta och sen blir sugen på hamburgare. Hur ska en tänka kring det egentligen?
Jag försöker handla lite av varje, och spara sånt som inte är torrvaror i frysen..
 
I know the feeling... och så fort jag lyckats få till något litet utrymme i någon av de fyra frysarna så kommer särbon och fyller det :cautious:
Avis. Jag har bara en liten halvfrys som står ute i garaget. Har länge tänkt att jag borde köpa ordentlig kyl och frys (kylskåpet är äldre än huset känns det som...) men det hamnar hela tiden längre ner på priolistan. Kanske får ta tag i det nu. Fullstorlek på båda hade varit en dröm:love:

Delvis KL men känns ju som att intuitivt ätande står och faller lite på ett tillgängligt överflöd. Vilket vi ju levde i rent evolutionärt men svårt under vintermånaderna i Sverige. Så frys och växthus kanske är nödvändigt, åtminstone för oss som inte bor i stan.
 
Avis. Jag har bara en liten halvfrys som står ute i garaget. Har länge tänkt att jag borde köpa ordentlig kyl och frys (kylskåpet är äldre än huset känns det som...) men det hamnar hela tiden längre ner på priolistan. Kanske får ta tag i det nu. Fullstorlek på båda hade varit en dröm:love:

Delvis KL men känns ju som att intuitivt ätande står och faller lite på ett tillgängligt överflöd. Vilket vi ju levde i rent evolutionärt men svårt under vintermånaderna i Sverige. Så frys och växthus kanske är nödvändigt, åtminstone för oss som inte bor i stan.

Nu är det ju lite OT men jag har en löjlig mängd frysar med tanke på att jag lever som singel i praktiken... två stora boxar (typ 300-350 liter), ett fullstort skåp, en liten box och ett halvskåp... men visst, blir jag sugen på något så finns det i allmänhet hemma. Sedan är det för mig bra att ha egengjord färdigmat så jag inte hoppar över att äta.
 
Nu är det ju lite OT men jag har en löjlig mängd frysar med tanke på att jag lever som singel i praktiken... två stora boxar (typ 300-350 liter), ett fullstort skåp, en liten box och ett halvskåp... men visst, blir jag sugen på något så finns det i allmänhet hemma. Sedan är det för mig bra att ha egengjord färdigmat så jag inte hoppar över att äta.
Ja, det är det som ofta blir med mig. Har inte plats för matlådor så jag orkar inte äta för då måste jag fixa något 😅
 
Vad gäller intuitivt ätande så gör jag nog det till största delen. Jag har ju en ätstörning i grunden och jag skulle aldrig få stil på ätandet om det inte var god mat. Mat jag inte tycker är god av någon anledning gör att jag inte äter (är jag bortbjuden äter jag givetvis allt).

Det är sällan jag planerat middagar för någon längre period (undantaget om det är något som tar lång tid att tillaga) utan det blir vad jag känner att jag är sugen på fram mot eftermiddagen. Veckomatsedel skulle det aldrig falla mig in att göra, det är ingen idé. Däremot brukar jag ha en idé om vad jag vill äta under veckan men inte bestämda dagar.

Jag har heller inga bestämda mattider utan det är när jag känner för det (middagen är ofta sammankopplad med när det blir mörkt, dvs när det inte går att göra något ute längre).
 
Jag har fastnat i ett intuitivt matlagningsfenomen. Jag planerar i detalj i dagar/veckor vad jag ska tillaga. Njuter av att köpa ingredienser - kan sno runt halva Stockholm för att hitta just det jag behöver, med stor lycka när jag hittar det. Sedan när det är tid att laga måltiden så kommer jag inte till skott utan fortsätter att tänka på hur underbart det kommer att bli. När jag äntligen faktiskt tillagar det så är jag inte längre särskilt sugen på att äta det, är redan 'övermätt' och själva matupplevelsen blir för det mesta en besvikelse. Eftersom jag är ensam så försöker jag alltid laga tillräckligt för att det ska räcka till några infrysta portioner. Men känner direkt avsmak för att ta upp dem i frysen senare.

Under tiden lever jag på varmkorv med bröd, snabbmakaroner och liknande.

PS. Även här hemma går det åt enorma mängder rödlök. Det är räddaren i nöden för det mesta jag lagar, inklusive hackad rödlök till varmkorven.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Den här tråden tangerar en del andra trådar, men jag tänkte att det skulle bli en mer positiv tråd. Det är en del användare, jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 597
Kropp & Själ Får ont i magen av nästan allt. Provar vad som fungerar och det är väldigt få saker. Keso. Vitt bröd (så det är inte celiaki), riskakor...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: alazzi
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 744
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp