Vad kan man äta till frukost?

Havregrynsgröt (måste vara Gyllenhammars, andra sorter lessnar jag på efter 1-2 gånger) med smör och honung och växtmjölk.

Eller

Naturell yoghurt, fjällfill, kefir, med "torrmüsli" och torkade bär, ev bananskivor.

Eller

Mediumkokt ägg på rågrut med kaviar

Jag äter havregrynsgröt med ett ägg vispat i inför tillagning. Blir lite krämigare än bara havregryn och jag håller mig mätt längre. Smakar inte ägg över huvud taget, det hade jag inte fixat på morgonen. Har också blåbär, pumpakärnor och skivad banan på. Och mjölk. Skulle nog kunna ha typ socker och kanel eller nån sylt/mos, andra fröer eller nötter i stället, men håller mig till det jag gillar till jag tröttnar. Vilket inte hänt på flera år 😁
Tack för tips. Ska prova med ägg i gröten

Jag äter knäckemackor (plural. En är för lite) med varierande pålägg (ost, keso, leverpastej, kalkon). I vanliga fall är det no-no på yoghurt till frukost hemma vardagar då jag blir illamående, men på hotellfrukost och nu som gravid går det bra att addera det. Om jag inte äter en riktigt matig frukost (och det orkar jag inte till vardags, då går jag upp för tidigt för det) så räknar jag inte med att stå mig till lunch utan blir ett mellanmål eller frukt på förmiddagen. Jag skulle satsa på att äta antingen hela frukostmålet lite senare eller dela upp det. På vissa arbetsplatser har jag fått frukost på jobbet och beroende på tidpunkt har jag antingen ätit något litet hemma och sen på jobbet om frukosten är lagd lite senare eller om arbetsdagen startat med frukost har jag inte ätit något hemma, men då är jag såpass igång att jag kan äta lite mer när jag kommer till jobbet.

Lingongrova med ost och en kopp te som första frukost hemma och sedan yoghurt eller kvarg med müsli på frukostrasten på jobbet.

Chiafrö med havregryn.
Med pumpafrö, samt någon smak -ofta sylt eller äppelmos. Blandas ihop någon timme innan jobbfikat, med havremjölk, olika proviva, eller Ibland vatten.

Kesomål med färdig bär/nötblandning i locket fungerar också.

Helger brukar jag lyxa till det med varma mackor :d

Jag dricker alltid ett halvt glas juice innan jag gör något annat, för en liten sockerkick och för att fungera som människa :D klarar inte av kaffe direkt efter att jag vaknat. Sen äter jag kaseinpudding med lite tinade bär och nötter när jag kommer till jobbet. Tycker jag står mig bättre på det än något annat jag testat (och så är det sjukt gott).

Jag dricker alltid ett halvt glas juice innan jag gör något annat, för en liten sockerkick och för att fungera som människa :D klarar inte av kaffe direkt efter att jag vaknat. Sen äter jag kaseinpudding med lite tinade bär och nötter när jag kommer till jobbet. Tycker jag står mig bättre på det än något annat jag testat (och så är det sjukt gott).
Hur gör du den? :)

Jag är ingen frukostätare men har blivit tvungen att lära mig att äta något, annars får jag inte behålla den medicin jag måste ta på morgonen.
Så jag delar min frukost i två, en knäckemacka med skinka och gurka och ett glas juice hemma, sen en likadan macka till dagens 9.30-kaffe på jobbet.
Då håller jag fram till lunch.

Kan du äta frukost två gånger?
Knäckemackan när du går upp och sen något mer ordentligt innan du startar dagen?
Jag kan inte äta något när jsg gå upp, mår bara illa.
En dagvecka går jag upp 05, dricker energidryck på väg till jobbet och sen ordentlig frukost vid 08,20 när vi har första rasten.

Jag äter vanligtvis bara ett (knäcke)bröd med valfritt pålägg och ett glas vatten. Världens tråkigaste frukost, och inte speciellt mättande. Jag är ofta trött, okoncentrerad, klarar inte av fysisk aktivitet, förrän jag fått i mig mer mat (lunch) och funkar då bättre till eftermiddagen. Jag vill äta bättre frukost, men min mage tål INGENTING.

Min drömfrukost hade varit kvarg med bär med nötter och fröer. Mättande och gott. Men jag tål kvarg dåligt, och jag kan byta ut det mot yoghurt, men inte naturell yoghurt som jag inte heller tål.
Eller smoothie / smoothie bowl. Men bär och frukt går generellt också bort.

Ibland funkar dock smoothie med fryst banan, protein och mjölk. Men inte för ofta.

Bröd är lite njae. Havre funkar bättre än vete, och knäcke funkar bättre än mjukt bröd - men inget av det är speciellt mättande.

Varma rätter - nope, min mage tål det dåligt.

Ägg - kokt eller stekt, går bara bra om jag är sugen på det, annars inte.

Pannkakor, omelett - funkar som helgfrukost enbart.

Gröt kan jag äta rent generellt, men det är något med konsistensen som gör att jag tröttnar, dessutom blir jag hungrig igen på rekordtid.
Overnight oats är lite samma, eventuellt mer mättande, men tröttsamt.

Chiapuddingar kan jag äta, men gillar inte konsistensen. Tvingar mig ändå.

Keso kan jag äta, men kräver något till.

Diverse nötspreads kan jag äta, så länge det inte är choklad i. Choklad på morgonen går inte oavsett form.

Allt ovan går bra att äta en annan tidpunkt på dagen än frukost. Men vid dagens första mål är min mage överkänslig och jag kan bli rätt dålig. Har testat att fasta, men av olika anledningar är det inte heller ett bra alternativ. Jag mår ändå dåligt, och mina problem med energilöshet förbättras inte av att vara hungrig. Jag måste äta något helt enkelt.

Är laktosfri också såklart, annars hade det funnits mer produkter att testa.

Istället för att gissa sig till vad jag eventuellt kan äta - vad äter ni på morgonen?
Kanske finns det någon inspiration jag kan hämta, kanske något jag inte testat redan.

Jag är okomplicerad. Några mackor och en kopp te. På mackorna ofta kycklingskinka eller ost med något på. Antingen nån grönsak på, senap på skinkan eller liknande.

I perioder har jag ätit havregrynsgröt. Blir mer mättande om man rör ner ett ägg i den. Blir dessutom en trevlig len konsistens. På gröten äppelmos och kanel. Eller osötat jordnötssmör. Alltid mjölk på.

Du kan ju komplettera din vanlig frukost med t.ex. ostbitar, skinkskivor, grönsaker osv. Sånt man vanligtvis har på mackan men som går utmärkt att äta för sig själv.

Jag äter yoghurt och flingor. Oftast smaksatt yoghurt, flingorna är alltid Frebacos havreringar. De har en för mig trevlig konsistens, framförallt efter att ha legat i skålen med yoghurt tills yoghurten börjat bli lite varmare (direkt från kylskåp är den för kall för att jag ska kunna äta den). De flingorna är också utan såväl socker som sötningsmedel. Öht en trevlig innehållsförteckning på dem, och min mage gillar dem.

Jag äter vanligtvis bara ett (knäcke)bröd med valfritt pålägg och ett glas vatten. Världens tråkigaste frukost, och inte speciellt mättande. Jag är ofta trött, okoncentrerad, klarar inte av fysisk aktivitet, förrän jag fått i mig mer mat (lunch) och funkar då bättre till eftermiddagen. Jag vill äta bättre frukost, men min mage tål INGENTING.

Min drömfrukost hade varit kvarg med bär med nötter och fröer. Mättande och gott. Men jag tål kvarg dåligt, och jag kan byta ut det mot yoghurt, men inte naturell yoghurt som jag inte heller tål.

Ibland funkar dock smoothie med fryst banan, protein och mjölk. Men inte för ofta.

Bröd är lite njae. Havre funkar bättre än vete, och knäcke funkar bättre än mjukt bröd - men inget av det är speciellt mättande.

Gröt kan jag äta rent generellt, men det är något med konsistensen som gör att jag tröttnar, dessutom blir jag hungrig igen på rekordtid.

Diverse nötspreads kan jag äta, så länge det inte är choklad i. Choklad på morgonen går inte oavsett form.

Allt ovan går bra att äta en annan tidpunkt på dagen än frukost. Men vid dagens första mål är min mage överkänslig och jag kan bli rätt dålig. Har testat att fasta, men av olika anledningar är det inte heller ett bra alternativ. Jag mår ändå dåligt, och mina problem med energilöshet förbättras inte av att vara hungrig. Jag måste äta något helt enkelt.

Istället för att gissa sig till vad jag eventuellt kan äta - vad äter ni på morgonen?
Kanske finns det någon inspiration jag kan hämta, kanske något jag inte testat redan.
Jag äter lite olika för att motivera mig, jag är ingen frukostmänniska, men behöver få i mig och försöker få in protein i frukosten, så det blir tex havregrynsgröt med proteinpulver, lite kruskakli, nötter och chiafrön med frukt o mjölk, eller keso o frukt plus någon macka med ägg. Jag gillar ägg så gör gärna olika äggrätter med fetost eller keso i. Om du gillar tonfisk eller makrill finns det ju antingen tonfiskröra eller makrill på macka med. Jag har själv inget problem med kvarg eller naturell youghurt med hög protienhalt (utom att det blir trist)men förstår att magen kan krasha.

Just idag pga helg åt jag äggröra och bacon till frukost. Men vardagsfrukosten är alltid först en macka och kaffe. Sedan duschar jag och fixar i ordning och allt. Jag äter havregrynsgröt med mjölk och sirap (gärna mörk) precis innan jag åker. Jag har ibland äppelmos och kanel eller sylt på gröten istället. Skivad banan är också gott.

Jag äter overnight oats med en till två teskedar chiafrön i. Just nu smaksatt med kanel och sedan en klick äppelmos och mjölk på morgonen.

Vanligast är nåt med ägg. Om jag ska upp tidigt (oregelbundna arbetstider) kokar jag ägg kvällen innan och äter då 1-2 ägg, med eller utan knäckebröd.

Annars stekta ägg, eller äggröra (bara med vatten vanligtvis), kanske med nån påläggsskiva kalkon, eller lite snacktomater. Avokado naturligtvis. Eller bananpannkaka; två ägg och en banan.

Eller två knäckebröd med pålägg. Pålägget kan förutom traditionella vara tex skivad banan, eller hummus med gurka på.

Gröt händer (måste testa Gyllenhammars gryn efter att ha läst inlägget här där det nämndes, annars blandar jag oftast havregryn och råggryn). Liksom att bara steka en fryst hamburgare och äta den som den är med lite ost eller dressing. 👍

Har "hållit på" med chiapudding och smoothies men eftersom jag alltid behövde förstärka med ägg så har jag glidit över till att ägg är standard. Jag behöver mer matliknande på morgnarna. Och, tydligen är det inte min grej att äta samma varje dag, när jag nu korrläser mitt inlägg. 😁

Liknande trådar

Mat Jag har så svårt för att hitta vettiga mellanmål som jag gillar i längden. Dessutom kunde väl inte någon variation på frukost skada... 2 3
Svar
41
· Visningar
2 238
Senast: Cattis_E
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 234
Senast: Pilot
·
Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i... 2
Svar
36
· Visningar
2 246
Senast: Tilly_85
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka