iPad Air 2?

Anna

Trådstartare
Hej kära tekniska vänner, det är jag igen ;)

Jag har nu en Samsung surfplatta som jag använder dagligen, främst till att läsa böcker och till det funkar den någorlunda (jag läser främst direkt i olika appar). Men nu har jag fått wifi hemma och skulle vilja använda den mer, till att surfa, blogga, spela musik och podcasts, sociala medier osv., alltså det som jag annars får plocka fram datorn till, men den har blivit väldigt trött under de två åren vi har kamperat ihop och allting tar väldigt lång tid, den hänger upp sig, det kan ta flera minuter att skriva ett par meningar, appar kraschar osv. Den är två år gammal och den var inte dyr, så den kanske har levt sitt liv helt enkelt.

Så nu funderar jag på att ersätta den med en iPad. När jag googlar verkar det som om en iPad Air 2 16GB kan vara något för mig. Vad tycker ni, är de så bra och prisvärda som de verkar? Jag har en iPhone som jobbmobil som jag älskar, så jag är alltså bekant med iOS och gillar det.

Jag hoppar såklart att Black Friday ska innebära någon sorts rabatt, men det är inte säkert att jag kan räkna med det ;)

Så, hit me med era råd och rön! :)

Är du van vid iphone så kommer ipad att framstå som en självklarhet för dig. Typ allt är samma.
Jag kommer inte ihåg om det är Air eller Air 2 jag har men jag är fullt nöjd med den, den är min andra ipad.

Jag har nyss fått en ny, min gamla tappade massor med batterikraft efter 28 månaders användning och jag lyckades med miraklet att få en ny trots att det var MediaMarkt och Apple det handlade om. (Eller ja, ny och ny, jag fick nog en refurbished. Men den ska funka som en ny).

Jag skulle dock inte läsa böcker på den, det tycker jag inte att surfplattor håller för. Mina ögon (och migrän) klarar inte det, jag skulle nog behöva ha en läsplatta isåfall som har en annan typ av skärm. Men är du van att läsa på din Samsungplatta kan du nog läsa på ipad också.

Sedan jag skaffade Ipad använder jag min dator typ två gånger i månaden. Max.

Tack @mandalaki och @Emtherlia! :)

Det måste ju inte vara en 2:a vill jag tillägga - det var bara det jag fick upp när jag sökte så jag tänkte att den kanske hade ersatt den tidigare, men så var det ju inte och då kan jag ju komma undan med ganska många färre hundralappar.

Och ja, jag läser på Samsungplattan, har gjort i två år och ofta ett par timmar eller mer om dagen, så det är nog inga problem :) Apparna jag använder har lite olika emulatorfunktioner såsom att man kan ändra bakgrund, ljus och sådär, så det är faktiskt inte alls ansträngande för mina ögon. Säger jag nu ;) Så det är jag inte så orolig för.

Nej, det förstår jag, det är ju jag som är extra känslig pga min migrän.

Men läsa utomhus i sommarsol ska du nog inte räkna med, om det inte finns läsappar till ipad också.

Jag kollade min igår, den är ingen 2. Jag trodde att 2 var nästa version men det är den alltså inte?

@mandalaki Om du tittar på baksidan så ser du ett A följt av 4 siffror, det är modellnumret och om du googlar så ser du vilken modell du har. :)

Jag har en iPad Air 1. Nyaste som kommit ut är iPad Pro 9,7 (kom efter iPad Pro 12,9 och iPad Air 2)

Nej, det förstår jag, det är ju jag som är extra känslig pga min migrän.

Men läsa utomhus i sommarsol ska du nog inte räkna med, om det inte finns läsappar till ipad också.

Jag kollade min igår, den är ingen 2. Jag trodde att 2 var nästa version men det är den alltså inte?

Nej, utomhus funkar möjligtvis med svart bakgrund och vit text, men det är inte särskilt bekvämt, det är sant. Men som tur är finns samma appar till iPad som till Android och jag kan behålla mina konton. :)

Jag hittar iPad Air som Apple Certified Pre-Owned till ett vettigt pris hos en av de stora kedjorna, och det antar jag att man kan lita på, vad tror ni?

Nej, utomhus funkar möjligtvis med svart bakgrund och vit text, men det är inte särskilt bekvämt, det är sant. Men som tur är finns samma appar till iPad som till Android och jag kan behålla mina konton. :)

Jag hittar iPad Air som Apple Certified Pre-Owned till ett vettigt pris hos en av de stora kedjorna, och det antar jag att man kan lita på, vad tror ni?
Pre-owned låter som en sådan som jag fick efter reklamationen. Alltså inte fabriksny.
Vad kostar den?

Pre-owned låter som en sådan som jag fick efter reklamationen. Alltså inte fabriksny.
Vad kostar den?

3290:- på Net on Net, finns något billigare hos någon webbutik som jag aldrig hört talas om och som har fått dåliga betyg på Prisjakt så det kan nog vara värt att lägga ett par extra hundralappar.

3290:- på Net on Net, finns något billigare hos någon webbutik som jag aldrig hört talas om och som har fått dåliga betyg på Prisjakt så det kan nog vara värt att lägga ett par extra hundralappar.
Jag köpte min ny för strax under 5000 i juni -14. Det låter ju som ett bra pris du har hittat, om man nu inte vill ha en fabriksny.

Jag köpte min ny för strax under 5000 i juni -14. Det låter ju som ett bra pris du har hittat, om man nu inte vill ha en fabriksny.

Ja, det är inte jätteviktigt för mig om den är i nyskick, så att säga - och det ska den ju vara om den är certifierad har jag googlat mig till. Men jag ska prata med IT-killarna på jobbet när jag går och byter ut min dator imorgon, de har säkert någon visdom att delge mig. :)

Jag skulle rekommendera modellerna med 32 eller 64 GB lagring istället; 16 GB försvinner rysligt fort med lite bilder, musik, filmer och appar... Det är en kalasbra platta hur som helst, tror du blir väldigt nöjd! :)

Jag skulle rekommendera modellerna med 32 eller 64 GB lagring istället; 16 GB försvinner rysligt fort med lite bilder, musik, filmer och appar... Det är en kalasbra platta hur som helst, tror du blir väldigt nöjd! :)
Jag tänkte faktiskt också på det. Jag köper inte minsta varianten av Applegrejer längre. Min iphone har 64 GB och ipad 32. Jag kollade nu och jag har 14 GB ledigt. Så 16 hade varit för litet.

Jag väcker upp min gamla tråd för att berätta hur det blev - jag köpte en iPad Mini 2 32GB idag och är redan mycket förtjust. Den gör allt den ska, den är lagom stor för mina behov (jag vill ju kunna bära omkring på den helt obehindrat, den får inte vara mycket större än en pocketbok) och den är ju så SNYGG ;)

Tack alla för tips, tankar och synpunkter - hade det inte varit för er hade jag inte tänkt på att jag behöver 32GB men det gör jag säkert och det är skönt att slippa oroa sig för den saken :)

Gillar man Apples upplägg är det svårt att byta ner sig sedan. Jag var inbiten PC-användare, nu omvänd.

Allt känns logiskt och lättanvänt.

Ja - jag hade knappt haft en smartphone innan jag fick iPhone som arbetstelefon och var jätteförvirrad... i typ en kvart. Sedan var det just logiskt! Jag har aldrig använt en Appledator (mer än i någon minut för att googla något eller så) så där är jag fortfarande PC-vän - och dessutom är Mac lite dyrare än vad jag vill lägga på en vanlig dator som inte behöver "kunna" så mycket - men jag älskar både iPhonen och iPaden. Bara en sådan sak att jag kan ladda ner en epub-fil och så f u n k a r den direkt i iBooks är guld värt för en sån som mig!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka