zassoo

Trådstartare
Jag har fått för mig att jag vill ha en iPad. Har redan en iPhone, därför känns det smidig att kunna synka telefonen och surfplattan.

Men vilken ska man välja? Wifi/3G? Hur stort minne?

Ni som har en iPad, vad använder ni den till? Plus och minus? Att tänka på?

Släng hit alla tips! :bump:

Sv: iPad?

Jag har iPad2 16GB med enbart wifi. Behöver jag surfa där det inte finns wifi använder jag internetdelningen på iPhone för att kunna använda padden. Det går, men inte fort.

2 är billig nu. Fast den som kom efter, Nya iPad, har bättre skärm. Och den allra nyaste lilla har jag sett åtminstone en bra recension av.

Jag surfar knappt alls på datorn sedan jag skaffade padden. Använder den just för surfning, mail, kolla tv osv.

Jag har läst någonstans att det ska vara rätt stor skillnad på iPad2 och Nya iPad, just angående skärmen och så. Vad är det för andra skillnader mellan de två?
Wifi vill jag ju gärna ha så att jag kan använda trådlöst nätverk hemma och på skolan. 3G har jag ju i och för sig på telefonen, så det kanske är onödigt.
Utrymmet då? 16 GB har jag hittills klarat mig utan några som helst problem på när det gäller iPhonen, har haft den i drygt ett år. Så mer än 16 GB på iPaden känns rätt onödigt.

Jag har fått för mig att jag vill ha en iPad. Har redan en iPhone, därför känns det smidig att kunna synka telefonen och surfplattan.

Men vilken ska man välja? Wifi/3G? Hur stort minne?

Ni som har en iPad, vad använder ni den till? Plus och minus? Att tänka på?

Släng hit alla tips! :bump:

Det räcker med en Wifi tycker jag. Köper du en 3G så måste du har ett abonnemang till för att kunna använda 3G funktionen.

Jag vet inte ens om det blir snabbare. Jag tycker jag får snabbt internet när jag kör via mobilen. Nu har jag en Sony telefon, jag vet inte hur snabb en IPhone är.

Ja OM jag nu köper en så får det bli Wifi :) Jag surfar mycket på telefonen så behöver jag 3G är det ju enkelt att använda den, det funkar hur bra som helst.

Det räcker med en Wifi tycker jag. Köper du en 3G så måste du har ett abonnemang till för att kunna använda 3G funktionen.

Eftersom hon har iPhone kan hon ansluta padden till den och surfa den vägen. Fast det går rätt sakta.

Vill man vara fri att surfa precis överallt är det bättre att satsa lite mer och skaffa en med 3G också. Då slipper man lita till fri wifi ute eller nöja sig med trögare hastighet.

zassoo: skärmen är, så vitt jag förstått, enormt mycket bättre eftersom det är en Retinaskärm och har mycket högre upplösning än tvåans skärm.

Dessutom är processorn snabbare och kameran bättre.

Läs t ex här, det finns en del skrivet om man googlar t ex ipad2 vs ipad3.

Jag kollade användningen nu. Jag skaffade padden i mars och använder just nu 6 GB av 16.

Det skulle gå att rensa ordentligt där. Största enskilda posten är musik, 1.6 GB, och jag lyssnar aldrig på musik på padden. Resten är appar och där är många som jag heller inte använder på padden, bara på iphone.

Så väljer man vad man synkar går det att använda smartare än vad jag gör, jag är bara lat:angel:

jag har iphone å macbook pro å ipad 2... måste säga att iPaden använder jag inte SÅ ofta. Kanske som musikstreamare hemma eller när jag bara ska surfa lite. Jag tycker den är jobbig att skriva på (facebook och chatt, mail) men att klick-surfa - perfekt!!

Mamma och pappa brukar låna med sig den när de åker ryanair-weekends för viktens skull (de har också macbook).

Fördelen med iPaden om resten är apple är syncningen, funkar kalas!

Jag har 16Gb på tel å samma på iPaden, räcker för mig, sparar inte massa saker (det är väl bilder som kan rusa iväg men de kan man ju synca å radera efter hand!).

Jag köpte min begagnad med kvitto och den var precis utbytt av apple = en ny enhet, så det var lätt värt för mig!

Eftersom hon har iPhone kan hon ansluta padden till den och surfa den vägen. Fast det går rätt sakta.

Det går med vilken telefon som helst ju. man använder bara telefonen som wifi-hotspot.

Jag vet inte om det beror på nätet eller telefonen om det blir långsamt. Jag surfar ibland via min Sony telefon till Ipad och det blir snabbt och bra. Det är ju 3G på telefonen och 3G på Ipaden borde inte bli så mycket snabbare.

Ja, det går säkert med vilken telefon som helst, men jag skrev mest för att du skrev att hon måste ha ett abonnemang för att använda ipad där det inte finns wifi:laugh:

mandalaki: Ja det var det jag misstänkte. Jag får väl utvärdera om det är värt den extra tusenlappen.

Messy: Det är just det jag är orolig för, att jag inte kommer använda den så mycket som jag tror.

kl
Om jag nu ska köpa en, var ska jag gå? Av någon anledning känns det bäst med en fysisk butik, men å andra sidan så är det bekvämt med nätet eftersom man då slipper försäljare :p

Jag vet inte ens om det blir snabbare. Jag tycker jag får snabbt internet när jag kör via mobilen. Nu har jag en Sony telefon, jag vet inte hur snabb en IPhone är.

Abbonemang krävs inte du kan ha kontantkortsbredband. Fyller på med antalet dagars surf bara.

Att du inte kommer att använda den så mycket som du tror - jag skulle säga att risken är större att du inte kommer att använda datorn så mycket som du tror:angel:

Med en platta är ju Internet alltid där, liksom. Fäll upp flärpen (om du skaffar en sådan) så är den igång.

Jag köpte min på cdon.com. Kollade på prisjakt eller pricerunner var den var billigast just då - och så köpte jag där.

Tror du det? :D Åh jag ska nog gå till en butik och klämma och känna lite på en. Visst skulle det vara en utomordentlig julklapp till mig själv? :D

Alltså, att gå till butiken och pilla på en iPad är ungefär som att åka och titta på kattungar, det kan bara sluta på ett sätt ;)

Jämför 2 och 3 noga om du har möjlighet, titta på skärmen och se om du nöjer dig med tvåans sämre upplösning eller vill lägga nån tusenlapp mer för att få värstingskärmen.

Att surfa 3G via telefonen går jättemycket segare och har långt sämre mottagning.. Jag skulle lätt valt det jag har själv nu. iPad 3 32GB och Wifi+3G. Tänkte som alla andra först men blev sen avrådd från flera att INTE surfa via telefonen och jag är jätteglad att jag gick på deras råd.. Har nämligen testat nu och det är riktigt segt och inget jag står ut med.
Dessutom har jag märkt att man använder paddan ofta i bilen och då är det väldigt skönt att ha 3G kort direkt i paddan. Dessutom så har paddan långt mycket bättre mottagning än vad en iPhone har. Har testat det också med familjens 3 st 4S och där paddan går att streama film eller teveserier med har iPhonen bara Edge (E)..
Alla jag känner som har köpt padda använder dom mycket mer än vad de trodde det skulle göra. Det finns användningsområden för allt i den!

Edit: Skillnaden mellan skärmarna är verkligen stor när man tittar på dom sida vid sida. Retina är GRYMT!

Att surfa 3G via telefonen går jättemycket segare och har långt sämre mottagning.. Jag skulle lätt valt det jag har själv nu. iPad 3 32GB och Wifi+3G. Tänkte som alla andra först men blev sen avrådd från flera att INTE surfa via telefonen och jag är jätteglad att jag gick på deras råd.. Har nämligen testat nu och det är riktigt segt och inget jag står ut med.
Dessutom har jag märkt att man använder paddan ofta i bilen och då är det väldigt skönt att ha 3G kort direkt i paddan. Dessutom så har paddan långt mycket bättre mottagning än vad en iPhone har. Har testat det också med familjens 3 st 4S och där paddan går att streama film eller teveserier med har iPhonen bara Edge (E)..
Alla jag känner som har köpt padda använder dom mycket mer än vad de trodde det skulle göra. Det finns användningsområden för allt i den!

Edit: Skillnaden mellan skärmarna är verkligen stor när man tittar på dom sida vid sida. Retina är GRYMT!

Är det ett IPhone-problem? Jag surfar via min Sony eller min Galaxy S2 och det funkar jättebra på båda.

Att du inte kommer att använda den så mycket som du tror - jag skulle säga att risken är större att du inte kommer att använda datorn så mycket som du tror:angel:

Med en platta är ju Internet alltid där, liksom. Fäll upp flärpen (om du skaffar en sådan) så är den igång.

Jag köpte min på cdon.com. Kollade på prisjakt eller pricerunner var den var billigast just då - och så köpte jag där.

Jag har en ipad som jag nästan aldrig använder! :o

Men när jag slösurfar så gillar jag laptopen eftersom den är lättare att skriva på och så har den allt jag behöver där. Jag menar dokument och annat som kan kanske skall pyssla med.

Det har blivit så senaste tiden att jag inte vetat om jag skall ta med mig paddan eler lapotopen när jag har varit ute och och farit runt. Ett par gånger tog jag med båda (= tungt) och andra gånger så har laptopen vunnit eftersom jag vill ha med mina grejer...

Just nu suktar jag efter en macbook air. Den verkar ha allt jag vill ha! :love::bow:

Var precis på väg in här för att skriva exakt samma inlägg som du gjorde! :D

Nu ska jag bara försöka lägga såpass mycket band på mig själv så jag köper den när jag sparat ihop till den och inte nu! I och för sig kan jag väl nalla av sparpengarna..? Spelar väl ingen roll egentligen? :angel:

Jag tänkte dock satsa på en 3a med 3G! Nu när jag ändå ska investera är det lika bra att satsa ordentligt, ska förhoppningsvis dras med den några år :) Är rädd att jag ångrar mig annars när det blir segt att surfa på bussar och tåg.

Liknande trådar

IT & mobiler Ni som har bredband på bundet avtal hos Tele2, kolla eran mail!! Det har gått en propp i huvet på nån chef på Tele2 för de tänker höja... 2
Svar
25
· Visningar
1 041
Senast: Enya
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
2 160
Senast: Cattis_E
·
R
Hundträning Jag har insett att jag behöver skaffa mig något mer ordentligt till hundpromenader och -träning. Jag har i nuläget någon relativt billig...
Svar
10
· Visningar
582
Senast: Rumpnissen
·
R
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
1 035
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka