Q
Qyenn97
Jag fick en liten Ipod av mamma igår, men det går inte att installerna Itunes på min dator för jag har fel uppgradering av min dator eller något sånt. Men kan man göra på något annat sätt utan Itunes?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det sämsta med iPod är iTunes, tycker jag och en hel del andra.Jag fick en liten Ipod av mamma igår, men det går inte att installerna Itunes på min dator för jag har fel uppgradering av min dator eller något sånt. Men kan man göra på något annat sätt utan Itunes?
En stor nackdel är att det bara går att synkronisera material till en iPod, inte från den. Du kan med andra ord inte ansluta en "främmande" iPod till din dator och importera material till iTunes. Upphovsrättsliga skäl, visst, men likväl irriterande. Av samma anledning är det onödigt omständligt att köpa musik från iTunes store. Visst, köpet är hyfsat smidigt men låtarna kan i princip bara spelas upp på just den iPod - eller ur just den iTunes-installation - som de köpts till. Med fyra iPod i familjen (en till varje vuxen och en var hos två av barnen) bilr musikadministrationen fullkomligt löjeväckande jämfört med att hantera egenrippade filer från köpta skivor. Som musikanvändare i Apple-världen sitter man i tvångströja och löplina som jag ser det.Vad är det för nackdelar med iTunes enligt dig?
Upphovsrättsliga skäl, visst, men likväl irriterande.
För min del har mitt delvis negativa intryck av iTunes inte ett dugg att göra med att jag skulle uppleva programmet som krångligt eller svårt. Programmet är intuitivt och lättbegripligt, men tillåter mig som användare likväl inte att hantera mina musikfiler så smidigt som jag skulle önska.Att många tycker iTunes är krångligt beror nog mer på oviljan att lära sig något som de är "tvingade" till att använda än på programmet som sådant. Allt är krångligt om man inte sätter sig in i hur det fungerar.
Fast min uppfattning är att Apple är mer restriktiva än de skulle behöva vara, som ett sätt att "blidka" skivbolagsbranschen. Och det borde, tycker jag, gå att hitta sätt att lämna laglydandet åt den enskilde användaren hellre än att skapa en rigid miljö åt alla. Exemplet med lagligt köpt musik tycker jag är tydligt; skivor (jag köper sådana fortfarande...Det var den lagliga biten som inte var populär hos dig, vilket jag förstår men Apple kan inte göra så mycket annat där.
Ja, ungefär så. En smidig lösning i vårt fall har varit att rippa (kopiera till hårddisk) skivorna i ett annat program, exempelvis Mediaspelaren, samla filerna på vald plats, kopiera över hela rasket till musikmappen i iTunes i respektive dator, och därefter välja "Lägg till..." för att inkludera filerna i iTunes index.Med importera menar du alltså "kopiera" in till programmet?