Bukefalos 28 år!

Irish Cob-folk se hit!

N

nattryttare

Hejsan!

Jag skulle behöva hjälp med lite frågor. Det är nämligen så att jag funderar på att köpa en Irish Cob. Hästen verkar vara importerad från Irland, den har papper och pass och är registrerad i svensk Irish Cob förening så allt det verkar ju vara grönt. Men kan man verkligen veta att åldern stämmer då den inte är född i sverige? Sen har den lixom en mustasch av långa grova hår på överläppen, jag har aldrig sett något liknande och jag har hållit på med hästar hela livet. Är det något specifikt för Irish Cob eller vad kan det bero på?

Sen min sista och viktigaste fråga är lite svår att förklara. Jag har velat ha en Irish Cob så länge jag kan minnas. De är i mitt tycke de vackraste hästarna på jorden + att jag har alltid föredragit kallblod, MEN, jag har hört och läst att Irish Cob kan ha ganska mycket problem med skabb och skorv och att det kan vara väldigt jobbigt att sköta manen, svansen och hovskäggen. Så är jag dum i huvet som vill ha jut en sån för att jag älskar utseendet? Vore det smartare att "nöja" sig med en nordsvensk, fjording eller liknande för att få ett enklare hästägande eller ska jag satsa på det jag verkligen vill ha?

Hur pass extra jobbig är deras skötsel egentligen och hur sjuk är rasen jämfört med "enklare" kallblod?

Tack för alla svar!
 
Sv: Irish Cob-folk se hit!

Mustaschen är ganska vanlig på hårigare raser som IC, den brukar växa till vintertid och sedan slits den ner under sommaren.

Det kan vara en hel del jobb och trassel med div sjukdomar i deras hovskägg ja. Det verkar nästan som att en del individer liksom aldrig blir av med det, medan andra sällan eller aldrig drabbas.

Om jag skulle köpa en IC så skulle jag undersöka den noga i hovskägget, ser den helt frisk och besvärsfri ut så kan det nog vara lugnt.
Är den importerad skulle jag nog se till att kolla hovarna noooga. Och då menar jag med avseend på hur den är att sko, det finns en hel del importer som är på gränsen till galna/rädda att sko. Kräv att få prata med den hovslagare som sköter hovarna, och lyft, bänd och banka en del själv. Det är inte kul när 800 kg IC inte vill bli skodd...

Är själv förtjust i rasens lynne och utseende, har valt bort dem främst pga deras storlek.
 
Sv: Irish Cob-folk se hit!

Är själv förtjust i rasens lynne och utseende, har valt bort dem främst pga deras storlek.

Det skulle vara hemskt intressant om du utvecklade detta?

Irish cob är en väldigt allsidig häst och jag skulle snarast säga att det finns en för alla. Det finns ingen nedre gräns för hur små dom får vara (våran minsta är 132 cm och 4 år gammal) och dom kan vara upp till 170 cm i mkh. Den största vi har på gården är 160 cm i mkh och den som träffat en så stor IC vet att det är otrooooligt mycket häst. För mycket för min smak, jag föredrar personligen den mindre varianten. IC finns också i en tung och en medeltung variant. Till hoppning, eller mer avancerad ridning passar oftast den medeltunga modellen bäst medan den tyngre ofta lämpar sej mycket bra till skogskörning, körning med vagn men även ridning.

Mustachen är vanlig, ja. Många av dom har lite, andra har lite mer och endel har massor. Den jag sett som hade mest hade en decimeter lång mustach som hängde rakt ner som en gardin på överläppen :cool:

Tyvärr är det inte ovanligt att denna ras drabbas av rasp i hovskäggen, precis som många av raserna medlite mer hovskägg gör. Detta bör underhållas och skötas om för att förhindras, det förekommer också ofta "fotskabb" som är mycket smittsamt och ofta plågsamt och bör behandlas omedelbart efter konstens alla regler om man konstaterat detta....
I övrigt är IC en mycket frisk och sund ras, det förekommer sällan skador eller andra sjukdommar. Något enstaka fall av exem förekommer, och dom med väldigt mycket vitt (rosa hud) bränner sej lätt om mulen/mankammen osv på sommaren om dom ej har tillgång till skydd.
Jag skulle inte för mitt liv byta ras ;)
 
Sv: Irish Cob-folk se hit!

Jo, jag vet att de finns i småare varianter, de är inte så lätta att hitta bara. En vän i Dalarna hade ett sto som var supersöt och alldeles lagom "tiny" :love: men så vill jag ju ha en valack..

Snubblar jag över en pytte IC/tinker när det finns en "ledig stallplats" i plånboken så skulle jag nog slå till om kemin var rätt. :love:

Jo, dessutom föredrar jag lite mer färg på dem, just pga solbränna osv, vilket minskar ner mitt urval ytterligare :p
 
Sv: Irish Cob-folk se hit!

kl* jag har en tinker och måste erkänna att jag ibland bara skriker rakt ut "aldrig mer hovskägg!", det är pyssel inge snack om saken och när det är den lerigaste tiden på året och varje ben väger 2 kg mer än vanligt så är det inge kul. Men annars är det lugnt, jag sköter inte man eller svans på nå annat sätt än andra, borstar inte ut manen varje dag, pälsglansar eller har i lite balsam innan om jag ska göra det. Lite mer pyssel är det, men jag skulle inte välja bort rasen pga det.
 
Sv: Irish Cob-folk se hit!

I sverige har det avlats överlag på många stora hästar men letar man i rätt länder så hittar man dom i lite mer lagoma storlekar ;)

Hör av dej om börsen blir för full och du vill ha en mindre variant så hjälper jag dej, vi har en hingst på 132 och avkommor kommer produceras av den mindre storleken också framöver, i övrigt kan jag alltid tipsa om var du hittar "rätt häst" om den inte finns hos oss :D
 
Sv: Irish Cob-folk se hit!

aaahhh... frestare där... :d

För dem som är intresserade av Tinker/IC vill jag faktiskt varna för att de är minst lika vanebildande och beroendeframkallande som islandhästar :devil:
Helt plötsligt står man där med ett helt knippe, för man måste ju ha en av varje..färg, mönster, storlek, längd på manen.....

*går och låser in plånboken*
 
Sv: Irish Cob-folk se hit!

Här är en liten variant på 132 cm :P

yozooridprovmNina.jpg


En aningen större variant på 145-147cm ungefär

ridprovAthena-1.jpg
 
Sv: Irish Cob-folk se hit!

:cool:

...konstaterar att plånboken brutit sig ut och nu surfar runt på nätet och försöker hitta lämplig tinker/ic att ställa i stallet...

Caspadia: :devil:

Tror jag ska triangla den här tråden, den är helt livsfarlig.. vad gör jag här egentligen? :confused::p
 
Sv: Irish Cob-folk se hit!

Jag håller med..

ja eller alltså.. jag håller mest i plånboken som just nu springer omkring på kontoret och försöker ta över någons dator för att surfa på..

Japp, denna tråd ska definitivt trianglas!! Helt livsfarlig!!! Blä!

caspadia: den där lilla rackaren var ju ursöt!!!

/Lavinia, som ska rida IC på lördag.. när sambon rider shire.. ska bli skoj- men lite jobbigt, vill ju bara ha med dom hem!
 
Sv: Irish Cob-folk se hit!

Hihihi det låter som att allting är precis i sin ordning med era plånböcker, min gör det samma hela tiden vilket resulterat i att vi idag har 10 hästar på gården (en oäkting dock-islänning)

Emellanåt säljs något, men oftast är det mest köp till min mans stora förtret som numera slutat att säga "ja men detta blir sista hästen,sen blir det ingen mer" .... ;)

Tilly.jpg


LateEavy2.jpg


En riktigt stor dam för dom som gillar det, 160 cm hög:

DSC01532.jpg


DSC01519.jpg
 
Sv: Irish Cob-folk se hit!

Verkar som att det snart kommer flytta in en sån där fläckig sak i ett stall nära dig.. :p

Tack vare Caspadia :cool: jag trodde jag begravt min tinkerkärlek, men den blossade upp som en brustablett vill jag lova...

Vart ska ni å rida? *nyfiken*
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 818
Senast: lillamy73
·
Avel Tja jag hoppas jag lägger tråden i rätt filk iaf. Har sökt runt lite bland trådar med liknande frågor men inte riktigt fått svar på det...
Svar
1
· Visningar
828
Senast: KickiH
·
Hästmänniskan Är osäker på om den här tråden ska ligga här eller under Gnägg, moderator är välkommen att flytta den. För två veckor sedan åkte min...
2
Svar
33
· Visningar
3 182
Senast: karini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp