Irländsk martingal??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare diggiloo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 635
D

diggiloo

var på slutrean i en ridsportbutik i helgen och hittade en liten läderrem, kanske 15 cm lång, med en liten ring i varje ände. på satt en lapp med texten irländsk martingal. jag fattar ingenting, ngn som vet vad det är för ngt?

Sv: Irländsk martingal??

Det är en pryl man sätter mellan tyglarna mellan halsen och underkäken på hästen (om du förstår hur jag menar). Den ska hålla nere tyglarna om hästen kastar upp huvudet extremt mycket om jag förstått saken rätt.

Som skrivits tidigare.
Den hindrar hästar från att kasta tyglarna över halsen.
En häst som tex slår väldigt mycket med huvudet och tygeln är lite lös. Då kan båda tyglarna hamna på samma sida av hästhalsen.
I viss mån har den också samma effekt som en vanlig martingal.

Tidigare har den använts en hel del inom galoppen. Vet inte om det är så fortfarande.

Exakt, används inom galoppen som säkerhetsgrej.Är själv på jaktr efter några stycken i läder (finns även i färgad plast för att matcha tränsen som ofta används inom galoppen) kan på kanse PMa om var de fanns och nuvarande pris :D

Använde sådan på en del travare som hade för vana att göra något slags "rundkast" med huvudet vid skritt på lång tygel, och vips, så låg båda tyglarna på samma sida av halsen... :o

Nackdelen är att den håller ihop tyglarna så att ledande tygeltag försvåras.

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
912
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 420
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 046
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka