Irriterad därbak...av spatten??

B

**BORTTAGEN**

Min Cofie har "utläkt" spatt på en sida. Jag har ridit henne sedan juni o nu håller jag igång henne 6 dgr i veckan o har börjat jobba henne mkt på banan o volter m.m OCH plötsligt har hon börjat slå!! Hon sparkar så rejält så till slut måste jag hoppa av o leda henne hem eller annars åker jag i backen (tur att det är mkt snö..) Men hon är inte halt!? Hon tittar sig bakåt o "grymtar"..känner hon av spatten på kanske det andra benet? o därför blir så irriterad att hon slår gång på gång? Hon skrittar snällt när jag leder henne. Är det spatten eller är det nåt annat? Hon är inte halt vid böjprov heller, HJÄLP MIG!! Jag köpte henne i juni så jag vet inte hur hon visade symptomen när hon blev triangelmärkt?? Förslag? Tips?
 
Det låter som om du redan har haft en veterinär ute och tittat på hästen. Om inte så är det mitt första förslag. Om spatten är utläkt så skall inte hästen få problem av just det.
Däremot så kan spatten ha gett andra symptom. Rörelsemönstret har ju varit stört under en (ganska lång?) tid, och detta kan i sin tur ge spänningar och annat som irriterar. Eftersom det gick bra i början, och sedan plötsligt ändrarde sig, så har du kanske begärt för mycket av din häst? Om det "sitter något där" som inte är riktigt bra så är det ju jätteviktigt att man alltid jobbar uppbyggade och inte går över gränsen så att det blir nebrytande istället.
Viktigt är ju att man inte stirrar sig blind på det här med spatten heller. Det behöver ju inte komma därifrån. Det kan vara en sadel som inte riktigt passar, stallrutiner, ditt sätt att sitta/rida på henne m.m. Om du verkligen vill ha reda på varför hästen beter sig såhär så ta ut någon som kan titta på er. Först en veterinär, som kan konstatera om det kommer från haserna eller inte, sedan någon typ av fysioterapeut, och sist en duktig dressyrtränare, gärna en som riktar sig på sitsträning. Hittar inte någon av dem svaret, så finns det ju hovslagare, tandläkare, nh-tränare m.fl. så någonstans hittar du säkert rätt.

Mvh/Marie
 
Har hästen en gång fått spatt blir den aldrig fri från den.
Däremot kan den läka ihop och stabilisera sig, (utläkt) men processen kan sätta igång och då orska smärta när som helst.
Men som föregående sa kan irritationen bero på sadeln eller nåt annat.
 
Joo, det kan vara något annat. Det är bara det att spatten är det sista jag kan komma på... Jag turas om m 3 sadlar, och hon sparkar lika i longering så då borde det inte vara hur jag sitter..Och i munnen är hon hur mjuk som helst. Hon tittar sig bakåt, grymtar o - SLÅR. Gång på gång..sedan går hon framåt o så slår hon igen. Jag försöker att bara sitta där mjukt o prata m henne men till slut kommer jag i otakt o då åker jag av...
Vet. tycker att det är vad jag får räkna m som köpt triangelmärkt häst...o jag köpte ju henne som avelssto i första hand då hon hade en belastningsspatt men det funkade ju så bra så då fortsatte jag ju att rida henne.
Jag kan ju åka o röntga igenom andra sidan men tyvärr så får jag ju ej ha henne försäkrad alls på ben, så därför känns det bäst att försöka prova allt annat först.
Hon ömmar heller inget i ryggen, ej heller längre bak.
Men kan dom bli så här av spatten el haltar dom tydligt då??
Jag mår ju dåligt om hon mår dåligt..men i hagen har hon hur kul som helst så tänk om hon fintar mig? Fast det känns inte så!
 
Vid spatt så behöver inte hästen vara tydligt halt, vissa dagar är de symtomfria nästa dag halta. Ibland är de bara stela.
Jag antar att man kan se på röntgen om spatten är aktiv eller inte.
 
Fick höra av en vet. att om hästen haltar av spatten så haltar den mindre ju mer uppvärmd den blir i sina leder!

Vore jag du så skulle jag ta i hästen på en klinik och undersöka den, efter som den sparkar så är det något som stör den eller smärtar!
 
Nej, den behöver inte halta. Den kan till och med klara ett böjprov utan att bli halt - och ändå ha spattförändringar på röntgen.

Förresten, du skriver ju att du börjat jobba hästen på banan och på volter. Böjda spår är jobbiga för spatthästar.

mandalaki
 
Om jag var häst.. och kände för att göra som din häst gör... så kan jag tex föreställa mig att det känns som om något hakar upp sig... antag att jag jobbar på och anstränger mig.. men så är det ngt som hakar upp sig så jag inte kan röra mig som jag vill.. då kanske jag skulle försöka sparka till för att upphakningen ska släppa... är det någon som är med på hur jag menar? Jag brukar tex få en låst armbåge, då kan jag inte räta ut den helt och det enda som hjälper då är att "slänga ut" armen och då smäller det till och så blir det bra :p

Kanske kan en häst få så?
Kanske blir det så när hon samlar sig för mycket... kanske det beror på att spatten har gjort henne mindre rörlig? Vet inte så mycket om tex patellaupphakning.. men kan det vara något sånt?

Just samling är ju himla jobbigt för en häst, antingen visar hon att hon bara inte har lust att anstränga sig, eller så visar hon att hon inte klarar det fast hon vill... Brukar hon vara tjurig och kicka i andra situationer när hon vill ha sin vilja fram?
 
Ja!! Precis så känns det. Som om nåt låser sig därbak för henne. Har precis fått svar från förra ägaren o tydligen hade hon aldrig gjort så förr. Trodde att hon kanske är ett grinigt sto - men vi har funnit varann så bra o jag har ju ridit henne sedan 1 juni o hon har varit en klippa hela tiden förut. Men - det kan vara så att hon inte klarade av att jobba så mkt. Jag har longerat ganska mkt sen hon började med det här också eftersom jag i början trodde att hon hade överskottsenergi eller nåt... :smirk: o då kanske det blev ännu värre... Usch, det är så tråkigt! Just nu är jag inne på 2:a veckan m bara skritt. Ibland kan jag sitta kvar hela turen o ibland åker el hoppar jag av :crazy: . Just nu skrittar vi i pulssnö o det går så där..
 
Re: Irriterad därbak...av spatten?? El Hörselfel???

Har fortf samma problem..men om hon skulle höra dåligt??
Hur märker man det? Eller om hon ser dåligt... Hon har nu slutat komma på kvällen när hon ska in, om hon inte står tillsammans m dom andra. O innan hon slår så springer hon ju o kollar bakåt m huvudet, slänger åt sidorna typ.. Ska ringa vet. igen i morgon, men kan dom ha dålig hörsel??
 
Re: Irriterad därbak...av spatten?? El Hörselfel???

Visst kan hon ha dålig syn/hörsel men jag tror knappast att det är felet... Inte om hon bara gör sådär ibland, när hon pressas... i hagen borde hon ju också få såna där spatt om det var syn/hörsel/tumör som är orsaken...
 
Jag hade för länge sedan en häst som
betedde sig som din.
Efter lång tid och många vetbesök så
var det en annan häst i stallet som dom
tog träckprov på. Summa summarum var att ÄVEN fast jag
avmaskat min häst ordentligt så hade hon
Mycket rikligt med blodmask och hade ont av det i magen !!
Efter dunderdoser med avmaskningsmedel så blev hon bra !!
Hej från Hambo
 
Här kommer ett tips till - hade också en häst som betedde sig på detta vis. Dock inte så kraftigt att han kickade mig ur sadeln.

Det var nästan lite kolikaktiga symtom, slängde med huvudet som om han tittade bakåt och var irriterad typ knip i magen. Detta kom enbart när vi red, inte när han lufsade lugnt i hagen.

Vi hade inte ägt honom så länge och när jag såg att han grävde väldigt mycket i grushagarna och åt rötter kom jag att tänka på att han stått på sandmark hos tidigare ägare. Mycket möjligt att han hade fickor med sand i tarmarna.

Han fick ett par ordentliga utrensningskurer med loppfrö och blev bra. Numera ger vi alla hästarna en kur höst och vår i förebyggande syfte.

Min gamla tävlingshäst hade spatt. Jag hade tur och kunde tävla honom i flera år, därefter fungerade han som fritidshäst till han blev drygt 20 och avlivades av andra orsaker några år senare.
Spatt kan dock var lurigt. "Utläkt" spatt som många pratar om nu, tycker jag är ett dåligt uttryck. Precis som om hästen inte kan få spatt i den hasen mer. Det finns ju fler glidleder i samma has och de frestas på ännu kraftigare, när en av lederna inte är rörlig längre. På den tiden jag hade min häst kallade veterinärerna det för vilande spatt eller möjligtvis stabiliserad spatt.

En spattröntgen kostar inte så mycket, en tusenlapp kanske eller max några hundringar till. Det hade jag helt klart kostat på för att få vetskap om läget i haserna. Be vet. jämföra med tidgare röntgenbilder så ser denne om något nytt har hänt. Om inte annat så kan du ju utesluta spatten och börja leta efter andra orsaker.

Som någon skrev här ovanför så kan det vara ansträngande för en spatthäst att tränas på böjda spår. De sista åren jag red min gamling, red vi bara ut i skogen och hade kul. Han älskade att fräsa fram i bokskogen. Jag undvek banridning på böjda spår och även djupt underlag som t.ex. snöpulsning där hästen måste böja hasen mer än vanligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 075
Senast: Josofinito
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 531
Senast: Dopy
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 450
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 152
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp