Irriterande annonser

H

Harmonica

Är det bara jag som stör mig på annonser på hästar till salu utan pris i? Det kan ju knappast vara jag i hela häst-sverige som är beroende av priset eller? Priset är för mig så viktigt att det ingår i förutsättningarna om jag blir intresserad eller inte.
Klart att priset kan vara diskutabelt men man måste väl ändå har något slags utgångspris. Och det är ju jobbigt som säljare om man har tänkt sig en helt annan prisklass än köparen, om man tänker ta 200 000 för sin häst och så ringer det massor folk med max 50 000 i plånboken?!
Inför pris i annonsen så skulle det underlätta för alla:bow:
Nödvändigt javisst.:smirk:

Sv: Irriterande annonser

Jag håller med dig! Det skulle vara mkt lättare om infon var lite tydligare. Och ska det vara bild med i annonsen, ingen hagbild på en häst med halstäcke på. Vad får man ut av den?

Och annonserna där det står "vbl till salu". Jaha? Vbl travare eller vbl ridhäst efter Briar? Jag är trött på att ringa till folk som jag tror har en vbl travare till salu, för att sen inse att den man pratar med, pratar om sin toppstammade halvblodshäst... blir lätt pinsamt.... :D

Och annonserna där det står "vbl till salu". Jaha? Vbl travare eller vbl ridhäst efter Briar? Jag är trött på att ringa till folk som jag tror har en vbl travare till salu, för att sen inse att den man pratar med, pratar om sin toppstammade halvblodshäst... blir lätt pinsamt.... :D

Men det är ju korrekt.:D

Jag tycker det är pest med alla "nordsvenskar" som visar sig vara kallblodstravare.

Immer

Håller med:bow:
Hagbilderna är helt onödiga.
Ridbild eller en BRA upptälld bild där man kan se exteriören!

Ja folk är så otydliga! Jag blir tokig, jag läser annonser hela dagarna nuförtiden och jag blir bara arg. Har knappt blivit intresserad av någon.
Men just det där med priset är ju så viktigt, jag vill inte ödsla min tid på hästar som är helt över min prisklass, det är bara så onödigt...

Och alla bra foderhästar! Vart är dom någostans? Det måste väl finnas någon ridhäst i hela sverige som inte är lastgammal,travare,nordvensk eller triangelmärkt?

Jag blir toooooooookig:D

Men det är ju korrekt.:D

Jag tycker det är pest med alla "nordsvenskar" som visar sig vara kallblodstravare.

Immer

Ja, fast nu kallas ju travarna för vbl enbart, och då blir det ju skitfel för mig när "haövbloden" går under sin rätta benämning...

Och ja, jag håller med dig, det är samma med nordisarna.... det är som att sätta ut "sto säljes", och inte skriva nåt om rasen... :D

Jag håller med. Å andra sidan kan man kanske räkna ut att man inte ringer på en MSV-häst om man har 50 000 i plånboken.
De hästar utan utsatt pris brukar dessutom tendera att vara dyra ;)

Jag är mest faschinerad av alla annonser där det står typ "utvecklingsbar, gång utöver det vanliga, lätt i handen" osv... och sen får man se en helkass bild på ett ök som masar sig fram och typ hänger i handen och gör djupa spår i ridhusunderlaget :confused:

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Viss skriver ju inte ens ålder?! det om något är ju också viktigt.
Det känns så oseriöst:crazy:

Jo men alltså kanske inte helt bokstavligt talat då, men när det bara står ålder,kön och typ grundriden och lite hoppad. Då kan ju prisklassen vara vad som helst? det är ju inte alltid lätt att räkna ut då tyvärr...
Och vissa hästar är ju så övervärderade så det finns inte?

Ja , när det inte står ålder , pris osv utan bara vbl sto säljes , brådskande !

Så känns det inte superseriöst ...:angel:

Om annonsen är utlagd här på annonssidorna ligger den ju placerad i rätt prisklass. Man får iaf ett "hum" om vart priset kan hamna.
Annars håller jag med. Ngt form av riktlinje bör man ju få om det står så pass lite information om hästen att man själv inte kan gissa på ett ungefär vart priset landar

Nirak

Ja, eller en uppställd bild på en mager,omusklad. och lurvig häst som ser ut att komma från vilket slakthus som helst.... "80.000". Jag skulle aldrig ringa ens bara för att bilden är så förskräcklig. Visst hästen kanske är fin men jag skulle då aldrig lägga ut en så kass bild....

Jo internet är bättre för det står pris oftare då, men i ridsport är det hopplöst alltså. Vissa kan man ju inte ens gissa!

I senaste ridsport finns det en jätterolig annons..

"Tävlingsponny till salu" Lyder rubriken.

Sen står det typ lätthanterlig och snäll eller liknande och ett telefonnummer :D

En annons ska enligt mig innehålla, ras, stam, ålder, kön, utbildning samt pris.

Hur ska annars en köpare kunna gallra bland alla anonnser det finns!

Jag vill också ha en bild på hästen..
Maffig eller lätt i typen eller högställd osv. säger inte så mkt i ord. Sånna uttryck verkar alla svänga sig med, oavsett om de har ett ök eller ej :p En bra bild säger iallfall lite grann. Det bästa är om det länkas till en film också så att man kan se hur hästen rör sig osv.

Alla annonser tenderar att låta bra, men när man sen ser hästen börjar man ofta undra om det verkligen var den hästen som beskrevs i annonsen :p

Nirak

*kl*

Det är också en aningens irriterande när det står "dyr". Det beror ju ändå på vad man själv anser vara dyrt...

Jag stör mig också på när man endast skriver "bra stam" utan att ange vilken stam hästen ifråga har. Köparen borde ju kunna avgöra själv om stammen är något att ha.

.
Och vissa hästar är ju så övervärderade så det finns inte?

Har setat och funderat på det där ett bra tag nu- om hur dyra vissa hästar är. Själv köpte en maxad B-ponny för en någonlunda peng. Hon är ju bara en LC/LC utbildad ponny med ganska bra hoppteknik och vilja bla bla. Sen när jag frågar runt så tycker alla att jag fick den EXTREMT billigt. En tjej sa att hon skulle köpa hästen för 25 k!? Andra vänner berättar om hur de köper typ halvinridna galna skogsponnier för 30k! :eek: Är inte det dyrt? Är det bara jag som tycker det??

"Dyr" är iallafall ett sexsiffrigt belopp... oftast över 300 000

Nirak

Det är väl rätt normalt prisläge. Ponnyer är rätt '"dyra".. tävlingsponnyer på FEI nivå går ju loss på flera hundrá tusen oftast

Nirak

*kl*
Jag retar mig på annonser där man vill sälja avelsston och inte skriver ut stam?! Hallå, det var väl en av de absolut viktigaste sakerna man vill veta då?!
Eller några andra fina exempel som jag såg i Ridsport häromveckan; "Fin stam" och sen står det vilken det är och både far och morfar är sänkta till C och då undrar jag om det verkligen var så lämpligt att skriva just "fin stam"? :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter har en foderhäst. En varmblodstravare,7 årigt sto. Hon har inte haft föl,är inte inkörd. Hon kan alla gångarter men inget... 2
Svar
20
· Visningar
1 349
Ekonomi & Juridik Prutar ni när ni köper häst? När gör ni det i så fall? Innan eller efter besiktningen? Hur lägger ni fram det? Jag är jättedålig på... 3 4 5
Svar
87
· Visningar
12 325
Senast: IngelaH
·
Ekonomi & Juridik Hejsan! Det måste väl vara fler än jag som märkt av den stora höjningen på hästarnas priser sedan Corona?! Jag letar efter en helt...
Svar
16
· Visningar
2 570
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag blir mer och mer säker på att jag vill ta upp hästeriet igen. Jag sålde min häst 2010 och har sedan dess mer eller mindre varit helt... 2
Svar
30
· Visningar
3 956
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025