*Irriterande* Bett problem...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare |>Takida<|
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 074
T

|>Takida<|

Hejj... skulle bli glad om någon skulle kunna tipsa om nåt bra bett... Min *lilla* pålle på 1,70, rent ut sagt älskar att springa i skogen men vill absolut inte stanna, men jag vet inte vad jag skall ha för bett. Man kan mer säga att han är helt GALEN i skogen. Just nu rider jag på två-delat pessoa men jag gillar det inte... Har ridigt en del på pelham men tycker att det är för skarpt... :confused: Samtidigt vill jag inte sluta rida i skogen för jag älskar det... :(

Sv: *Irriterande* Bett problem...

Odelat (t ex rakt men svagt böjt), tredelat, jaktkandar, bettlöst...

Jag skulle satsa på att hitta ett bett hästen trivs med och sen koncentrera mig på lydnad. Få hästen att förstå att det inte är ok att springa hela tiden och få den att lyssna på ryttaren. Och jag skulle nog bara skritta tills hästen kändes lyhörd och sen succesivt, väldigt sakta, börja trava lite försiktigt en kort sträcka, sakta av och berömma. Öka sträckan liten bit åt gången, när hästen är lugn och koncentrerad. Ta med lugnt sällskap ibland som inte stressade upp sig själv eller nån annan.

Vad gäller övrig utrustning skulle jag kolla att allt låg rätt, passade och inte gjorde ont. Jag skulle även se över mina hjälper och hur jag använde dem.

Men det är vad jag skulle göra...(är ingen expert)

Hejsan.
Min häst var också så förut. Det berodde på att han hade ett för skarp bett som han vart så. Nu när jag har ett tredelat vanligt bett går det bra. Man ska tänka på att hästen kan ha låg gom och då kan den fara upp i gommen. Visa vem som bestämmer! Lycka till.

Standardsvarten kommer jag med då. Har du kollat din häst så att den inte har ont någonstans? Hästar är flyktdjur och flyr om det gör ont. (för det mesta)
Ligger sadeln bra, den klämmer inte? Tänderna är kollade?
Jag vet att det kan bli ett tjat om sånt i såna här frågor (som jag sa standarsvar)
Din häst gör inte så här på ridbanan utan bara i skogen?

Om din häst är frisk, inte har några vassa kanter på tänderna och sadel ligger bra skulle jag prova med ett rakt bett (det kan bli lite svårare att ställa hästarna då men det kaninte vika sig i gommen) kanske prova ett gummi- eller syntetbett.

Nu har jag hört att det kommit siliconbett också.

Hur fungerar din häst på bettlöst?

Sen undrar jag vad din häst gör mer än bara springer. Tar han bettet mellan tänderna och drar som en liten skållad spoel bara rakt fram? Kör han ner huvudet och på så vis får dig ur balans/lyckas dra åt sig tyglarna och sen springer?

Pessoabett är ett lyftande bett, fungerar alltså bäst på hästar som drar ner huvudet. Pellham (som har kedja under hakan) är inte lyftande.

Sen beror det ju på vad din häst trivs med, tungtryck eller tryck på lanerna? Vad händer om du sätter dit en martingal (och på så vis påverkar bettet nedåt)? (Kanske inte det bästa med ett lyfnde bett (pessoa och gag)

Jag är ingen superexpert på bett men jag hoppas att mina råd kanske gör dig lite klokare.

MVH Lillan

Det är ju egentligen inte ett bett du vill ha utan ett "stopp", eller hur? En broms helt enkelt. Bett är för kommunikation inte för kontroll, helst ska man aldrig dra i bettet för att hästen aldrig ska uppleva kommunikationslänken som obehaglig/fysiskt smärtsamt. Och med handen på hjärtat - varför stannar hästen när man drar den i munnen? För att vi är fysiskt starkare än hästen och därför kan dra stopp på den? Eller för att det gör ont när vi drar tillräckligt hårt och därför stannar hästen? Enligt mig är det det senare då hästen är ca 10 gånger starkare än en människa och vi faktiskt sitter uppe på den och inte står på marken när vi drar.

Det du vill ha är kontroll och en broms. Då är det bästa att träna in en mental sådan och inte tillsätta en fysisk. Det kräver en del träning, lugn och tålamod men är det som fungerar i längden. Träna först på ridbanan så att du har bättre förutsättningar då pressen ökar ute i skogen.

Varje gång din häst springer iväg så tar du in honom på en liten volt. Ligg kvar där, stilla och lugn och bara håll i ena tygeln (dra inte - låt honom dra om han vill det) tills att han saktar farten och låt honom då gå framåt igen. Upprepa tills att han behåller det lägre, lugna tempot från volten några tiotal meter rakt fram, beröm och sakta av till skritt. Kom ihåg att lugn och beröm vid rätt beteende kommer man längst med.

/Camilla

Jag rider alltid med martingal i skogen. Och han bråkar absolut inte något alls i manegen har samma sadel där som i skogen. Jag tror inte att han har ont i munen för har gör inte ett skit i manegen utan bara på ridslingor och skogen. Jag provade första gången som jag red i skogen med ett vanligt rakt med fasta ringar och det var ingen kul upplevelse för då fick jag inte stopp på honom . Var på väg att bli påkörda då han drog öven en asfaltsväg. Har även testat betlöst och han tyckte det var skit kul för då ingorerade han mig helt och hållet. När han sticker så drar han upp huvudet och *kikar om det finns några stjärnor ute* och drar som världers galning. Kompisens ponny var likadan ibörjan så hon skulle testa honom när vi var i skogen och efteråt hon sa att hon aldrig mer tänkte sitta på hästen igen... :( det är *tror jag* det att han har inte gått i skogen med de förra ryttatna därför att båda varit rädda för att rida utanför manegens säkra väggar. Så han tycker att det är skit kul. Är rädd för att något skall hända i framtiden så känner att jag måste göra något.

Skola hästen så den lyssnar på dig. Ingen ursäkt att det bara är i skogen han är stark, han ska lyssna där också. Dressyr dressyr dressyr!

Min ena häst var också jättestark och stack med mig flera ggr i veckan i en period. Jag skolade honom bättre, red mkt dressyr när jag red ut, och då försvann problemet. Sånt är Alltid ett lydnadsproblem. Skarpa bett löser inget. Låt bli att trava coh galoppera i skogen tills hästen är lugn.

Jag började rida en travare för ett par månader sedan, och vi använder pessoabett på han. Jag har väldigt svårt för få honom att göra halt, då han mäst går och trippar framåt istället för att stanna helt. har också tänkt på att han håller huvvet lite väl högt och rakt upp när han travar.
Är det fel bett till honom, eller vad gör jag för fel?? :confused:

Som många andra säger så är det en lydnadsgrej. Man ska inte behöva bettsla upp hästen för att få stopp på den, oavsett var man befinner sig. Men ett jaktkandar+lydnadsträning/dressyr tills han inte springer på så fasligt i skogen, därefter kan du se dig om efter ett mildare bett som hästen trivs med.

Hejsan! SOm många redan har sagt så är det ren olydnad och du måste visa hästen att du bestämmer.
Har själv skaffat en ny häst har haft honom i två månader...och vet att bett är ett problem. När han kom till mig så reds han på pelham...funkade bra, men det är som att ställa ett cykelstyre.Teastade sedan att rida på 3-delat pessoa, eftersom jag aldrig skulle vela sätta i ett 2delat på ett bett med hävstång.Även hoppningen har gått bra på detta bett.
Nu i veckan så testade jag ett rakt appelmouth syntet bett och vi red ut på det och det gick hur bra som helst kunde vara jätte lätt i handen. Har ridit några dagar på det och fått lite bakslag...men det beror enbart på mig...man måste använda benen på en häst även dom som springer fort.
I dag så hoppade vi på detta bett...trodde att det skulle gå åt helsike då han blir välldigt pigg vid hoppningen. Mne han var så cool!

Då ägaren hela tiden påpekade för mig att han var het och tuff och att man skulle vara försiktig med galoppen, så har jag tränat mycket i skritt, skrittarbete i massor alltså. Sedan så övergick vi mera på trav och nu tränar vi massor i trav. Galoppen tar vi endast i uppförsbackar och sånt då jag vet att han kan ta bettet och sticka. Han har gjort det engång med mig.
Alltid när jag rider ut med andra så blir det bara trav då den som rider med kan galoppera bakom min pålle.Och skulle jag galoppera skulle dom aldrig kunna hänga på. Ska tillägga att det är en varmblodstravare jag har.

Tycker att du ska testa ett mildare bett och sedan vaar mer konsekvent med din ridning...att du verkligen rider hästen och inte bara låter den springa på.

Lycka till

Jag tror inte det är en stoppknapp hon vill ha utan ett bett som underlättar kommunikationen häst och ryttare emellan. Om hästen inte trivs med sitt bett blir kommunikationen inte bra heller, eller hur?

trojan skrev:
Jag började rida en travare för ett par månader sedan, och vi använder pessoabett på han. Jag har väldigt svårt för få honom att göra halt, då han mäst går och trippar framåt istället för att stanna helt. har också tänkt på att han håller huvvet lite väl högt och rakt upp när han travar.
Är det fel bett till honom, eller vad gör jag för fel?? :confused:

Kan tänka mig att han kör upp huvudet när du tar han i munnen då pessoabettet är ett lyftande bett. Sen är det lite att travarna går sådär, de är ju vana att bara trava på rakt fram med ett check som håller upp skallen på honom. Jag skulle föreslå att du byter till ett bett som har kedja under hakan, tex Pelham eller jaktkandar om det är så att du behöver ha ett bett som är skarpare än de vanligare betten.
På travsidan finns det för övrigt en massa olika bett med hävstänger som går i sidled (alltså utåt och inte nedåt) som man kan prova. Men det beror ju på om du vill tävla och så med hästen.

Det är alltså inte alls säkert att du gör något fel, utan det kan helt enkelt vara så att pessoabettet "lyfter upp huvudet" på hästen.
Man ska också vara observant på att ett pessoabett har en väldigt otrevlig förmåga att vika sig i munnen på hästen, framförallt om man har det tvådelade bettet. Folk är rädda för ett vanligt tvådelat tränsbett men tvådelade pessoa verkar de inte ha något emot.

Hoppas du får ordning på din travarkompis!

Kram Lillan

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 041
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 262
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 681
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 814

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka