Is i hagen?

N

Nutro

Någon som har någon lösning på hur man kan bli av med is i hagen? Just nu är det blankis överallt :(
 
Salta och hoppas på tö? Jag var just ute och gav mina hästar mat och konstaterade att det inte blir någon hagvistelse idag. Men här har de lovat tö-väder så det är säkert ok i morgon igen.
 
Jo jag hoppas oxå på töväder. Sååå trist när dom måste stå inne!!!
Jag har funderat på salt. Det kan inte vara skadligt på något sätt?
Tack!
 
Skadligt och skadligt, du får väl ta små mängder. Också avväga det mot att stå inne resp halka i hagen. Man kan ju spola karlederna när du tar in. Man saltar ju ridbanorna på vintern så så farligt är det ju inte.

Jag bor också i skåne, och mina står inne idag. Det händer väl 3-4 dagar om året att de är inne pga storm / blankis. Och det får de faktiskt stå ut med.
 
Jo, stå ut får de ju göra. Har inte heller behövt ha mina inne speciellt många dagar (tack o lov) och jag har hellre det än släpper ut dom på blankis.
 
Sanda är oxå ett alternativ... Miljövänligt och helt oskadligt och om ni har gräshag är det bra för backen oxå...
 
Krossad kalk för trädgårdsbruk tar ju inte bort isen, men det biter i bättre än sand och är inte jättedyrt. Dessutom skadar det inte växtligheten som salt gör. Om det inte är en gräshage kan man ju salta.
Annars kan jag rekommendera 4 brodd per sko runt om. Hästarna kan gå på skridskois med det utan att halka! Men det ska vara de minsta isbroddarna, de som är pyramidformade när de är iskruvade. De höga är mycket sämre!!
 
Funkar nog dåligt på dom oskodda unghästarna :crazy:
Har funderat på att sanda oxå, hur bra håller det sig?
 
Min erfarenhet av sand och skånskt vinterväder är inge vidare. Man sandar på isen på morgonen, under dagen är det lite plusgrader och översta skiktet smälter, på natten fryser det igen, över sanden, och nästa dag får man sanda igen. Alternativet är mycket sand och det är tungt att få ut.

Idag är isen borta från mina hagar och mina hästar är ute igen. Hoppas det är likadant hos dig.
 
Ett bra gammal trick är att strö aska (från pannan eller vedspisen, inte cigarettaska!) på isen. Dels ger det bra fäste o dels smälter det isen.
 
Jeg strør iblant med sand eller flis hvis det blir blankis. Ellers kan det også gi bedre feste om man får en traktor med kjettinger til å kjøre litt rundt i hagen, så isen brytes opp litt mer. Jeg har mine på løsdrift og skulle aldri sette dem inn på stall. Da strør jeg heller flere ganger om dagen om det skulle behøves.
 
Bitvis är det borta, men tyvärr inte överallt. Men i alla fall så att det går att ha dom ute :)

Var in på granngården och dom hade faktiskt en typ av salt som var både djur och naturvänlig. Inte jättebillig, men hellre det än alternativet.

Aska lät som en god idé. Problemet är att jag inte eldar och har därför ingen tillgång till det.
 
Hade blankis i ett stall förut, använde salt och sand på de värsta ställena!
 
Allra bäst är att lösa problemet långsiktigt. Alltså att genom dränering och påläggning av bärlagermaterial se till så att inte hagen kan frysa till skridskobana. Fast det hjälper ju inte nu.
Jag har grävt ett dike som leder av vattnet, och lagt först ett par dm bergavfall 0-35 och sedan stenmjöl vid grinden och foderplatsen. På så sätt har jag bara skridskois (och knädjup ävja när vädret är regnigt) i halva hagen, men torr mark som inte blir så upptrampad i halva. Nu två och ett halvt år efter jag började förbättra hagen på detta sätt har det blivit riktigt bra!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En äldre häst tog sig på söndagen ut ur sin hage och ut på en närliggande is, där den halkade och skadade sig illa.
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Gunnar
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
269
Senast: sweep
·
Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 668
Senast: ameo
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp