Is i hela hagen

Nu har det faktiskt tinat.. Hästarna ute igen, dock lite översvämning i hagen men det får de leva med. Nä, låta dem stå inne för länge vill jag inte men eftersom man inte är van vid "Långa istider" så har man ingen riktig plan för hur man ska agera. MEN NÄSTA GÅNG....... :cool:
 
Fast jag har fått fläkskadade föl/ettåringar som gått på utedrifter "som det aldrig hänt nåt på"
 
Skönt det tinat! Här har det börjat töa, så där de gått och det är tilltrampat är det isgata nu, så jag var ute och sandade vägen fram till hagen imorse, och passade då på att titta i hagen, och som vanligt så de "stråk" där de går (deras vägar i hagen sas) är isiga, men resten är det bara lite mindre snö på.

Fast det blir inga promenader med fölet på ett tag =/
 
Det är för och nackdelar med allt.. Nu ska man behöva hålla på med lermonster istället, det kvittar hur mycket man borstar så blir de aldrig rena.. Och inte går det att lära dem att låta bli att rulla sig heller ;).. Men jag älskar dem ändå! :love:
 
I går var det blankis i en del av hagen. Jag har tre oskodda hästar som går på lösdrift och dom klarar det fint. De går väldigt försiktigt och jag har inte märkt att någon har blivit öm någonstans. I dag är all is nästan borta och det är så skönt.
 
Risken med is är att hur försiktigt de än går kan de behöva ta sig undan SNABBT. De blir skrämda av snöras, eller kompisen säger "stick, annars dör du".

Sett lite för många fläkskador tyvärr. Där hästarna varit såå lugna i sin isiga hage och såå bra vänner etc =(
 
Det är långt kvar till lera här - tack och lov. Jag tackar SÄRSKILT för det med en rulloman som dessutom är skimmel. (Fölis blir ju också skimmel men är det inte än, och hon har den goda smaken att än så länge tycka lera är ÄCKLIGT och skulle aldrig drömma om att rulla i det. Fast valacken rullar för en hel flock och verkligen gnor in leran. Så han är *alltid* täckad vid lera)

Finns förresten bilder på lerig skimmel före och efter här: http://hem.passagen.se/xyplex/foreochefter.htm
 
Fast jag har fått fläkskadade föl/ettåringar som gått på utedrifter "som det aldrig hänt nåt på"

Fast det är väl lite skillnad på leklystna unghästar o "mina" lugna gamla gubbar :smirk: Men det är klart olyckor händer lätt oavsett ålder o sinne. Men den risken tar vi för att låta hästarnas hovar få vila sig ifrån "misshandeln" ett par skor innebär. Och ett par nakna hovar klarar faktiskt isen förvånansvärt bra ändå, men hästen får ju anpassa sig o gå försiktigt...
 
mycket vackert! :rofl: :rofl: Framförallt före.. Mina hästar är bruna tack och lov! Iof har en shettis skäck.. men halva är brun iallafall ;)
 
Jag har samma problem. Mitt halvblod sto rullar alltid i den värsta lera hon hittar. Men nu har hon täcke. Men täckena är lika leriga puu. Nu är ju isen borta här också ,Bara lera över allt.men det är nog inte så i skog och på vägarna ,så broddarna får vara på .
Vi har ju inget ridhus,Vi får rida på vägar stigar mm.
Jag tycker nästan att det kan vara tråkigt med häst på vintern när det ser ut så här.
Man får rida på morgonen innan de släpps i hagen. Jag ska ut nu innan regnet kommer . :banana:
 
Jeg har mine to hester på løsdrift, så de får gå ute hele tiden selv om det tilfeldigvis skulle være is en dag eller flere. Men de har stor plass og mulighet til å gå utenom de isete stiene om de vil. Om det skulle bli for mye is, så strør jeg med sand eller flis på de verste partiene.
Har også hørt at noen kjører med traktor med kjettinger (heter det det på svensk?) på dekkene, for å rufse til i isen, så det blir bedre feste. Man må nok kjøre fram og tilbake en del ganger, men jeg skulle tro at det også vil gjøre at isen smelter lettere.
 
Har også hørt at noen kjører med traktor med kjettinger (heter det det på svensk?) på dekkene, for å rufse til i isen, så det blir bedre feste. Man må nok kjøre fram og tilbake en del ganger, men jeg skulle tro at det også vil gjøre at isen smelter lettere.

Jadå, kättingar är svenska ordet. Eller snökedjor om man vill vara riktigt exakt, men snökedjorna består ju av kättingar.

En liten VARNING för att riva upp is med kärringarna. Det fungerar bra om isen är hård och man bara ruggar upp YTTERSTA lagret lite, men man måste se till att det inte blir djupa spår av dem, då blir det förbaskat knäligt bara. Men när det är hård is och kallt är det perfekt att göra så. Tyvärr brukar det fungera dåligt under snösmältningsperioden (när det verkligen skulle behövas) för det är för mjukt och så blir det för mycket spår och ojämnt istället, spec när det fryser på sen igen.
 
vi släpper inte ut våra hästar med brodd. dock så har vi några "extra" uppsatta hagar där vi kan släppa in hästarna i nödfall, om någon hage blir full med is. vi har en hage vi kallar för "sjöhagen" den blir alltid full med vatten, jaa en liten sjö, där är det nu is, men vi spärrade av hagen så hästarna går bara i en liten del av den, inte på själva isen.
 
Min häst är broddad runt om så de är inga problem alls att släppa ut han när det är isigt. Värre för mig som ska leda ut, brukar hänga i manen på han för att inte halka. :D
 

Liknande trådar

Tjatter Det är bara tre dagar kvar innan det vänder och blir ljusare. Årets längsta natt är i år 22 dec om min almanacka visar rätt. Sällan har...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 114
Senast: Lilla
·
Fordon Idag när jag skulle åka iväg med bilen låg det fullt med is i bilen, på sätena, mellan sätena och uppe på instrumentpanelen. Isen såg ut...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 789
Senast: Enya
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 240
Senast: Lobelia
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp