Jempan

Trådstartare
Hur tjock is måste d va för att man ska våga sig ut med hästen? Inte bara i skritt då utan i "full fart"...

Sv: Is

Ska du göra det? :)

inte för att det har med saken o göra så har jag fobi för att rida på is :crazy:

för mig ska det inte finnas en endaste isfläck :p
Skulle aldrig få för mig att ens rida när det är isgata, även om jag har brodar.

Ska du göra det? :)

inte för att det har med saken o göra så har jag fobi för att rida på is :crazy:

Va ute o red travare i full fart på en frusen sjö mitt i skogen för några år sen, va så jäkla kul! Så nu vill ja ut me min egen o ösa :) Kollade ju dock inte förra gången men då hade dom kört bil där på vad ja vill minnas....:crazy:

Men man vill ju gärna ha ett "säkert" mål lixom, vill ju inte ligga på botten :smirk:

men risken att hästen halkar e inte så stor när den har brodd, dessutom är is sviktande så det är bättre att rida på is än på hård barmark.
Tror hon menar att rida på frusen sjö. vet tyvärr inte.

åh det låter kul :):D men jag vågar inte ens åka skridskor så jag tror inte jag vill ta med mig en häst :D:rofl:

Va tänkt så ja..

Ok, jag har faktisk ingen anning hur tjock den måste var för att hålla men ni har väl som oss haft plus mellan minusgraderna-så jag tror inte isen är speciellt pålitlig nu. Skall nog varit konstant minst -10 innan jag gjort något liknande (förmodligen inte änns då men iallfall)

Låter vådligt;)

men risken att hästen halkar e inte så stor när den har brodd, dessutom är is sviktande så det är bättre att rida på is än på hård barmark.
Tror hon menar att rida på frusen sjö. vet tyvärr inte.

hehe jag vet att risken inte är stor:p men jag avskyr att rida på is iafa, tycker det känns så jäkla osäkert på ngt sätt och skulle aldrig få för mig att rida i en snabbare gångart är skritt på is och verkligen inte på en sjö, usch tänk om isen är lite tunnare på ett ställe...

Ok, jag har faktisk ingen anning hur tjock den måste var för att hålla men ni har väl som oss haft plus mellan minusgraderna-så jag tror inte isen är speciellt pålitlig nu. Skall nog varit konstant minst -10 innan jag gjort något liknande (förmodligen inte änns då men iallfall)

Låter vådligt;)

Har varit ganska kallt dom senaste dagarna...Men men, ville bara veta ismåtten så man vet när d e dax :love:

Huu jag skulle aldrig våga... Men vet ju att det finns töltlopp för islänningar på is, och vet ställen där ardennrar har varit ute med släde..

Men som sagt måste det nog ha varit riktigt kallt ett bra tag. Men kolla på smhis hemsida, tror dom brukar ha rekomendationer och mätningar där.

Pratat med pojkvännen som är född i skärgården... 3 dm för att vara på den säkra sidan... hästen har så liten anläggningsyta så det blir ett så tungt tryck. HAr man kört bil på isen ska man inte lita på det. Isen bär en bil lättare än vad den bär en häst. Frestade för scooter igår och då behövs bara 1 dm för scooter. väger ca 250kg. Så man ska nog be ngn som kan is fresta med ispilken först innan man ger sig ut...

Lina- som nästan bor i skärgården....

Se upp för luftfickor :eek:

Oympus: I Luleå kör man travlopp på is:p

skulle aldrig någonsin våga ge mej ut på is. har fobi för det. kan inte ge mej ut på skridskor på ens när det är is på en sjö. och att då ge sej ut med hästen. no way :crazy: :crazy:

det va nån här på buke som hade en häst som trampa igenom isen :crazy::(

Hur tjockt det ska vara vet jag inte, men det bör ju ha varit minusgrader en lång tid för att isen ska vara så pass tjock att man kan rida påden.
Det tar rätt lång tid för en sjö att "skapa" tjock is, speciellt om sjön är lite rörlig.

Hua...:eek:

Jag som inte ens själv går ut på is även om den är flera meter tjock.. Jag skulle aldrig ge mig ut på is med häst....

Läbbigt....

Liknande trådar

Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 560
Senast: Idaw83
·
Ridning Hejsan! Jag och min ponny tävlar fälttävlan där dressyren inte är vår starka gren, ponny ser inte meningen med att gå i form😅. Just nu...
Svar
2
· Visningar
604
Senast: Freazer
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
1 240
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
626
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka