Isabell + mörkbrun = brun?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gisburne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 688
G

Gisburne

En avkomma efter en isabell och en mörkbrun, som skiftar färg mellan olika bruna nyanser, kan det röra sig om en gulbrun eller är det troligen bara en "vanlig brun"? Jättedum fråga, bergis! Ni som vet skillnaden kanske måste se bilder för att kunna avgöra?

Och kan den avkomman, oavsett brun nyans, föra gulanlaget vidare, eller måste en häst ha gulanlaget synligt för att kunna göra det?

Thank you, thank you very much! :cool:

Sv: Isabell + mörkbrun = brun?

Den kan vara både brun och gulbrun, går inte att säga utan att se bild. Titta på Bernstein, han togs för brun ganska länge innan han "blev" gulbrun. Är den brun och inte gulbrun så ger den inte heller nått gulanlag. Gulanlaget är dominant och kan inte ligga dolt. Däremot synas mer eller mindre väl.

Okej, jag förstår. Men om det nu är en gulbrun, då kan gulanlaget föras vidare, alltså? Vad kännetecknar en gulbrun - OM det nu syns, hur ser man det?

Frågor, alla dessa frågor... :D

jag har samma problem.. min häst är undan en fux och efter en skimmel
ut kom en brun häst som vart svartbrun som nu är ja jag vet inte vad...
I passet står det mörkbrun men är han verkligen det??

7juni-0617.jpg

lillenhvve.bmp

Ser ut ungefär som mitt sto, hon är bara något mer chokladbrun. Står brun i passet.

Är man osäker ser man det oftast i ansiktet, där det gula brukar synas mer..

Även ögonen på en gulbrun brukar vara ett kännetecken, de är oftast ljusare bruna än vanligt..

Här kan du se Ravell som är mörkgulbrun, syns framförallt i ansiktet..

Här (eller i Börjeskatalogen :D ) är en ljusare fröken, ingen tvekan om att hon är gul...

Den borde ju bli åt gul-hållet eftersom detta är dominant, som någon redan skrivit.
Har en kompis som betäckte mör5kbrunt sto med borkfärgad hingst. Ut kom en liten isabell, som blev typ isabellbork o sedan ljusfux (vilket står i passet) men mörknar fortfarande. vet o mätmän var ej överens om färg. Vet sa att om han varit korsning med islänning så skulle färgen hetat silverfux. Dock finns tydligen inte silveranlagen hos NF. Mätmännen tyckte att han fortf var isabell. Dock stämmde inte det då hans ullhår var färgade o inte vita.

Såg att det var någon som lagt ut bild på sin häst som står som mbr i passet. tycker väl att han var brun, men det är olika från vem som gör id-kontrollen. Mitt sto står som mbr men är eg svbr (vilket det stod i hennes tidigare reg.bevis), vet var dock av annan åsikt. Diskuterade detta med en annan vet o stoet är svbr som jag trodde om man kollar i id-kontrollanternas handbok för färgval.

har du en gul-svart så syns inte alltid gul anlaget... dom kan vara bara svarta..
jag har en lite fuxskäcke efter en isabell... syns inget på honom att det skulle vara isabell bakom...
min hingst är sot isabell dvs en isabell med ett svart "dolt" anlag...
här är en bild..han är riktigt mörk..
http://www.kallberga.com/horses/FourwindsFlashJack/FFJfoto/FFphotoalbum/FF241b.JPG

din kuse borde vara gulbrun... han har i vilket fall ett gult anlag..

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en islandshäst efter en isabellhingst undan ett brunt sto. Hon är gulbrun - mörkt brun med tydliga skiftningar i gult. Enligt id-kontrollanten var hon per definition gulbrun eftersom hon har ett gulanlag efter hingsten. Hon kan även föra gulanlaget vidare. Samma borde väl gälla din häst, oavsett ras.

Men... SilverFUX finns det inget som heter. Silveranlaget påverkar bara svart. En fux med silveranlag märks det ingen skillnad på alltså. Isabellbork, vad skulle det vara för färg??? "Bork" heter idag gulbrun, och är en brun häst med gulanlag, ísabell är en fux med gulanlag. En isabellbork skulle alltså vara en fuxbrun med gulanlag? Eh, nej, det finns ju inte.

abc123 skrev:
Jag har en islandshäst efter en isabellhingst undan ett brunt sto. Hon är gulbrun - mörkt brun med tydliga skiftningar i gult. Enligt id-kontrollanten var hon per definition gulbrun eftersom hon har ett gulanlag efter hingsten. Hon kan även föra gulanlaget vidare. Samma borde väl gälla din häst, oavsett ras.
Men en häst kan SE UT att ha gulanlaget utan att ha det. Och hingsten behöver ju inte ge vidare sitt gulanlag, det är bara 50% chans att han gör det. ID-kontrollanten har alltså fel om hon påstår att hästen automatiskt har gulanlaget för att pappan har det.

Är man osäker så visar ju en eventuell gul avkomma hur fallet är ;)

Okej, nu har jag kollat på hästen i fråga, och den är ljusbrun med gult ludd i öronen, ljusare (gulaktig) mule/näsben och ljusa stråk i manen, som också är tydligt chokladbrun och inte alls svart. Så jag antar att svaret på min egen fråga om det är en gulbrun är "vet ej"? Antar att man får vänta och se vad det blir för föl ifrån den? Spännande i vilket fall, tack för hjälpen! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka