Bukefalos 28 år!

Isabella-havren

H

hippolina

Tja!

Ni som fodrar/har fodrat med isabella havren, tycker ni att den är bra.
har den en lugnande effekt på hästarna?
har läst lite om den, men det vore roligt med lite kommentarer från verkliga livet... :bump:
Vad är det för hästar ni ger den till, ras, ålder och temperament?

ärligt talat låter det ju lite knasigt att ge havre till en redan nervös sak.

men min foderlärare berättade faktiskt att den forskning som gjorts på vanlig havre, så har man kommit fram till att det inte finns nånting som skulle göra hästarna "knasiga". det underliga är ju att vissa hästar trots forskning blir helt galna av havren!!

det är därför jag skulle vilja har lite kommentarer angående isabella havren.

GOD JUL :banana:
 
Menar du inte matilda-havre som innehåller mer fett.
Att inte havre innehåller ngt som gör hästar tokiga är varken bevisat eller motbevisat.
PL
 
Tycker ni inte det är konstigt att man inte har den uppfattningen i tex USA, att hästen blir het av havre.
Mina hästar blir galna om de får en näve - 1kg. 3 kg och det är lugnt.
Är det så att man odlar någon annan typ av havre "over there"?
 
Nej, de äter svensk havre (sant) ungefär hälften av den havre som odlas i Sverige säljs till USA som hästfoder. Så bra är den. Och amerikanarna vill ha vit havre, den gula ser MYCKET skum ut tycker de.
 
Ooops...

... självklart menar jag matildahavren, kom inte på vad den hette för ett tag sen, så då döpte jag den till isabella, trots jag blivit tillsagd att den hette matilda.
dåliga vanor sitter i länge.... :o

Att inte havre innehåller ngt som gör hästar tokiga är varken bevisat eller motbevisat.

men det är ju lite det jag menade. för i praktiken blir de ju oftast "galna".

men är det ingen här som fodrar med den??

kram :rofl:
 
Vet inte. De svarta sorterna odlas inte så mycket, de innehåller mycket mindre näring/kg vilket gör näringen dyr. Men det är ju lite fräckt med svart havre. Och om den är fattig på näring lär ju inte hästarna bli galna heller? Men då kanske man lika gärna kan ge dem lite mindre vanlig havre, så blir det ju billigare.

Havre är snabb energi till häst, lätt nedbrytbar stärkelse som tas upp mestadels i tunntarmen. Matilda är innehåller lite mer fett än vanlig havre, därför blir stärkelsemängden/kg mindre och hästen kan bli lite coolare. Om hästarna blir galna av havre tror jag det beror mer på för stor energigiva spetsad med havre. Lägg grunden med långsam energi (cellulosa) från grovfoder så långt som möjlig, använd sen havren som "gaspedal", ge så mycket att hästen blir lagom pigg. Om en stor andel av energin kommer från annat än grovfoder/cellulosa är det ungefär som om vi skulle hämta större delen av vårt behov från Cocacola och socker istället för pasta, potatis och bröd. Funkar dåligt på oss, och på hästarna. Båda blir feta och dåligt musklade :)
 
Visste inte att det fanns en havre uppkallad efter mig! :D :smirk:


:banana: :banana:
 
grattis

grattis grattis.
det är inte alla som får det inte... :rofl: :bump: :banana:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var och tog ett nytt test för att kolla mina järnnivåer. Och gissa om min glädje när jag såg att Ferritinet återigen har tagit...
Svar
0
· Visningar
1 411
Senast: cassiopeja
·
A
Foder & Strö har fram tills nu gett mitt väldigt heta sto hippo cool, då jag inte vågat ge henne havre. Har även gett en del korn då hon har svårt...
Svar
3
· Visningar
826
Senast: Punkity
·
C
Avel Tänkte be om lite hjälp och synpunkter från er som är mer insatta i dagens hingstar än vad jag känner mig just nu. Födde upp hästar på...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 196
Senast: Görel
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 252
Senast: neferra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp