Bukefalos 28 år!

stressad häst och havre!

A

anniea

har fram tills nu gett mitt väldigt heta sto hippo cool, då jag inte vågat ge henne havre. Har även gett en del korn då hon har svårt att hålla hullet. Nu har jag ju däremot hört mycket om att man faktiskt kan ge havre till heta hästar :D hade ju varit jättebra för min plånbok... läste en del trådar om att blanda havren med olja. Men så hörde jag häromdan att man kunde blanda havren med vanligt vatten, att det också skulle ta bort den här "stress"-effekten. Är det någon som vet nånting om detta? har aldrig tidigare hört talas om detta och blev lite nyfiken.

Om jag nu börjar ge henne havre, har jag ingen aning om hur mycket jag ska ge och hur mycket vatten eller olja som behövs. Och kan jag fortsätta ge korn också? borde jag det?
kanske ett rörigt inlägg, vore tacksam för er hjälp! Jag blir helt tokig i den här djungeln av allt foder!!
 
Sv: stressad häst och havre!

Ja du, har du analys på grovfodret först och främst ? Vad är det mesta i havreväg du gett din häst ? har läst många inlägg lite här och där om havrestissiga hästar, där faktiskt ägarna gett ännu mer havre...och hästen har coolat ned sig.

Är du alldels säker på att hästen är het ala pigghet och inte stressig ala hunger ? Vad äter hästen egentligen ?
 
Sv: stressad häst och havre!

lite trådkap.

Ni som ger hästarna Havre. Motivera varför och hur mycket ger ni era hästar?
*nyfiken i en strut*
 
Sv: stressad häst och havre!

Alla hästar blir inte heta av havre. En kompis till mig har varit på galoppstall i USA där de tycker att vi i Sverige är helknas som tror det. Fakta är att korn ofta innehåller mer energi än havre i samma mängd. Det finns inga vetenskapliga bevis för att havre gör hästar heta, men å andra sidan fanns det för hundra år sedan (eller nåt sånt) inga vetenskapliga bevis på att humlan kunde flyga.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 274
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 406
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag längtar efter att skriva mer! Skriva av mig tankar och reflektioner, liksom sortera dem för mig själv. Men nu har jag inte fått till...
Svar
0
· Visningar
683
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Förlåt men jag orkar inte leta i alla inlägg om loppfrön, kanske någon vill vara snäll och svara ändå. Jag har en häst, relativt...
Svar
8
· Visningar
2 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp