Ishockey. Hat?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Lilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 78
  • Visningar Visningar 3 680
Jag har varit på både hockey och fotboll så jag vet mycket väl hur stämningen är och visst är det läckert. Det här var väl runt 10 år sedan sist dock. Skrika av glädje när det blir mål eller besvikelse när det går åt pipan eller leva sig in i slagsmål mellan spelare etc är väl självklart men att skrika på motståndarlaget för att de råkar vara bättre eller vad det nu kan vara känns inte riktigt som att det bidrar till bättre stämning. Tjafs mellan supportrar kan jag inte heller se som ok. Varför skulle det vara ok? Bua när motståndarlaget åker förbi, varför? Jag kan inte minnas att jag noterat generellt dålig stämning mellan lagen på plan, varför skulle det behövas bland publiken då?

Det håller jag med dig om till hundra procent, och det är lite det jag vill ha fram men du förklarade det bättre.

Helt klart har Det blivit hårdare mentalitet på läktaren. Inte alls roligt om ni frågar mig. Förr kunde man sitta i baren och ta en öl med motståndarfans. Det finns inte längre. Idag får man vara glad om man får en folköl på stängd arena.

Jag är fotbollsnörd och djurgårdare. Är så trött på gapet och stöket på läktaren att jag inte orkar gå längre. Tycker varken det är trevligt eller ens hör till att folk gormar hora, fitta, domarjävel, ut med packet osv. Saker slängs och folk slåss (inte bara huliganer) både innan, under och efter. Ingen skulle vara ok med det i något annat sammanhang så fattar inte varför det ska accepteras på en idrottsläktare.

Jag är fotbollsnörd och djurgårdare. Är så trött på gapet och stöket på läktaren att jag inte orkar gå längre. Tycker varken det är trevligt eller ens hör till att folk gormar hora, fitta, domarjävel, ut med packet osv. Saker slängs och folk slåss (inte bara huliganer) både innan, under och efter. Ingen skulle vara ok med det i något annat sammanhang så fattar inte varför det ska accepteras på en idrottsläktare.
Ah gud, Stockholmsmatcherna när klacken måste mötas upp på en speciell plats i olika delar av stan, poliser överallt i tunnelbanorna när de ska transportera gruppen av människor till matcherna och de lägger upp vägen så lagen inte möts, stora hjälmar i bältena. Det känns otroligt otrevligt!

Ah gud, Stockholmsmatcherna när klacken måste mötas upp på en speciell plats i olika delar av stan, poliser överallt i tunnelbanorna när de ska transportera gruppen av människor till matcherna och de lägger upp vägen så lagen inte möts, stora hjälmar i bältena. Det känns otroligt otrevligt!

De lagen har vi också problem med. Inte så mycket på läktaren, men det är alltid extremt säkerhetspådrag när djurgården kommer och det är alltid kroppsvisitering i ingången. AIK var också stökiga när vi mötte dem i allsvenskan. Men det är de lagens supportrar som utmärker sig negativt, och kan bara tänka mig hur det är när de möter varandra som i fotboll.

Jag bor i Värmland men hejar inte på FBK. Enligt vissa är det helt oförklarligt att man inte hejar på laget där man bor.
Är det konstigt? Hur många spelare är i från det län den spelar för.
Mitt hjärta klappar för HV71. Varför vet jag egentligen men i med -och motgång tycker jag om dom och hejar på dom. Är det så konstigt?
Sen kommer vi till hatet. Nu har jag bara sett en hejarklack men är alla som FBK,s Wolfpack? Osportslig stora delar och hatisk stundtals.
Satt och förklarade för mitt syskonbarn att man hejar på sitt lag. Att det kan vara rivalitet köper jag. Jag ogillar mycket att förlora mot just FBK. Men jag skriver inte att jag hatar dom. Jag buar inte åt domaren efter varje domslut. Är det så i alla hemmaklackar?
Satt med massa FBKfans runt mig. Som skrek av glädje vid mål, som självklart hade sina åsikter men som hjärtligt log åt mig när jag desperat hejade på motståndarlaget.
Varför så mycket hat?
Jag bor i Jönköping men hejar på Färjestad. Så vi jämnar ut det!
Dock inte superengagerad.

De lagen har vi också problem med. Inte så mycket på läktaren, men det är alltid extremt säkerhetspådrag när djurgården kommer och det är alltid kroppsvisitering i ingången. AIK var också stökiga när vi mötte dem i allsvenskan. Men det är de lagens supportrar som utmärker sig negativt, och kan bara tänka mig hur det är när de möter varandra som i fotboll.
fullt ös och höga ljud i tunnelbanan... ;)

Nu var det några år sedan jag var på en SHL-match i och med att mitt kära lag åkt ur men jag har hittills aldrig känt mig otrygg. Under den tiden jag stod med klacken hörde jag inga ord som hora eller fitta vad jag kan komma ihåg, däremot förekom det nog en hel del domarjävel och absolut en del som jag i efterhand ser som övertramp. Att bua över ett domslut tycker jag nog inte tillhör den kategorin.

En gång har jag stått i bortaklacken och hejat på hemmalaget. En gång har jag stått i hemmaklacken och hejat på bortalaget. Det var inga problem, men det hade varit ganska udda att stå där bara för att och antagligen inte lika populärt.

Glädjen med matcher är inte som Det en gång var.
Åkte ju med buss till Gävle tre gånger förra året. Trots tuffa möten och att ''mycket stod på spel '' så var Det aldrig bråk. Men just HV och FBK har någon typ av hatkärlek till varandra. Men för Den sakens skull kan man väl uppföra sig??

Beror nog mycket på lag. Mellan vissa lag finns det mer rivalitet än andra. Brukar även kunna resultera i lite starkare känslor på isen (läs: mer utvisningar :angel:). Jag uppskattar den typen av känslor, när det blir lite mer prestige i en vinst än "bara" poäng, i regel blir matcherna roligare att se på.

Tjafs och hat är dock något annat, det kan jag vara utan. Tyvärr hörs det väl från de flesta klackar, mer eller mindre, någon hatramsa då och då när de möter en större rival. Det är ju dock som i de flesta fall av negativitet i en sport, några få som förstör för många. En del av klacken som drar en hatramsa, alla är inte med och inte sällan hör man suckar från läktarplats med folk som håller på samma lag men inte alls uppskattar den typen av ramsor. De som suckar skulle jag vilja säga är betydligt fler, tyvärr hörs ju dock ramsorna mer.

Otrygg har jag dock aldrig känt mig på en match, varken i Löfbergs arena eller på Hovet och tycker stämningen brukar vara trevlig trots blandning av supportrar (i alla fall vid sittplatsområdena). Och hatramsorna är i regel få, även om en hatramsa är en hatramsa för mycket. Men att påstå att det hatas mer än vad det hejas är främmande för mig, inget jag har upplevt på någon match jag varit på. Hejandet på egna laget är ju en bra mycket större del än hatandet mot motståndarlaget.

Men som enkelt svar så gäller väl; Nej, de flesta uppskattar det inte. Det är bara de få som tycker det är en bra idé som hörs och märks.

Beror nog mycket på lag. Mellan vissa lag finns det mer rivalitet än andra. Brukar även kunna resultera i lite starkare känslor på isen (läs: mer utvisningar :angel:). Jag uppskattar den typen av känslor, när det blir lite mer prestige i en vinst än "bara" poäng, i regel blir matcherna roligare att se på.

Tjafs och hat är dock något annat, det kan jag vara utan. Tyvärr hörs det väl från de flesta klackar, mer eller mindre, någon hatramsa då och då när de möter en större rival. Det är ju dock som i de flesta fall av negativitet i en sport, några få som förstör för många. En del av klacken som drar en hatramsa, alla är inte med och inte sällan hör man suckar från läktarplats med folk som håller på samma lag men inte alls uppskattar den typen av ramsor. De som suckar skulle jag vilja säga är betydligt fler, tyvärr hörs ju dock ramsorna mer.

Otrygg har jag dock aldrig känt mig på en match, varken i Löfbergs arena eller på Hovet och tycker stämningen brukar vara trevlig trots blandning av supportrar (i alla fall vid sittplatsområdena). Och hatramsorna är i regel få, även om en hatramsa är en hatramsa för mycket. Men att påstå att det hatas mer än vad det hejas är främmande för mig, inget jag har upplevt på någon match jag varit på. Hejandet på egna laget är ju en bra mycket större del än hatandet mot motståndarlaget.

Men som enkelt svar så gäller väl; Nej, de flesta uppskattar det inte. Det är bara de få som tycker det är en bra idé som hörs och märks.

Det är precis det du skriver som jag menade. Och jag har aldrig hört någon skrika hora eller fitta eller något åt det hållet (mer än en extremt överförfriskad medelålders man ett fredagsderby när vi låg i ettan, och han blev faktiskt bortförd av vakterna). Domarjävel har väl x antal personer skrikit, men det tycker jag är ganska lindrigt.

Ja verkligen. Är inte så orolig sådär över min egen del men det är ganska sjukt när folk blir nedslagna bredvid en bara för att de bär en halsduk med sitt lag på.

Jag är hockeynörd. Nu är det lite speciellt för vi har bara haft ett lag i högsta ligan i några år och för inte alls länge sen tröskade laget runt i division två. För oss som varit med hela vägen är det givetvis enormt stort. Men samtidigt har folk sina "gamla" lag som de hållit på i alla tider, jag har själv alltid hållit på Brynäs innan. Det kommer mycket folk till våra matcher som så att säga håller på andra sidan, men som bor här.

Jag uppfattar nästan SHL som ganska lugnt. Djurgården brukar räknas som högriskmatch, men dem mötte vi redan i allsvenskan. Det var värre på den tiden vi hade derbyn en fredagskväll, det var många gånger det blev otäckt på SITTPLATS, så att extremt berusade individer gick på andra i publiken. Ju högre upp vi kommit, ju högre är säkerheten.

Upplever du att det blivit en otrevligare stämning för att Ni gått upp en serie? Jag är ju också gammal hockeynörd uppvuxen på en ståplats, När jag var aktiv och kuskade runt minns jag att besöka LHC medan vi båda låg i div 1 var bara trevligt. Trevligt bemötande från såväl hemmapublik som vakter. Sedan blev det Elitserien för bägge lagen, och vips var den goda stämningen som bortblåst...

Numera ser jag mest ridsport istället. Känslan när britterna (som ju annars kan vara hur enögda som helst) på Olympia jublar för att en fransman slagit två britter tack vare en extremt snabb omhoppning är lite speciell och häftig...

Upplever du att det blivit en otrevligare stämning för att Ni gått upp en serie? Jag är ju också gammal hockeynörd uppvuxen på en ståplats, När jag var aktiv och kuskade runt minns jag att besöka LHC medan vi båda låg i div 1 var bara trevligt. Trevligt bemötande från såväl hemmapublik som vakter. Sedan blev det Elitserien för bägge lagen, och vips var den goda stämningen som bortblåst...

Numera ser jag mest ridsport istället. Känslan när britterna (som ju annars kan vara hur enögda som helst) på Olympia jublar för att en fransman slagit två britter tack vare en extremt snabb omhoppning är lite speciell och häftig...

Tvärtom. Det var värre i de lägre divisionerna. När det var länsderbyn i tvåan och ettan kunde det vara riktigt otrevlig stämning. Det blev bättre redan i allsvenskan och nu är det bara när storstadslagen kommer (främst Djurgården och Malmö, Frölunda är bättre här) som det kan bli stökigt. Men nu är det sällan matcher på fredagar heller.

Det är "riktiga" vakter nu, lägre toleransnivå på alkohol och dyrare biljetter = många tittar hemifrån istället.

Jag tycker att Frölundas supportrar är skitosportsliga tillexempel.

På vilket sätt osportsliga?
Jag går mycket på hockey (till 99% Frölundas hemmamatcher, väldigt sällan lägre divisioner) och upplever åtminstone här att hockeyn är väldigt trevlig som publiksport. Hemmaklacken sköter sig utmärkt (på arenan, vet inte hur trevliga de är ute på bortamatch), i Gbg har vi inte problem med hockeypublik. Fotbollen däremot, den kan lamslå halva stan pga sammandrabbningar. Ett fåtal gästande klackar sprider otrevlig stämning, men det är definitivt undantagen.

Jag är en gammal klapp & klangare. Jag har åkte Sverige runt och hejat på HV.
Men jag har fått nog. Det är för mycket hat nu. I alla arenor. Hat hat hat hela tiden. Stängda arenor på varje match gör inte saken bättre.
Ändå arenan som faktiskt är riktigt bra mottagande och noll hat är Frölundas hemma borg. Där blir vi alltid väl mottagna.
I vissa arenor får bortafans sitta i en stålbur pga säkerhet som dom vackert säger.
Hockey är inte alls lika kul längre

Tråkigt att höra, vad kan det vara som skiljer? Här upplever jag som sagt att hockey har ett kul och laddat publiktryck, medan jag helt slutat gå på fotboll.

Igår åkte H71 med tio bussar till Göteborg.
På plats fanns ca 650-700 HV fans.
Var himla roligt och höra av vakterna. ''Ni är inte bara svenska mästare på isen utan även på läktaren.
Inget bråk, inga sura miner i baren. Utan två lag som möts och har kul.
Vi hade en kille som var lite för full och inte kom in. Han fick ta lite cola och mat på Donken och sen komma in Efter första perioden.
Måste säga att Frölunda har väldigt Goa fans. Aldrig bråk och tjafs. Helt klart Den roligaste arenan att besöka.

Igår åkte H71 med tio bussar till Göteborg.
På plats fanns ca 650-700 HV fans.
Var himla roligt och höra av vakterna. ''Ni är inte bara svenska mästare på isen utan även på läktaren.
Inget bråk, inga sura miner i baren. Utan två lag som möts och har kul.
Vi hade en kille som var lite för full och inte kom in. Han fick ta lite cola och mat på Donken och sen komma in Efter första perioden.
Måste säga att Frölunda har väldigt Goa fans. Aldrig bråk och tjafs. Helt klart Den roligaste arenan att besöka.
Härligt!!

Jag bor i Värmland men hejar inte på FBK. Enligt vissa är det helt oförklarligt att man inte hejar på laget där man bor.
Är det konstigt? Hur många spelare är i från det län den spelar för.
Mitt hjärta klappar för HV71. Varför vet jag egentligen men i med -och motgång tycker jag om dom och hejar på dom. Är det så konstigt?

Det är helt oförklarligt med folk som resonerar så. Med den logiken ska man byta lag varje gång man flyttar. Tror det är en kulturfråga (eller kanske bristen av den...) från klubb till klubb, det är nämligen likadant för de som bor närheten av Karlskrona och inte håller på dem. Har kollegor som får utstå fruktansvärt mycket hat pga det. Grejen där är dock att man håller på dem så länge de är i SHL, sen återgår man till det man höll på innan de gick upp.
I min värld håller man på de man av olika anledningar knutit an till, sen fortsätter man med det, allt annat får mig att gå igång på alla 4 och lite till :angel:

Det är helt oförklarligt med folk som resonerar så. Med den logiken ska man byta lag varje gång man flyttar. Tror det är en kulturfråga (eller kanske bristen av den...) från klubb till klubb, det är nämligen likadant för de som bor närheten av Karlskrona och inte håller på dem. Har kollegor som får utstå fruktansvärt mycket hat pga det. Grejen där är dock att man håller på dem så länge de är i SHL, sen återgår man till det man höll på innan de gick upp.
I min värld håller man på de man av olika anledningar knutit an till, sen fortsätter man med det, allt annat får mig att gå igång på alla 4 och lite till :angel:
Håller helt med!

Liknande trådar

Övr. Hund Välkommen till en vanlig eftermiddag i Priscillas liv. Här råder Murphys lag ("om något kan gå fel så kommer det att göra det"). Kanske...
Svar
12
· Visningar
1 382
Senast: aneeette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer