Isig hage - broddade boots?

Ajabaja

Trådstartare
Jag har en shettis på tre år med superbra hovar, hårda och bra form på. Han verkar inte öm eller så, men nu är det bara is i hagen så när jag släpper ut honom vågar han inte gå. Jag försöker sanda men det är så otroligt tungt och hagen ligger långt bort och är väldigt stor. Så jag vill ogärna sko honom bara för att det är lite is, därför vill jag hellre ha ett par boots som jag kan brodda.
Vilka boots sitter bra, går att brodda och relativt lätta att ta av och på?

Jag gillar easy boot glove, den ser lätt och smidig ut, kanske något svår att få på?
Cavallo bootsen ser så klumpiga ut, hur gillar hästarna dem?
Vad finns det för fler som kan fungera? Han är ju ung och har så nätta ben att det känns dumt med för klumpiga boots, men samtidigt måste min lite lata far kunna få på dem de dagar han släpper ut...
Pris är oväsentligt, bara de är bekväma för hästen. ;)

Tanken är väl att jag sedan ska kunna ha dem när jag kör honom tills han har kommit upp i en ålder att tränas mycket och då blir det troligtvis vanliga skor.

Hur gör ni andra med hästarna som går barfota när det är blankis?
 
Sv: Isig hage - broddade boots?

Min häst har Cavallo Simple och han gillar dem väldigt mkt, rör sig bättre än när han hade vanliga skor. Använder Best Grip broddar.

De är väldigt enkla att sätta på även för pappor. ;)

Men jag vet inte om de finns i shettisstl, min har stl 2 och då har han alltid 12 mm comfortsulor i dem. Han är en arab, maxad d-ponny.
 
Sv: Isig hage - broddade boots?

Tack för ditt svar!
Jag har mätt honom nu och får honom till 9,4 cm på bredden och ca 10cm på längden. (ska mäta igen imorgon för att vara säker, men minst 10 cm var han)

Det innebär att han kan ha enligt tabellerna easy boots glove, cavallo simple och sport (tror jag) och equine fusion. Den sistnämnda passar nog bäst, men jag är osäker på om den går att brodda? Alla skorna är från 10,2cm ca på längden och han är ju både ung, relativt nyverkad och jag kan ha mätt lite fel..

Cavallo simple - behövde du borra hål själv för att kunna brodda? Går de att använda även utan brodd när hål för brodd finns?
 
Sv: Isig hage - broddade boots?

Equine fusion går inte att brodda (om dom inte har ändrat på dom i det avseendet sen jag läste om dom).

Cavallo Sport boot är sjukt lätta att ta på! :) Dessutom är dom smalare än dom andra Cavallo-modellerna.
 
Sv: Isig hage - broddade boots?

Sitter fortfarande och velar och har mig!

Tycker easyboot glove ser mer nätta ut, men är kanske något mer svåra att få på än cavallo. Det som talar lite emot glove är att de rekommenderas att inte användas utan brodd när man väl gjort hål för brodd. Det borde ju vara samma för cavallo oxå i så fall eftersom man måste borra hål själv?

Så, när bootsen väl är broddade, kan man ta av brodd och använda som vanligt? Annas bör jag nog räkna med att köpa ett par vinter och ett par sommarskor.

Jag funderar även på Marquis, som verkar smidiga och ser välarbetade ut. De går dessutom att brodda eller ta av brodd och använda utan problem. Några erfarenheter?

Först tänkte jag maila och fråga återförsäljaren om easyboot glove kan passa och samma med marquis.
Istället för cavallo tror jag att jag går på boa boots då storleken är lite mer passande där. Så om ovanstående inte passar blir det boa.

Om det vara saknas någon mm i storlek, kan man använda en sula då, eller är det bara att inse att hoven är för liten än så länge?
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
967
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 496
Senast: Nevermind
·
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 043
Senast: Dorinda
·
Utrustning Nu vill jag ha era råd. Ni som har använt boots på era hästar en längre tid. Jag funderar på att sluta sko mina stora hästar och...
2
Svar
37
· Visningar
4 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp