Isländsk fårhund?

Tambourine

Trådstartare
Ja, vad har ni för erfarenhet av denna ras? Jag har bara träffat två stycken och båda har varit riktigt supertrevliga hundar. Men jag har en kompis som träffat två stycken som varit väldigt skälliga osv.
Så nu tänkte jag utöka statistikunderlaget genom att höra om det är någon här som har erfarenhet av dem? All info är av intresse. :laugh:
 
Sv: Isländsk fårhund?

Det är ju gårdshundar som ska larma och någon kommer in på gården så visst skäller de ibland men få jag träffat har varit dryga och då är ändå rasen ganska vanlig bland "oss islandsälskare"...
 
Sv: Isländsk fårhund?

Det är ju gårdshundar som ska larma och någon kommer in på gården så visst skäller de ibland men få jag träffat har varit dryga och då är ändå rasen ganska vanlig bland "oss islandsälskare"...

Ja jag har inga större problem med just den biten, det är ju ändå en hund man köper och hundar skäller, på samma sätt som fåglar kvittrar och katter jamar. :laugh:
Har en gårdshund nu och tycker det är ok att han larmar. Ett skall är ok, sen är det bra!

Men det är ju jobbigt med VÄLDIGT skälliga raser. Och eftersom jag bara träffat två stycken så har jag ju ingen vettig bild av rasen som helhet riktigt.
 
Sv: Isländsk fårhund?

jag har träffat både isländska fårhundar i sverige och på island, och visst skäller dem! Främst när dem vallar och vaktar men även på bilar/åska en del. Två har blivit överkörda när dem jagat bilar:crazy:

i Övrigt riktigt trevliga och harmoniska hundar utan större jaktinstinkt som gillar att följa med sin ägare. Jag kan säga att jag blev imponerad av rasen när jag var på island och fick se dem arbeta 'på riktigt' - efter träffat på skälliga exemplar i sverige:p
 
Sv: Isländsk fårhund?

Det är en spets, den är en vaktande gårdshund och den vallar med skall. Så visst, islänningarna skäller, mer eller mindre. Det skiljer mellan olika individer, och man kan påverka det med fostran, men helt tyst blir det inte.;)

Annars? Ja, jag är ju fullständigt förälskad i rasen. Mjukistuffingar som vill vara till lags men har väldigt många egna åsikter.Lättfostrade men svårtränade, de fattar fort men tröttnar fort också. Och så är de så oerhört vackra!
 
Sv: Isländsk fårhund?

Är sedan 9 dagar ägare till en isländsk fårhunds hane på 2 år.
Det som vi upplevt hittills är att det är en urmysig, otroligt charmig hund som är jättelycklig om han får följa med överallt. Han är lättlärd men lite svårmotivierad i längden och ganska självständig. Kräsen med maten. Supertrevlig med andra hundar och har lätt att koppla av på nya platser. Älskar människor men måste inte hälsa på allt och alla om de inte bryr sig om honom.
Han är inget "leksaksfreak" det enda som är roligt är tennisbollar, blir inte stressad om man kastar boll en stund.
Han skäller på fåglar som flyger, detta eftersom rasen bla. är avlad till att vakta boskapen på island och de enda rovdjuren som hotar boskapen där är fåglar som anfaller från skyn.
Sen okynnesskäller han en hel del med som vi jobbar hårt på att få bort.
För att äga en isländsk fårhund behöver man en stor portion tålamod, humor och då och då ett par öronproppar ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 096
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 855
Senast: ako
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 128
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 670
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp