Bukefalos 28 år!

Islands-newbies

1887

Trådstartare
Inne på western och fälttävlan finns newbie-trådar så jag tänkte att jag skapar en här med. Är det fler än jag som smygläser inne på islandshäst och är nya inom det? :)

Jag började på islandshästridskola denna termin så har ridit islandshäst i 10 veckor nu. Har precis blivit medryttare på en islänning också, en 24 år gammal turhäst för att även få komma ut i skogen lite. Har enbart ridit tregångare tidigare.
 
Jag hade ridit islandshäst på tur några gånger under flera år, annars bara ridit tregångare. Sedan började jag med privatlektioner på islandshäst och fortsatte sedan med en termin på islandsridskola. Nu har jag två egna islandshästar och trivs kanon med det!
 
Välkommen till islandshästvärlden! Red också tregångare förut men är sedan ca 10 år tillbaka totalt såld på denna underbara ras.
 
Är också newbie på islandshäst, enda kontakten jag haft med rasen innan var 2 månader praktik på ett turridnings/tävlingsstall där jag förvisso lärde mig en del men red främst hästar som var "färdiga" och det är nog 4-5 år sedan numera. Men sedan 6 månader tillbaka är jag medryttare på en 7 årig islandshäst. Han var väldigt grön när han kom till stallet, nog bara riden rakt fram ett par gånger i skogen. Men har ett hjärta av guld! Men också vilja av stål! Herre gud vad envis och stark i psyken denna häst är.Helt annan mentalitet än de halvblod, quaterhästar jag ridit innan. Egentligen skulle jag inte bli medryttare, men är redan det på ägarens andra häst (kallblodstravare) och när jag ändå är ute i stallet kan jag ju ta ut båda på varsin tur då ägaren har lite fullt upp med barn och jobb. Så det fick bli så! Är väl verkligen på gränsen vikt/längdmässigt. Men rider max 3 gånger veckan, oftast 1-2 gånger så han behöver inte släpa runt på mig så ofta iaf!.
Just nu kämpar vi på med att töltsätta honom, han tycker det är otroligt jobbigt med både tölt och trav och vill helst passa hela tiden om han får välja, eller galoppera! Han slå in galoppsprång här och var när det blir för jobbigt. Men det är rätt kul att försöka utvecklas ihop. Ägaren rider för tränare. Jag motionsrider mest :) Men har absolut börjat bli mer intresserad av islandshästar!
tumblr_nxnudzEip51sq3bujo1_1280.jpg

tumblr_nxnubpI6Ae1sq3bujo1_1280.jpg

Att det ska vara så förbaskat svårt att tölta :p och som jag skrev är väldigt på gränsen på honom, men är 180 cm lång så svårt att inte vara stor på en islandshäst då :angel:
tumblr_nxnubpI6Ae1sq3bujo2_1280.jpg
 
Ny inom hela hästvärlden, men fastnade för islandshästarna då det var på Island jag föll för hästar. Ridit snart ett år på ridskola och är medryttare på islandshäst.

Så mysiga små hästar, drömmen är ju att ha egna!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 828
Hästhantering Hej! Har hittat en del gamla trådar men tänkte ändå att det var värt att skapa en egen. Jag har ridit och jobbat på ett stall väldigt...
Svar
17
· Visningar
2 115
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 895
Senast: TinyWiny
·
Islandshäst Snälla hjälp med alla tips! Min islänning, ett sto på 22 år som i alla år töltat på helt magiskt har de senaste 2-3 månaderna tappat...
2
Svar
26
· Visningar
4 170
Senast: Ruter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp