Islands sadel eller vanlig sadel?

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Sinnsyk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 1 415
S

Sinnsyk

Vet inte alls om jag e inne på rätt kategori här men det märker vi. :d Vad ska man ha?:confused: Måste man ha islandssadel till en islandshäst och vad är det för skillnad på en islandsadel o en vanlig i störta allmänhet. Kan man ha islandssadel till en vanlig häst?? Någon som vet? Tacksam för svar.:rofl:

Sv: Islands sadel eller vanlig sadel?

Vet inte alls om jag e inne på rätt kategori här men det märker vi. :d Vad ska man ha?:confused: Måste man ha islandssadel till en islandshäst och vad är det för skillnad på en islandsadel o en vanlig i störta allmänhet. Kan man ha islandssadel till en vanlig häst?? Någon som vet? Tacksam för svar.:rofl:

Nej man måste inte ha en islandssadel, man kan ha vilken sadel man vill bara den har rätt passform för hästen. man väljer det man trivs bäst själv i.

Om du jämför tex en dressyrsadel och en islandssadel så brukar dressyrsadeln vara djupare i sitt säte än islandssadeln, men det är en smaksak vad man trivs i, jag hade tidigare en dressyrsadel på min isis men kände att jag inte fick rätt rörelsefrihet när jag red tölt och pass så då skaffade jag en islandssadel.

En hoppsadel är väl kanske inte det bästa när man ska rida just gångarter eftersom den är framskuren och kan vara lite störande för hästens rörelsemönster i tölten, men jag brukar ha hoppsadel ibland när jag ska hoppa lite och inte ska rida gångarter.

Jag har nu en childeric DI (dressyr island), den är som en dressyrsadel, men har ett flatare säte och ja man kan ha isissadlar på vanliga hästar, mitt halvblodet hade childericen när jag dressyrade och jag vet flera toppryttare i dressyr som har childerics islandsmodell tex lussan och minna telde.

Islandssadeln har i allmänhet inte någon speciell passform utan brukar passa på vanliga hästar också, de har bara ett flatare säte och ibland mindre knästöd för att ge mer frihet för ryttaren i islandshästens extra växlar.

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
604
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 389
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 918
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025