Islandshäst i fälttävlan

LiviaSand

Trådstartare
Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen tycker om o hoppa så har jag tänkt på fälttävlan och undrar då ifall man kan tävla islandshäst i fälttävlan och om man behöver ansöka till en specifik tävling för bara islandshästar.

Även vad som behövs för att tävla och vart man kan se de kommande tävlingarna😊

Tacksam för svar!!💕🥰
 
Det har varit en islandshäst med på lag-SM i fälttävlan, Faxi men jag minns inte gårdsnamnet.

Tävlar du fälttävlan så tävlar du som ponnyekipage bland andra ponnyer. För att tävla ponny behöver du samma saker som alla andra ponnyer - mätintyg, licens osv.
 
Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen tycker om o hoppa så har jag tänkt på fälttävlan och undrar då ifall man kan tävla islandshäst i fälttävlan och om man behöver ansöka till en specifik tävling för bara islandshästar.

Även vad som behövs för att tävla och vart man kan se de kommande tävlingarna😊

Tacksam för svar!!💕🥰

Du "kan" tävla i vad som helst (som du o din häst är tränade för såklart) med vilken hästras som helst. Vill du tävla hopp, dressyr och/eller fälttävlan gör du det inom SvRF och behöver då vara medlem i en klubb ansluten dit. Det framgår ju inte hur gammal du är, men är du i ponnyryttar-ålder och vill tävla med islandshästen som ponny så behöver du också mäta hästen och få den inmätt i rätt kategori. Annars går det, tror jag, bra att tävla bland storhästarna. Några tävlingar i fälttävlan specifikt för islandshästar finns det vad jag vet inte (även om faktiskt terränghoppning var en SM-gren i islandshästsportens barndom nån gång på 80-talet :D Dressyr har funnits i lite mer modern tid, men togs väl bort för 10-talet år sedan).

Vill du tävla gångarts-, tölt- och passgrenar så gör du det inom SIF och då behöver du vara medlem i en lokalförening ansluten dit. Hästen måste då också vara registrerad som islandshäst (men behöver inte mätas).

SIF och SvRF är alltså två helt olika organisationer. SIF-tävlingar hittar du i INDTA och SvRF-tävlingar i Tävlingsdatabasen. Detta gäller ju då officiella tävlingar - mindre, inofficiella tävlingar kan ju ändå hållas i olika stall, klubbar mm och annonseras då antagligen på hemsidor, fb-sidor osv för de klubbarna/stallen.

Det låter i ditt inlägg som om du inte själv äger "din" häst, i så fall får du ju också kolla vad hästens ägare tycker är okej. Jag hade absolut låtit en medryttare tävla mina islandshästar i gångartsgrenar och dressyr, men antagligen ställt mig lite mer tveksam till hoppning och fälttävlan. Delvis för att de inte alls är tränade i hoppning och delvis pga storleksförhållandet mellan häst o ryttare, som oftast inte lämpar sig för hoppning när det gäller vuxen ryttare på islandshäst (några språng då o då självklart okej, men skulle jag vilja träna o tävla hoppning/fälttävlan hade jag skaffat en annan ras).
 
Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen tycker om o hoppa så har jag tänkt på fälttävlan och undrar då ifall man kan tävla islandshäst i fälttävlan och om man behöver ansöka till en specifik tävling för bara islandshästar.

Även vad som behövs för att tävla och vart man kan se de kommande tävlingarna😊

Tacksam för svar!!💕🥰

Klart du kan! Att börja med att leta upp någon lämplig klubb i närheten av dig med terrängbana, som arrangerar träningar, och sedan vara med på några sådana känns väl spontant som en bra början? :)

Medlemskap i en klubb inom svenska ridsportsförbundet, grönt kort, mätintyg om du vill starta som ponnyekipage, fälttävlanskort om du vill starta högre klasser än P60/H80, licenser och vaccinationer är väl det rent praktiska som behövs, men börjar du träna för en klubb brukar det alltid finnas folk som har koll på sådant att fråga om hjälp när ni börjar bli redo att komma ut på tävlingsbanorna också :up:
 
Ja, man kan absolut tävla med islänningar i fälttävlan. :up: Det som dock kan vara lite besvärligt för dom är dressyrdelen faktiskt, pga många islandshästar har svårt att hålla en ren trav utan att blanda in tölt eller pass. Och om dom gör det så får man ganska mycket avdrag på dressyrpoängen.

Fälttävlan är jättekul, men det är mycket att hålla reda på i och med att det är tre grenar man ska igenom. Om du själv inte är van att tävla, så skulle jag nog börja med att tävla vanlig hoppning, bara för att träna på att åka iväg och vara i tävlingsmiljö ett par gånger innan ni försöker med en fälttävlan. Och kanske även testa med en programridning i dressyr, om det finns möjlighet för det. Nu finns det ju t.ex. online dressyrtävlingar som man kan vara med på för att få ett hum om hur man ligger till och vad man måste träna på innan man åker på en "riktig" tävling.

Har du någon tränare som du rider för nu? Annars vore det bra om du kan hitta en fälttävlanstränare som kan hjälpa er. :)
 
Ja, man kan absolut tävla med islänningar i fälttävlan. :up: Det som dock kan vara lite besvärligt för dom är dressyrdelen faktiskt, pga många islandshästar har svårt att hålla en ren trav utan att blanda in tölt eller pass. Och om dom gör det så får man ganska mycket avdrag på dressyrpoängen.
Nja, en korrekt riden och tränad islandshäst travar när den ska trava och töltar när den ska det. Man måste absolut ha fokus när man tränar på att gångarterna ska vara och hålla sig separerade, men en välriden islandshäst ska utan problem kunna gå lätta klasser dressyr utan att blanda ihop gångarterna.
 
Nja, en korrekt riden och tränad islandshäst travar när den ska trava och töltar när den ska det. Man måste absolut ha fokus när man tränar på att gångarterna ska vara och hålla sig separerade, men en välriden islandshäst ska utan problem kunna gå lätta klasser dressyr utan att blanda ihop gångarterna.

Jodå, men nu vet vi ju inget om hur TS' islänning är tränad, så jag ville oavsett lyfta problemet. För jag har sett många hobby-isisar som har lite svårt med traven, eller behöver en riktigt skicklig ryttare för att trava rent igenom ett helt dressyrprogram.
 
Jodå, men nu vet vi ju inget om hur TS' islänning är tränad, så jag ville oavsett lyfta problemet. För jag har sett många hobby-isisar som har lite svårt med traven, eller behöver en riktigt skicklig ryttare för att trava rent igenom ett helt dressyrprogram.
Ja, jo, det finns ju de som har problem med både det ena och det andra. Det jag tänker är mer att om man ska rida ett dressyrprogram på ett någorlunda förtjänstfullt sätt, så kräver det att hästen är väl genomriden, svarar på hjälper, lösgjord, kan gå i en någorlunda stadig form osv. Och klarar man det, då klarar man att separera gångarterna också - man har helt enkelt gjort grundjobbet väl och det är ungefär detsamma oavsett tre, fyra eller fem gångarter. Men jag har kanske ovanligt höga tankar om folk som tänker sig att rida dressyrprogram (för mig är det myyyycket svårare än våra gångartstävlingar, så hade krävt rejält med träning för att jag skulle våga...)
 
Ja, man kan absolut tävla med islänningar i fälttävlan. :up: Det som dock kan vara lite besvärligt för dom är dressyrdelen faktiskt, pga många islandshästar har svårt att hålla en ren trav utan att blanda in tölt eller pass. Och om dom gör det så får man ganska mycket avdrag på dressyrpoängen.
Ja islandshästar kan vara besvärliga att få till gångarterna på men ska man tävla med dem på islandshästar vis så är man starkt begränsad om man inte kan få till ren tölt/trav. De flesta islandshästar kan lära sig trava utan problem i synnerhet om de hoppar okej.
 
Nere hos mig finns det en tjej som rider islänningar i fälttävlan. Som jag förstått det är det ju dock såååå mycket enklare att vara vuxen och rida ponny i tävling hos oss än vad det verkar/har vara/varit i Sverige men go for it!
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej, undra ifall det är någon som har erfarenheter angående försäkringsbolaget Dunstan? Har tagit över en häst som jag behöver teckna en...
Svar
2
· Visningar
1 160
Senast: lillan222
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp