Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hatar snön innerligt! Minus på nätterna och plus på dagarna garanterar maxade snöstyltor, tog av snösulorna förra skoningen. Med hjälp av min fiffiga stallkompis har jag tillverkat egna provisoriska snösulor (ritade efter skorna, utklippta ur kraftiga plastlock och förstärkta med silvertejp 😅) och på hennes häst sitter de bra, men Ægir har tappat minst en varje gång jag kollar. Till råga på allt hittade jag honom med ett blodigt bakben igår, troligen har klanthästen halkat och sparkat sig själv på något vis :confused:

Hallå våren, var är du??
 
Hatar snön innerligt! Minus på nätterna och plus på dagarna garanterar maxade snöstyltor, tog av snösulorna förra skoningen. Med hjälp av min fiffiga stallkompis har jag tillverkat egna provisoriska snösulor (ritade efter skorna, utklippta ur kraftiga plastlock och förstärkta med silvertejp 😅) och på hennes häst sitter de bra, men Ægir har tappat minst en varje gång jag kollar. Till råga på allt hittade jag honom med ett blodigt bakben igår, troligen har klanthästen halkat och sparkat sig själv på något vis :confused:

Hallå våren, var är du??

Håller verkligen med! Strålande sol nu så det är kramsnö och sen ishalka där det smälter och fryser på, min häst lyckas få styltor med snösulor i 🤷‍♀️ och idag har jag islandsträning i ridhuset, vill träna mitt GK-program, på bromsande fibersandunderlag OCH broddar i 🤦‍♀️ kanske borde brodda ur för lektionen bara men tänkte skritta av ut en runda i skogen efteråt pga strålande väder och då behövs brodden 😐
 
Senast ändrad:
Så det visade sig på träningen idag att jag ALDRIG har ökat i galoppen till GK-nivå. Vi övade traven och galoppen då min tränare tycker tölten och skritten sitter och är stadiga. Traven fick jag rådet att jag kanske inte kan rida lika framåt som det ”ska” vara pga att han blir obalanserad i högre tempo. Galoppen var lite komisk för jag trodde och har trott att jag rider honom i ökad galopp regelbundet, speciellt som folk runtikring kommenterar hur snabb han är /här går det undan / blivit tillsagd att inte rida så fort i galoppen för det skrämmer ridskoleponnysarna osv. Men när jag rider själv och så, definitivt tyckt jag medvetet ridit mer ökning när jag tränar mitt GK-program. Icke. Vi kom inte hela vägen idag heller men åtminstone fattade jag nu vad det ska vara 😅 Första försöken att öka så tog han inte påmaningen för jag har bara ridit till en viss (i jämförelse återhållen) gräns hela tiden, men Sen på slutet fick vi lite mer närmare GK-galopp 😀 så gott man kan i ridhus då men ändå. Nu är jag ännu mer taggad för träningen på ovalbana 😃
 
Är scalpers svåra att sätta på? Är det någon märkbar skillnad mellan olika märken (verkar typ se likadana ut)? Min häst kan inte ha klockor längre då han fick lite skav på ena karleden och när jag köpte nya med luddkant blev det bara värre så behöver skydd som inte rör vid karleden alls. Kan scalpers funka?
 
Är scalpers svåra att sätta på? Är det någon märkbar skillnad mellan olika märken (verkar typ se likadana ut)? Min häst kan inte ha klockor längre då han fick lite skav på ena karleden och när jag köpte nya med luddkant blev det bara värre så behöver skydd som inte rör vid karleden alls. Kan scalpers funka?
Har du provat med karledsskydd?
 
Har du provat med karledsskydd?
Nej tittade på sånna men dom sitter väl precis i karleden och det är just ena karleden som tydligen är väldigt känslig för att nåt sitter där, nu när jag bara använder islandsboots så länge som lämnar karleden fri har det redan blivit mindre irriterat i den avskavda karleden. Så vågar nog inte prova något mer som sitter i karleden 🥺 Han har ganska korta karleder så tror det är därför inget liksom får plats så fort han tar steg så trycks det in i karleden.

D06CD668-E710-4D1F-9A3E-40DE2D78BB7C.png
 
Är det någon som vet varför oledade islandsstänger inte längre kommer vara tillåtna? I mitt huvud känns de ju snällare än två- och tredelade.
 
Är det någon som vet varför oledade islandsstänger inte längre kommer vara tillåtna? I mitt huvud känns de ju snällare än två- och tredelade.
Har det ens existerat såna? Tycker att man bara sett ledade på marknaden (med reservation för att jag inte varit ridaktiv de senaste åren) och jag har heller aldrig begripit varför. Eller ja, handlar väl framförallt om att bettet har ett litet glidutrymme och då får man väl bättre ”väcka-effekt” av ett ledat bett. Men förstår inte varför rakt inte ska vara tillåtet.
 
Har det ens existerat såna? Tycker att man bara sett ledade på marknaden (med reservation för att jag inte varit ridaktiv de senaste åren) och jag har heller aldrig begripit varför. Eller ja, handlar väl framförallt om att bettet har ett litet glidutrymme och då får man väl bättre ”väcka-effekt” av ett ledat bett. Men förstår inte varför rakt inte ska vara tillåtet.
Ja, det finns några sådana modeller. Fager har ett par olika. Både Magnus och Sabina tror jag finns med rak mundel.
 
Är det någon som vet varför oledade islandsstänger inte längre kommer vara tillåtna? I mitt huvud känns de ju snällare än två- och tredelade.
Ingen aning, men har för mig att det varit så tidigare. Har ett riktigt gammalt bett här hemma, som har en helt omotiverad ”led” (som inte går att böja när hästen har bettet i munnen) som jag tror finns för att uppfylla regeln om ledat bett.
 
Finns pass som träning som inte är flygande pass eller hur fungerar det ?
Nej, man rider inte avsiktligt långsam pass (grisepass). Som förberedelse för passläggningar kan man rida övergångar galopp - tölt, och när man börjar rida pass rider man ofta korta sträckor och utan att kräva MER fart, men snabbt ska det helst gå från början 😊 De hästar som blir bra i pass har ju en vilja att springa fort, så just det brukar inte vara ett problem!
 
Nej, man rider inte avsiktligt långsam pass (grisepass). Som förberedelse för passläggningar kan man rida övergångar galopp - tölt, och när man börjar rida pass rider man ofta korta sträckor och utan att kräva MER fart, men snabbt ska det helst gå från början 😊 De hästar som blir bra i pass har ju en vilja att springa fort, så just det brukar inte vara ett problem!
Ok jag tror jag fattar! :)
 
Jag hörde någon säga att man kan se på olika islandshästar vilka som är avlade för att springa fort, hur ser man det?
 
För en månad sen började jag omvandla mitt tomma insta-konto till ett fyllt av min häst, la upp kronologiskt och har hunnit upp till nutid :) Jag blev inspirerad av fazeems insta :D Jag kommer ihåg tidigare i tråden var det några andra som också hade insta, det vore kul att följa er också om ni vill! Vi kan utbyta på PM om man inte vill lägga upp användarnamn här 🙂
 
Jag är flitig på instagram men har inget rent hästkonto utan jag blandar allt i mitt liv. Är någon intresserad ändå så är det bara att pma :)
 
Vad tycker ni om listan om tillåtna bett från FEIF? Jag gillar upplägget men känner mig lite förvirrad kring formuleringarna på de bettlösa alternativen. Nu har jag inte tänkt tävla bettlöst inom någon slags överskådlig framtid men skulle vilja veta vilka av de jag har som skulle vara godkända på tävling.

Sidepull är ok men inga hackamore eller är tex wheel hack ok? Förvirrad var det.

Ja, ja. Det lär ge sig framöver.

https://www.feif.org/2023/03/08/permitted-bits-online/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 106
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 087
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
808
Senast: Crossline
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 023
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp