Islandshäst i distanstävling

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare OlleAtlas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 544
O

OlleAtlas

Någon av er som tävlat eller kanske tränat distans? Med islandshäst menar jag så klart.

Undrar

OlleAtlas

Sv: Islandshäst i distanstävling

Nu har jag själv inte tävlat distans med en islänning, men jag vet några som har provat på med sina isisar.
Man kan ju rida på nästintill vilken häst som helst inom distansen när det gäller den lägre nivån, så självklart att det funkar på den nivån.
Testa och se hur det funkar för er!

Jag håller på att träna till det, till våren ska vi ut o tävla lite. Det fungerar jättebra med islänning, man är kanske lite ensam om sin ras på tävlingsbanorna men det är bara kul. Det svåraste för mig var att lära min isis att inte tölta när man ska springa upp med honom. Men nu travar han så fint :D

Lycka till

Det är därför jag älskar distans för man kan komma dit med en shettis , travare, islänning, hbl, nordsvensk ja alla raser och tävla.

Jag tävlar bara CR för jag är så där barnsligt förtjust i rosetter och lättare å få de om man tävlar CR för då behöver man bara ta sig runt inom tiden och slipper jaga placering för att få en rosett:D

Jag tänkte starta en CR nästa år med mitt islandssto=)

Verkar hur kul som helst! Inbillar jag mig om jag säger att vissa isisföreningar anordnar distanstävlingar? har för mig jag sett det här på forumet?

Jo, det finns en del föreningar som anordnar distansritter.
Nu snart Stormur och Flygande Pass ihop.

Dis i Nykvarn/södertälje är med och arrangerar. www.disislandshastforening.se
Lördagen den 27 september går den av stapeln kl 10:00 går första ekipage till start,
ca 13 blir prisutdelning och avslutning.

Nytt för i år är att tävlingen är uppdelad i 2 klasser:
* 18 år och äldre
* 17 år och yngre

Priser för båda grupperna
1:a Pris - flygresa för en person till Island
2:a Pris -The Icelandic Horse en mycket fin bok fylld av foton av isländska hästar
3:e Pris - ett isländskt träns, komplett med bett
www.flygandpass.se

Vår förra islandshäst gick CR i distansritt och gjorde det bra. Det man får tänka på är att islandshästar har en annan andning än "vanliga" hästar, de liksom flåsar mer innan luften når lungorna. Vi gjorde som så att det alltid var skritt in till ankomsttiden och att man red ett lungt och jämnt tempo hela tiden. Vår nuvarande isis är nybliven KM trea i hoppning mot vanliga ponnysar så visst kan de!
Sj så tävlar jag distansritt på min arab. Isisen joggar lätt med på distanshästarnas kortpass på 15 km.. Skulle hellre ta isisen på CR i distans än min dressyrhäst... haha

Senast ändrad av en moderator:

Ska tävla distans på lördag men min polle:D (isis)

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag undrar om det är okej att jag rider islandshäst? Jag är 163 cm lång och väger 63-65 kg. Jag googlade och fick fram olika...
Svar
7
· Visningar
841
Senast: Edla
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
361
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Ajda
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
469
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka