Sv: islandshäst till nybörjare?
hej på er alla.
jag har några fråger om islandshästar!
1. är det någon hitt att köpa en islandshäst om man bara provat rida några gånger?
2. är islandshäst ett bra alternativ om man är nybörjare?
3.hur är islandshästar att hantera?
jag vill veta lite av varje om islandshästar, sånt man bör veta när man börjar rida.
jag rider nu ett varmblod.har ridit i ett år nu."hemma". och lite när jag var liten.
och jag ska sälja mitt varmblod. jag tänkte jag skulle köpa en häst till sommaren. och jag funderar på islandshäst. har alltid velat ha det. dom är små och viktbärande
vill gärna veta vad ni tycker!!!
Hej! Kul att du intresserat dig av denna underbara ras
Tror inte det är så passande att köpa en islandshäst om man bara ridit några ggr osv. Det är mycket att tänka på när man rider en islandshäst och många som rider på turridningar osv och tycker det är så lätt, har bara åkt en islandshäst och inte ridit

Mycket med gångarterna att hålla reda på. Dessutom är dom inte så snälla och lätthanterliga som många tror att alla islandshästar är. Många, många islandshästar är rätt starka och har mycket vilja. Självklart går detta att konrollera om man är kunnig osv och dom blir perfekta ridhästar
Om du verkligen, verkligen vill ha en islandshäst så tycker jag som de andra skrivit att du ska börja rida på en ridskola, eller rida regelbundet för en instruktör. Man får mycket mer ut av denna ras ifall man förstår hur den fungerar, samt hur den ska ridas rätt. Man vill ju ha en islandshäst mycket för dess extra gångarter och kan man inte dom, får man inte ut 100% av att ha en islandshäst.
Ett tips isåfall är att du köper en äldre häst som har rena gångarter och är en riktig läromästare

En lugn fin islandshäst som går att lita på till 100%. Många ridskolor / turridningar säljer ju islandshästar och det är ju bra ifall dom varit i sverige ett tag, för importerar man en ifrån Island kan som för väldigt många "sverigechocken" komma fram efter ett tag. Då är inte islandshästen lätt att hantera ett tag och man måste vara kunnig för att få bort det som då händer. Kan tex vara; att hästen skenar så fort man sitter upp, går ej att fånga alls i hagen, blir allmänt knäpp när man ska rida och/eller hålla på med den osv osv...
Men du gör absolut ett bra val när du väljer islandshäst, toppen, underbar ras

Om man kan och förstår den...

Mer kunskap tror jag att du behöver; Men bara att läsa på, besöka ridskolor, kanske ta privatlektioner och fråga, fråga, fråga om allt

Så ska du se att du snart har en liten lurvig häst som du kommer att ha det toppen roligt med i skogen, paddocken, på banan och i stallet
Fråga gärna om du vill veta nåt mer.
Lycka till!