Islandshäst

eldione

Trådstartare
Behöver inte en 3 årig islandshäst lika mycket extra protein som en annan 3 åring?
Jag hörde nyss att islandshästarna inte behöver proteintillskott som andra hästar utan det räcker med hö. Tycker detta låter obegripligt eftersom dom växer dom med :confused:

Det skall vara ett väldigt bra hö om det skall räcka med bara hö. Liksom andra raser behöver växande islands-unghästar väldigt mycket protein.

Du tänker alldeles rätt, betänk att höet på island har skyhöga proteinvärde om man jämför med svenska förhållanden, där räcker det säkert oftast med hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 009
Senast: tanten
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 384
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
599
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 332
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka