Islandshästar och skoning!

Gullan86

Trådstartare
vi håller oss här istället med detta.
lite angående gångartsskoning, sulor mellan hov och sko som stötdämpar pga ömhet i hovarna, på grus.

varför gångartsskor man? är det värt priset att utsätta lederna för den påfrästningen som en för lång tå fram orsakar bara för att få ett bättre och längre steg?`
korta tår bak.

vart inte ha lika långa tår runt om, vilka med islandhäst har det här och vilka gångartsskor sina?

finns det fler sätt att gångartssko?

m.m....snacket kommer nog igång rätt snart:)

Sv: Islandshästar och skoning!

Jag har Askur skodd med åttor runt om, lika hovar runt om. Han funkar bra på det, så varför inte ? :)
12547221.jpg

Ási har hittills gått med 10mm skor i fram, 8mm skor i bak.
Dom två senaste skoingarna har han även gått med sulor.
För 3skoningar sen så tog hovis av för mycket på framhoven och ási slutade med sin fjäderlätta trav som istället ersattes med korta och spända frambensrörelser. Resten av kroppen rörde sig precis som alltid men frambenen var HEMSKA!
Han fick då på sig ringsulor, och genast så kom den där underbara traven tillbaka.
Sen dess har han fått gå med sulor.

Just nu så går han med 8mm skor runt om, utan sulor.
men sulorna ska på igen senast på tisdag eftersom traven försvunnit igen pga samma anledning som förra gången!!

Tunna sulor på hästens hovar kan göra att de ömmar vid ridning på hårt underlag. Sprettur är på detta viset. Därför sätter vi heltäckande sulor och silikon under dessa under perioder på sommaren. (Speciellt under tävlingarna) Jag märker jättestor skillnad på honom när han har dessa på och det underlättar jättemycket. Det är viktsilikon vi lägger i hoven då med och hur många gram man får i är beroende på hovens storlek. Det är ingen fara att göra detta stundvis, men hästen ska inte gå med det hela tiden. Samma som med sulor på vintern är det inte bra att stänga in hoven för länge under sulan.
Silikon finns utan vikt och med vikt. De jag har fått lagt är som sagt med vikt och det är bra stuns i detta också, så att hästen inte bli öm heller när den sätter ner hoven i backen.
Sånt här silikon anväder många av ryttarna på elitnivå.

Sprettur är även vinklad med sina bakhovar på så sätt att han inte ska gå i sina framhovar och dra av sina skor. Han har ett bra undertramp och fucked-up benställning. Detta kan i många fall resultera i att han drar av sina framskor och när detta hänt många gånger dras mer och mer av hoven i sönder. Mindre charmigt måste jag säga.
Men annars så skos han väl "vanligt" kan man väl säga. Men ABSOLUT inte korta tår, man vill ha så stor trampyta för hästen som möjligt.

Mina islandshästar har alltid varit normalskodda. De har inte haft några större taktproblem och jag har inte tävlat över klubbnivå så det har inte varit aktuellt att avvika från normalskoning.
Nu har jag en treårig valack som aldrig travar (har sett ett par steg i fyrtaktig trav). Troligen kommer han skos fram nästa år för att få fram traven.

Jag skulle till och med villa påstå att det är rätt vanligt.

/Malin

Jag tycker att det är ganska intressant det här med skoningar. Jag skulle gärna vilja se lite bilder på olika skoningar. Ska försöka ta bilder på mina hästar också och lägga in. Hade en ny hovis nu idag till Dúkka, men jag är inte 100 glad för den skoningen. Skulle vilja visa skillnaden från henne och Sprettur som då är skodda av olika personer. Sprettur skodd av islänning, duktig med gångarterna, Dúkka av "vanlig" hovis, kan inte islänningar.

Är det någon som har bilder att visa?

vad är egentligen en "normalskodd" häst....hur skos de då?.

ja detta är verkligen intressant nåt man ofta glömmer lite men det är ju hoven som gör hästen det märks ju tydligt.

min häst skos av en islandshästhovslagare dock svensk men när jag frågade en "vanlig" hovis tyckte han att min ordninare hade låiti tårna vara för lång, hade kunnat ha lite längre sko så att han fick stöd i trakterna eller ja, korta tån fram för den var alldeles för lång trots att han e nyskodd...

tycker ni jag ska byta hovis lr ta ett snack med den gammla?

Alltså, man gör så eftersom att framhoven är större än bakhoven. Därför blir ju också skon större fram än bak. ;)

vart inte ha lika långa tår runt om, vilka med islandhäst har det här och vilka gångartsskor sina?
jag tror man först måste definiera uttrycket gångartsskoning - vad är det, och vilka gränser har vi för att kalla det gångartsskoning, balanserad skoning etc ...

Gällande tålängd är det inte så enkelt som att bara se på tån; du måste ju kolla övriga vinklar, hästens byggnad uppåt etc. Även hovslagarna diskuterar detta t ex:
http://hovslagarforum.phpbb2.se/viewtopic.php?t=70&postdays=0&postorder=asc&start=0
http://hovslagarforum.phpbb2.se/viewtopic.php?t=54

Sulor och fyllningar har ju fler funktioner än att tynga hoven för högre lyft; det beror ju på vilka sulor och vilken fyllning som används. Som allt annat kan det både vara bra och missbrukas.

Gällande viktning så *kan* det vara av godo om man får en bättre takt och mera besvärsfri gångart, då jobbar ju hästen bättre och kan förhoppningsvis byggas upp. Kan göras både genom skor eller bootsning.

Jag använder mig av en "vanlig hovslagare". Har fått beröm för min hästs hovar. Tyvärr ingen bild på dem. Enligt mig så skos hon precis som vanligt ;) Kan inte beskriva hur.

Har ni läst Magns Skulasons bok? När jag tittar på bilderna slår det mig vad höga hovar hästen har! Bra vinkel, dock tycker jag framhoven har en tendens att "flyta ut". Hur blir det med strålen, länger sig även sulan neråt eller är det cirkus 1 cm till den underifrån. Strålen kan väl inte må bra av det? Och om man har en såpass hög hov, är det inte lättare att den spricker då vid ex stötar på hårt underlag.
När en häst går barfota naturligt slits ju hoven ner, det måste väl betyda att det inte är normalt med såpass höga hovar.

Lite reflektioner :smirk:

I boken står det att Mjölnirs hovar är 8,5 - 9,0 cm fram och 7,8 - 8,0 cm bak. Om Hraunars hovar står det ingenting men jag tycker de ser högre ut.

Svala skodd av Magnús
SvalaextTosteberga.jpg

Våra hästar hålls vad som kallas normalskodd, de som är skodda förstås. Fn är endast en skodd, unghästen är på ingång och vi får se hur långt hans hovar räcker när han kommer i arbete, men även han kommer att få en normalskoning utan annat trams och tjafs.

Jag upplever att detta med "gångartsskoning" är på väg ur tiden, fler och fler inser att hållbarheten ökar utifrån en fysiologisk skoning anpassad efter varje invid.

islandshästar skos väl ochså på ett annat sätt till avelsbedömningen.
bilden på svala ser ut som om hon bedöms
höga hovar med långa tår. eller är jag helt ute och cyklar.
har för mig att hästarna på vm i norrköping som kom från island hade platåskor, väldigt höga trakter och långa tår.

puttar lite på denna tråden då den är intressant.

förstår egentligen inte varför man gångartsskor påverkar det så mcket att det är värt att utsätta hästen för risken?

Vissa tycker väl det.

Jag vill ha mina hästs hovar "normala". Alltså- jag vill att han ska verkas i balans så att det passar HONOM.

När det blir tävlignsdags får vi se om jag börjar mixtra med skor. (10:or fram, sulor, osv) Däremot mixtrar jag inte med hoven. Den ska vara perfekt, och inte för hög, för lång, etc.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd... 2 3
Svar
56
· Visningar
7 513
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 627
Senast: Liten
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen... 2 3
Svar
46
· Visningar
6 115
Senast: Korven
·
F
Hästvård jag har problem med min häst, när jag köpte honom var han väldigt lång i sina tår vilket verkades till under sommaren, då gick han...
Svar
16
· Visningar
2 659
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka