Islandshästpriser

Sv: Islandshästpriser

Jo en häst med bra egenskaper blir ju dyrare

flygkostnad och försäkring vet jag ej vad det kostar
men tippar på runt 10000-15000 kr om det räcker,
kanske någon annan vet.
Om jag förstår dig rätt så menar du att
kostnaden för själva hästen blir lägre vid
import? Att man då alltså betalar mindre för hästen?
men betalar för flygkostnad samt försäkring?

Själva priset för flyg och hantering är densamma oavsett prislappen, det är när hästen kommer till svergie som priset börjar skilja sig. Eftersom en häst med högre inköpspris får högre tull och moms än den med mindre prislapp, men kostar man på sig en mycket dyr häst på Island så beror det på att man letar något specifikt. Den allmänna hästen finns på svensk marknad för samma pengar, men med mindre risker.
När den typen av import har varit något år, ökar risken radikalt för eskem, och detta brukar köparna vara medvetna om.

Man försäkrar sin häst från Svergie, den försäkring som erbjuds på Island omfattar inte så mycket.

Okey! jag förstår....

Jag tänkte så här att kostnaderna kring
importen från början har gjort att priset
för Islandshästar generellt är höga.

Ja men man utgår ifrån inköpspriset på Island, jag upplever dock inte att priserna skiljer sig så nämvärt mycket. Om jag köper en häst på Island för 50000 Skr så får jag i princip samma sak här i Svergie kvalitetsmässigt för samma pengar, men sen tillkommer faktiskt frakt, tull och moms. Så den importerade kostar mer än vad jag kanske behöver betala för i Svergie.

Riktigt bra hästar kostar multum på Island, det som många så hett eftertraktar är en häst med massor av rörelser, lagom vilja, med en ökad tölt som får öronen att trilla av samt kan ridas av alla.
På Island får du ha en stoooor plånbok för en sådan häst, om de ens kommer att sälja den. Men jag vet en sådan häst som såldes, familje häst med tävlingskapacitet för max öppenklass med i övrigt som ovan för 100000 Skr.

Okej Tack!
Jaha så Priserna är alltså numer lika i Sverige som på Island.
Ja det kan man ju förstå de vet ju att de säljer
en fin eftertraktad hästras.
Jag tycker om alla hästar/raser men ändå
det är ju något alldeles speciellt med Islandshästar.

Ja i princip, och mycket säljs i vissa fall lågt men är antagligen sådant de själva kan avvara. Mina bekanta resonerar som så, har man mycket av något så säljs det billigt, ju mer sällsynt desto dyrare.
När man läser att någon köpt en häst för 5-6000 Skr, då innebär det i praktiken. Föl, en typ som är lika vanlig som en bukett tulpaner eller en hästtyp som förväntas kan bli jobbig.

Okey! jag förstår....

Jag tänkte så här att kostnaderna kring
importen från början har gjort att priset
för Islandshästar generellt är höga.

Men varför ska man jämföra svenskfödda andra hästraser med Islandsfödda som ska importeras?
Jag menar, varför är svenskfödda islandshästar oftast dyrare än andra svenskfödda raser?
Själv tror jag det handlar om marknaden. Tillgång och efterfrågan.
Sålänge efterfrågan är större än tillgången stiger ju bara priserna, eller stannar åtminstone kvar där de är.
Sen fattar jag faktiskt inte hur man kan välja att ta risken att köpa en islandsimport, då ca 1/3 faktiskt får eksem, hur fantastiska de än är.
Att leva med eksemhästar är enl. min erfarenhet ett litet h*e.
Kanske kanske blir marknaden mättad såsmåningom och priserna sjunker.

Jag menar, varför är svenskfödda islandshästar oftast dyrare än andra svenskfödda raser?

Är de verkligen det? Det finns raser som generellt sätt är billigare, men inte är islandhästar dyra hästar, jämför med halvblod och andra ridhästar för vuxna så lär du få en annan uppfattnign.

Ja det beror ju som du säger precis på vad man jämför med ang. priset.

Nu har vi uppfödare i Sverige på Islandshäst
men så har det ju inte varit så länge.
Som Boj skriver så verkar de Svenskfödda vara
mer förskonade från Exem.

Jag har två Importer men jag har inte importerat
dem själv. Det fölls sig så bara, de var till salu.
En av dem har exem, henne betalade jag mindre
för ca 40000 men hon är en otroligt fin ridhäst.
Med fina gångarter.

Är de verkligen det? Det finns raser som generellt sätt är billigare, men inte är islandhästar dyra hästar, jämför med halvblod och andra ridhästar för vuxna så lär du få en annan uppfattnign.

Nja, eftersom jag ursprungligen kommer från halvblodsvärlden, har jag fortfarande lite koll där också. :smirk:

Nog är det rätt maxat att behöva betala mellan 50 000 och 60 000 tusen (beroende på kön) för en endast grundinriden familjeislandshäst utan särskilda kunskaper eller särskild stam?

Och börjar det bli riktigt fin stam och högre blup, kan de kosta nästan hur mycket som helst såklart.

Ja det beror ju som du säger precis på vad man jämför med ang. priset.

Nu har vi uppfödare i Sverige på Islandshäst
men så har det ju inte varit så länge.
Som Boj skriver så verkar de Svenskfödda vara
mer förskonade från Exem.

Jag har två Importer men jag har inte importerat
dem själv. Det fölls sig så bara, de var till salu.
En av dem har exem, henne betalade jag mindre
för ca 40000 men hon är en otroligt fin ridhäst.
Med fina gångarter.

Enl. mina beräkningar har vi tillräckligt med Svenska uppfödare, för att kunna hålla befolkningen med islandshästar. Och som jag ser det håller svenskaveln en hög nivå!

Samtliga mina islandsimporter har exem.
Samtliga mina svenskfödda är friska.

Av detta har jag dragit min personliga slutsats att jag importerar inte fler.

De första 10 åren tyckte jag det var okej att sköta exemhästar.
Tills jag började beräkna vad det kostade i söndertrasade exemtäcken, arbetstid och vånda. :eek: Man blir ju inte precis yngre :angel:

Näe inte yngre :angel:
Jag tycker det är mycket pickel med en exemhäst.
Har du fler kan jag tänka mig att det kan bli riktigt
jobbigt.

Ja men va bra att det finns så många uppfödare i Sverige.
Vi kan få bort mycket av exemproblematiken då, kanske nästan helt.

Dessutom finns Danska, Norska och tex Tyska uppfödare. Aveln gynnas ju också varje år genom att riktigt fina hingstar lånas ut mellan länderna, så nog klarar sig köparen utan islandsimporter. Jag skulle önska att de kunde knäcka nöten på Island, så vi slapp exemproblematiken, och med gott mod även kunde importera därifrån.

Å andra sidan avlas det (också) mera eller mindre öppet på eksem i t ex Tyskland och DK.

Att de svenska hästarna kostar som de gör innebär trots detta - generellt sett - i bästa fall kostnadstäckning för uppfödaren. Ett argument som kanske gör att de inte betäcker om de inte har en plan för fölet = ett sätt att marknadsanpassa sin del i det hela ;)

Det kan vara en viktig information till köparna, att de själva ska ta reda på om någon av hästens föräldrar har exem, om man vill vara riktigt noga.
Den svenska aveln är inte heller reglerad på stosidan. Där avlas fortfarande också öppet på exemston, även om förfarandet börjar möta protester, som åtminstone får uppfödarna att skämmas lite, som förhoppningsvis fungerar självreglerande.

Efterfrågan på föl och unghästar hos vissa uppfödare har ju gjort att en del har system på att man kan boka ett ofött föl. Vilket säger något om suget efter islandshästar. ;)

Jag håller med. Att ta reda på så mycket som möjligt INNAN köp tror jag är en viktig faktor för hur lyckat köpet och ägandet sedan blir.

Ja då kan ni tänka er vad vi skulle vilja ha får våra fullblodGaloppstammade och travare som har betäcknings avgifter på 25000-200 000kr. Sen ska man få fram avkomman och föda den till den är 2år. Men vad får vi för dom travarna och för ofta till slagt och fullbloden stannar på 10000kr- extremt bra gångarter och trvliga 40 000kr. Vad ska då vi ta för dessa.
Islandshästar är billiga i drift med mat menar jag och klara för det mesta att gå på lösdrift. Det gär inte fullbloden dom kräver fritillgång på hö och minst4-6kg kraftfoder. så Köp du en liten mysig töltmoppe. Men glöm inte ta hand om gångarterna. Lycka till.
10 topplistan på raser.
1.Fullblod
2.Criollo
2.Islandshäst
3.quarter
4.Arab

Nog är det rätt maxat att behöva betala mellan 50 000 och 60 000 tusen (beroende på kön) för en endast grundinriden familjeislandshäst utan särskilda kunskaper eller särskild stam?

Kan man ju tycka, men vad får du för halvblod till samma pengar? Inte mycket att hänga i julgran färdiginriden i varje fall, sen får man se till andra kriterium såsom hållbarhet, livslängd etc.

Nja, eftersom jag ursprungligen kommer från halvblodsvärlden, har jag fortfarande lite koll där också. :smirk:

Och börjar det bli riktigt fin stam och högre blup, kan de kosta nästan hur mycket som helst såklart.

Det är dyrt med 50 -60 000 för en familjehäst enligt ovan om den dessutom inte har egenskaper såsom hyfsade gångarter eller är en bra barnhäst. Har den tävlingsbara gångarter i öppen klass eller mer, är rosett plockare på undomstävlingar en bra ridhäst för alla etc är det däremot ett bra pris. Liksom man får betala bra för ett halvblod som funkar för hela familjen och dessutom kan hävda sig på hopp/dressyr banan mer än i de allra lättaste klasserna eller en ponny som är en rosettplockare.

Ärligt talat från 40.000 kr och uppåt är då man börjar kunna räkna med att det är en frisk och sund häst i aktiv ålder med okej förutsättningar och ridbar för de flesta oavsett om det är halvblod eller islandhäst. Vill man ha lite till så får man lägga ut några 10.000 lappar till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 468
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Vår hund på drygt 7 kg ska genomgå gastro- + sigmoideoskopi. Tydligen ska dom fasta i 48 h. Som tur är betydde det inte samma sak som...
Svar
5
· Visningar
744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka