Islandshästpriser

Sv: Islandshästpriser

Jag tittade också efter islandshäst ett tag men tyckte inte att dom var dyrare än andra hästar? Det är bara avlagda travare man får billigare... En bra quarter, halvblod, knabstrupper, PRE osv kostar runt 100 000 dom också! Tycker det är bra att uppfödarna får tillbaka pengar dom lagt ut, fast visst är det saftigt dyrt för oss fattiglappar till köpare :crazy:

Men det är ju veterinären som beslutar om behandlingen utifrån om han/hon tror att nyttan är tillräckligt stor. Jag som ägare kan inte tvinga fram en operation med dålig prognos och förvänta mig att få den betald av försäkringsbolaget, oavsett om jag betalar procent eller inte.

Nåja, väljer jag veterinär efter vad jag vill ha gjort, brukar utgången bli den också. Visst går det att få veterinären på samma spår (oftast) frågan är ju om bolagets veterinär går på samma linje... Nu brukar de oftast göra det (tycket jag) men visst går det att tippa veterinären åt ena eller andra hållet...

Jag har (nästan) bestämmt mig för att köpa islandshäst, men OJ vad dyrt! Jag visste redan innan att dom var dyrare än vanliga hästar, jo. men inte SÅ mycket! Hur ska en normal människa ha råd med en normal islandshäst? enda alternativet är väl att rida in själv, men hur bra går det när man bara ridit islandshäst några gånger?
:(
Nån som har nåt förslag??

Beroende på vad du skall ha den till, varför inte en trevlig nordsvensk travare. De fungerar ju lika bra som en islänning om man inte skall tävla (då menar jag tölt etc) och kostar bara en bråkdel av vad en islänning kostar.

:rofl: :rofl: :rofl:

Diny(?) sade nyss att hon sett en annons på en sådan, direkt från travet, på 40.000 :rofl:

Mina islandshästar kostade 35.000, ca. 20.000 och 100.000 (inkl. betäckning)

Den för 35.000 pallade inte turer, fick ovanor som att gå över bettet och sticka, stegra osv. Fick även en spatthäst av ett turridingsföretag. Det var slakten eller oss:)
Min för 100.000 hoppas jag ska kunna gå riktigt långt. Allt hänger på mig, för hästen har mycket bra kapacitet.
den för 20.000 är ettårig hingst från island.

Islandshästar är knappast dyrare än halvblod.

Kan du inte ta banklån?

Men det är ju veterinären som beslutar om behandlingen utifrån om han/hon tror att nyttan är tillräckligt stor. Jag som ägare kan inte tvinga fram en operation med dålig prognos och förvänta mig att få den betald av försäkringsbolaget, oavsett om jag betalar procent eller inte.

När det är solklart är det inga problem, tyvärr är det inte alltid så, det finns mycket gränsfall, det handlar inte alltid om bra eller dålig prognos, många gånger ligger den mitt emellan. Hästens ålder och hälsa i övrigt spelar också en stor roll. Veterinären har sista ordet när det gäller vad han/hon kan tänka sig att göra och om det gäller djurskyddsfall, i allt annat är det ägaren som bestämmer. Visst kan försäkringsbolag

Tänk dig en dyr opperation med bra chans att den lyckas, men hästen är gammal och i skruttig i övrigt. Betalar försäkringsbolaget allt utom självrisken (som troligen redan är förbrukad iom veterinägbesöket) så är nog många benäga att chansa och göra allt för hästen om det är gratis, medan om man får betala några tusen så väger man in nyttan mot kostnaden på ett annat vis.

Då måste du se till dina egna kunskaper, vilket som blir smartast beror faktiskt på dem. En oerfaren med en unghäst, kan bli rent förödande både för ryttare/ägare och häst men även priset vid en ev försäljning. Köpare ställer stora krav idag på en islänning, de som besitter brister i form av gångarts problem eller lynnesproblematik pga felaktig hantering är defenetivt inga investeringar. Dessa hästar brukar gå iväg för ganska små slantar, har man då köpt hästen för dyrare pengar lär man gå med brakförlust även om en häst aldrig kan räknas som en investering.

Om du väljer rätt exemplar, en unghäst med bra psyke. Till det lägger en budget (rätt stor) på kurser och lektioner för bra tränare. Samt har gott stöd från folk som kan hjälpa dig. + Ett sjuhelsikes tålamod och mod att rida en unghäst som alltid kan vara ett yrväder när den är liten. Ja då kommer du med säkerhet att klara av det.
Och man måste förstå att det tar tid (åratal) att få en stabil och utbildad häst. Det ska vara om man har tagit med allt det där i beräkningen och tycker det är kul och värt besväret.
Och jag tror att det är nästan nödvändigt om man inte är så van, att vara riktigt förtjust och kär i just den hästen. Då kan det faktiskt funka.
Men som sagt, det är ingen idé att hetsa fram några resultat på en ung häst. Det tar tid för den att smälta sina nuvunna kunskaper mellan inridningsperioderna. Älska hästen och låt allt ta sin tid, tag hjälp av äldre häst och kunniga andra ryttare så har du en bra chans.
Lyckas du har du en kompis för livet som du förmodligen heller aldrig växer ur. Islandshästar är fantastiska djur, men underskatta inte deras kraft både kroppsligt och psykiskt.
Lycka till! :)

Men då är det en annan summa pengar vi talar om - trådskaparen ville ju inte ha en så kostbar historia.
(vilket jag själv anser vara en omöjlighet, bra hästar kostar pengar. Sen att HA djuret kostar oftast ännu mera ;) ).

I övrigt håller jag med.

Men då är det en annan summa pengar vi talar om - trådskaparen ville ju inte ha en så kostbar historia.
(vilket jag själv anser vara en omöjlighet, bra hästar kostar pengar. Sen att HA djuret kostar oftast ännu mera ;) ).

I övrigt håller jag med.

Annonssidorna översvämmas ju av objekt, och unghästar finns det gott om. Och de är inte så lätta att sälja. De flesta köpare vill ändå ha en färdiginriden häst. Och då kan jag hålla med om att priset blir ett helt annat. Men om trådskaparen är beredd att göra jobbet själv, så blir det ju en annan femma.
Och vad jag förstod på ts så var det inte h*n som betalade för att ha hästen.
Med rätt hjälp och rätt inställning kanske det blir en till Islandshästryttare i vårt avlånga land. ;)

:confused:
Men vilket är smartast - att köpa en gammal häst eller en unghäst?

När det gäller islandshästar säger min erfarenhet mig att det ofta slarvas med hästens utbildning, många rider för det mesta bara rakt fram, medan utbildningen av hästen inte prioriteras spec högt. De flesta islandshästar jag ridit har varit utbildade på ungefär en Lc/Ld-nivå medan de flesta "vanliga hästar" är utbildade La/Lb.

Jag valde att köpa en 5åring, anledningen var att hennes utbildning prioriterats. Hon kunde betydligt mer än de allra flesta äldre islandshästar jag ridit(som varit 10år och uppåt). Att köpa en gammal häst för att den ska vara mer utbildad och erfaren tror jag är lite fel i islandshästvärlden... vad är eran erfarenhet?

Att köpa en gammal häst för att den ska vara mer utbildad och erfaren tror jag är lite fel i islandshästvärlden... vad är eran erfarenhet?
Min erfarenhet är att det beror mindre på hästen och mera på ryttaren/ ägaren som haft hästen. Jag kan faktiskt inte skalan inom dressyr så jag vågar inte uttala mig där, men jag har sett alla typer av hästar.

Dock vet jag många ryttare som förvisso utför dressyrövningar, men kanske inte till fulländning. Dressyren ses - och FUNGERAR - då som hjälp för gångartsträningen, även om öppnan eller vad det nu är inte utförs perfekt. Den har ändå den effekt man vill ha s a s.
I ett sånt fall så är det ju ryttarens intresse och huvudmål som styr.

Man skulle ju kunna fråga ts om denne har tillgång till en bra dressyrtränare, för att utbilda en yngre häst. Vanlig ridkonst är ju ändå grunden till gångartsridningens bärighet.

Ja, men om vare sig ryttare eller tränare har kunskap om gångartsridning, och allt vad det för med sig, så blir det ändå lite svårare. Du kan ju inte "radera" gångarterna från hästen bara för att du där och då väljer att inte träna dem ;)

Det bästa är väl om vederbörande placerar sig i ett islandshäststall och får en mentor som kan hjälpa till med islandshästens specialiteter. De flesta som rider islandshäst som jag känner rider både för gångartstränare och dressyrtränare om man har lite ambitioner. Och det verkar ju ts ha, eftersom denne säger sig vilja tävla. ;)

När det gäller islandshästar säger min erfarenhet mig att det ofta slarvas med hästens utbildning, många rider för det mesta bara rakt fram, medan utbildningen av hästen inte prioriteras spec högt. De flesta islandshästar jag ridit har varit utbildade på ungefär en Lc/Ld-nivå medan de flesta "vanliga hästar" är utbildade La/Lb.

En stor anledning till detta är dels att man prioriterar annat (t.ex gångarter) och att utbilda islandhästen för tävlingsdressyr på lätt A nivå är inte högsta prio då det är en försvinnande liten del som tävlar i vanlig dressyr eller ens har förutsättningar för det. Det går inte helt att mäta isladhästen grad av välridenhet i vanliga dressyr program.

En stor anledning till detta är dels att man prioriterar annat (t.ex gångarter) och att utbilda islandhästen för tävlingsdressyr på lätt A nivå är inte högsta prio då det är en försvinnande liten del som tävlar i vanlig dressyr eller ens har förutsättningar för det. Det går inte helt att mäta isladhästen grad av välridenhet i vanliga dressyr program.

Väl förklarat! :bow: :bow:

Det blir ju inte billigare av att köpa en unghäst, oftast tvärtom. Det enda som sker och som kanske inte märks lika tydligt, kostnaden fördelas över ett antal år. Eftersom du inte har ridit islandshäst så mycket, kan man förmoda att du kommer att behöva en hel del lektioner vilket också kostar pengar. Ivarjefall om du vill ha den glädje av din nya häst, och det på rätt sätt. Det är inte kul att sitta med en häst som har problem med alla gångarterna, detta visar sig också sen på priset vid en försäljning plus att hästen blir väldigt mycket mera svårsåld.

Från det att fölet lämnar stoet, ökar ung hästpriset i takt med att hästen blir äldre. Sen finns det andra kriterier att ta hänsyn till, normalt skulle jag säga för en 1-åring runt 20000 kr. Men detta är ett generellt pris, det finns föl som säljs för 50000 kr och mycket mer redan före 1 år. Det hänger på vilken hingst man har använt, samt stoets egna meriter i en avelsbedömning t ex.

Inköpspriset är ändå inte den största utgiften, utan det är faktiskt driftskostnaden. Jag törs lova dig att kostnaderna för din nya häst kan komma att överstiga inköpspriset redan första året, det hänger på en mängd olika saker. Kostnader för uppstallning, hovis, försäkring, veterinärkostnader. Just den veterinära biten är ju svår att överskåda, visst vaccination är en sak. Men ibland är olyckan framme och då stiger kostnaden i rasande fart, sen måste du även räkna med ev kurser och lektioner som du får ta med din häst.

Så sant så.:bow:

Men egentligen, varför ÄR dom dyrare än vanliga hästar? ;)

Förmodligen och rätt säkert har Islandshästen blivit
dyrare än en del andra hästar pga
att den importeras, transporteras via flyg,
flygkostnad, försäkring, pappersexerciskostnader samt att hästen rids in
något år senare än andra hästar
och innebär en mer-kostnad innan den säljs vidare
från uppfödare.

Jag håller inte med i din förklaring, eftersom importer tenderar till att bli lägre i pris på den allmänna hästen, Orsaken är risken för eksem som är större på import än den svenskfödda, den ser man ju om riksen finns medan en import som varit i Sverige något år har stor risk att utveckla eksem längre fram. Jag upplever att många köpare inte vill ta den risken, och om så är fallet oftast till ett lägre pris.

Sen har vi ju förstås extremhästen, de kostar oavsett den är import eller svenskfödd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 468
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Vår hund på drygt 7 kg ska genomgå gastro- + sigmoideoskopi. Tydligen ska dom fasta i 48 h. Som tur är betydde det inte samma sak som...
Svar
5
· Visningar
744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka