Islandshästpriser

N

naad

Jag har (nästan) bestämmt mig för att köpa islandshäst, men OJ vad dyrt! Jag visste redan innan att dom var dyrare än vanliga hästar, jo. men inte SÅ mycket! Hur ska en normal människa ha råd med en normal islandshäst? enda alternativet är väl att rida in själv, men hur bra går det när man bara ridit islandshäst några gånger?
:(
Nån som har nåt förslag??

Sv: Islandshästpriser

Spara pengar och lägg ner summan på att köpa en för dig bra häst - att rida in själv kan nog troligtvis bli dyrare i längden ... Sen så får du ha i åtanke vad det kostar att ha häst; det är oftast billigare att äga en islandshäst än en stor häst (mindre mat, billigare försäkring osv).

Och om du tycker att det är dyrt kan du fundera på vad det är som kostar: språngavgift 4-10.000, stoets inköpskostnad och kostnader från betäckning fram till fölning. Sen vad hästen kostar under uppväxten + inridning vid 4 eller 5 års ålder. Det är oftast någon som sponsrar andras hästköp i vilket fall ... ;)

Det blir ju inte billigare av att köpa en unghäst, oftast tvärtom. Det enda som sker och som kanske inte märks lika tydligt, kostnaden fördelas över ett antal år. Eftersom du inte har ridit islandshäst så mycket, kan man förmoda att du kommer att behöva en hel del lektioner vilket också kostar pengar. Ivarjefall om du vill ha den glädje av din nya häst, och det på rätt sätt. Det är inte kul att sitta med en häst som har problem med alla gångarterna, detta visar sig också sen på priset vid en försäljning plus att hästen blir väldigt mycket mera svårsåld.

Från det att fölet lämnar stoet, ökar ung hästpriset i takt med att hästen blir äldre. Sen finns det andra kriterier att ta hänsyn till, normalt skulle jag säga för en 1-åring runt 20000 kr. Men detta är ett generellt pris, det finns föl som säljs för 50000 kr och mycket mer redan före 1 år. Det hänger på vilken hingst man har använt, samt stoets egna meriter i en avelsbedömning t ex.

Inköpspriset är ändå inte den största utgiften, utan det är faktiskt driftskostnaden. Jag törs lova dig att kostnaderna för din nya häst kan komma att överstiga inköpspriset redan första året, det hänger på en mängd olika saker. Kostnader för uppstallning, hovis, försäkring, veterinärkostnader. Just den veterinära biten är ju svår att överskåda, visst vaccination är en sak. Men ibland är olyckan framme och då stiger kostnaden i rasande fart, sen måste du även räkna med ev kurser och lektioner som du får ta med din häst.

Har sagts tidigare i denna tråd men jag vill bara förtydliga:

Jag köper ett bedömt avelssto 80-100 000:-, betäckning 3-10 000:-,

Verkning, skoning, försäkringar, transport, avelsbedömningar, ultraljud, foder, stallkostnader...., 10-30 000:-/år. Jag kan högst räkna med ett föl per år.

Det är klart jag vill ha tillbaka mina kostnader när jag säljer föl/unghäst. Hästar är en dyr hobby.

Men egentligen, varför ÄR dom dyrare än vanliga hästar? ;)

Men ÄR dom det? Är det inte som så att man ofta jämför äpplen och päron - dvs en trevlig och utbildad islandshäst med en vanlig skogsmulle, eftersom det är skogsridning man tänker ägna sig åt ...

Jag menar att en islandshäst med bra gångarter (användbara, som är å plats, inte tävlingsversionen) ofta är kanske nåt år äldre och har mera träning bakom sig än en tregångare.

Sen kan man fråga sig hur andra hästar kan slumpas bort för de lär ha kostat mycket mera. Det är väl också tillgång och efterfågan ;)

Ok. Men om vi skippar utbildningsnivå, och jämför med en oinriden 3-åring då ;)

Så är prisklassen beroende på unghästens föräldrar, priset speglas även här precis som i övriga andra raser. För en häst med bra stam får man betala mer än för den som har helt obedömda eller okända föräldrar.

Man kan göra fynd med äldre islänningar (de håller ofta att rida upp till 30års åldern). Skulle inte heller rek en unghäst om man inte är duktig då man får en bra äldre häst för samma pris.

Ett litet snabbt överslag med ungefärliga siffror (tillkommer vet, avmaskning, vaccinering mm).
Hästen 25000
Uppstallning tills inridning +verkning = 23.000
Försäkring samma tid ca 3000
Summa: ca 51.000

Behöver du sedan skicka på töltsättning tillkommer det 5-10.000 till. Du får en bra färdig ridhäst vad det kostar dig att få din unghäst ridfärdig.

Men egentligen, varför ÄR dom dyrare än vanliga hästar? ;)

En ren marknadseffekt tror jag.
Vill man ha en töltande ras som det finns förutsättningar att tävla gångartstävlingar på i Sverige så finns inte så mycket annat att välja än islandshäst. Hade de inte tölt och pass så tror jag inte de skulle kosta lika mycket för då skulle man som köpare kunna hitta fler alternativ. En mindre, viktbärande ras med mycket hårlurv; det finns ju fler än islänningen. :D

Jag skulle däremot vilja hålla med flera om att det egentligen ändå inte (generellt) "betalar sig" att föda upp en häst. Möjligen kan det tänkas att man går "jämnt upp" om man lyckas sälja en 5-6-åring för 60.000 kr och man har ridit in den själv (och UTAN att man räknar om timmarna man lagt ner i pengar). Så: jag tror snarare det är såhär: andra raser är billiga för att det finns drösvis av dem (vissa i alla fall). Det är garanterat förlustaffär att föda upp hästar, men med islänning kanske man har turen att förlusten inte blir riktigt lika stor.

Man kan ju ställa frågan tvärtom?
Varför är vanliga hästar så billiga?
Det kostar ju varje år att ha häst, och det är väl ungefär samma för alla hästar...
Vi räkande på ca 10' varje år... Sen köper du en häst som är exempelvis 7 år... alltså 7*10' = 70'
Om man vill ha tillbaka allt... tycker vanliga hästar är på tok för billiga....

Vissa raser har ökat i pris som tex kallblodstravarna (menar inte de som går på banan utan ridhästrna). De har gått från 5-8000 tills ett snitt runt 25.000. Har tom sett annonser på hästar som sålts för 40.000 direkt från banan.

Okej, men har någon nåt förslag på vad jag kan göra? :confused:

Köpa en äldre läromästare. De är definitivt inte tråkiga red en 21åring som var pigg som en unghäst och få slog honom i galopprace.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 468
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Vår hund på drygt 7 kg ska genomgå gastro- + sigmoideoskopi. Tydligen ska dom fasta i 48 h. Som tur är betydde det inte samma sak som...
Svar
5
· Visningar
744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka