Islandshästpriser

Sv: Islandshästpriser

men jag vill kunna tävla med den och ha den kvar ett tag..

Själv är jag sjukpensionär och trodde aldrig at jag skulle ha råd att skaffa en egen isläning. Men tack vare underbara hästägare så blev jag ägare till ett grisepassande Tmärkt sto som svårt med tölten och med MKT egen vilja (står tom lynnesfel i kontraktet):rofl: . Jag är tävlingsmänniska och mitt mål är att vara med i SM innan jag dör. Men har inte ekonomin för en tävlingshäst men fick en fantastisk häst att lära mig på och ha roligt med. Har ridit islänning i 3år men vanligt i 12år före det och står uppstallad på ett litet ställe med paddockar + ovalbana. Finns bra hjälp på plats (SM ryttare) och kurser och tränare att rida för regelbundet.

Förut var jag halvfodervärd och red 2-3 gånger i veckan. Det var absolut det optimala när man inte kunde köpa en egen. Det blir även betydligt billigare än ha egen häst

okej :) men om jag ska få en äldre islandshäst billigt, blir det nog en 30-åring :o

Måste bara ställa en följdfråga då; hur kan de säljas för så mycket direkt från banan?
Antog då att den inte är utbildad eller så, utan "bara" travare. Har själv kbl travare och håller med om att det är bra att värdet ökar, men samtidigt känns det lite fånigt att de plötsligt ska stiga i pris som ridhäst, samtidigt som de är näst intill gratis som travare fast de då har chansen att springa in lite pengar också. Jaja, bara funderade lite... :)

Håller också med om att Islänningar är dyra, men... halvblod kostar väl också en halv förmögenhet?!

fattar inte heller hur de kan ta det men annonsen var bort på en vecka så tydligen går det att få ut det priset. Den var väldigt läcker,fux med ljusare man och massor av det. Tror det är som med islänningarna att färg säljer

:confused:
Men vilket är smartast - att köpa en gammal häst eller en unghäst?

Inget är smartast - det är en klart INDIVIDUELL fråga som beror både på ryttare/ ägare och tänkt häst att köpa.

- Hur mycket kan du som köpare och framtida ägare? En unghäst skall utbildas, knapparna trillar ju inte på plats med ökande ålder ...
- Hur gammal och i vilket skick är den äldre hästen?

Båda hästarna kommer att kosta lika mycket i "underhåll" som foder, stall osv. Sen tillkommer kurser, utbildning osv.
Att HA häst är oftast långt mycket dyrare än att hosta upp stålarna vid köpet.

Håller med ang om att det är väldigt individuellt. Generellt säger jag en äldre häst men om man "bara" hittar tex en svårtöltad och grisepassande 22åring så är det inte alltid det bästa alternativet.

Att HA häst är oftast långt mycket dyrare än att hosta upp stålarna vid köpet.
Håller fulständigt med. Inköpspriset är pengar som man kan få igen om man säljer hästen. Visst finns risken att den blir sjuk eller dör och förlorar sitt värde. Å andra sidan kan en häst även öka i värde...

Driftkostnaden och alla tillbehören är avsevärt mer pengar. Exempel på en grov kalkyl (lågt räknat):

Stallplats inkl grovfoder(1000:-/mån) 12 000:-
Skoning (600:- 10 gånger/år) 6000:-
Kraftfoder, mineraler 500:-
Försäkringar 3 000:-
Veterinär (vaccinationer,mediciner) 3 000:-
Grimmor mm 500:-
==================
Summa: 25 000

Tillkommer sadel (3 000 - 30 000), träns, hyra transport, tävlingar, kurser

Att äga häst är inte billigt. Jag anser att man måste ha de ekonomiska reserverna så att man kan ge hästen den vård den behöver för att förhindra lidande om hästen blir sjuk eller något annat händer.

Att äga häst är inte billigt. Jag anser att man måste ha de ekonomiska reserverna så att man kan ge hästen den vård den behöver för att förhindra lidande om hästen blir sjuk eller något annat händer.

Ett klart medhåll tillbaka!
Man vet aldrig vad, eller när, något oförutsätt inträffar.

Jo, att ha hästen har jag råd med, eller rättare sagt - det betalar inte jag:D . även om den skulle bli sjuk eller så. så det är bara inköpspriset som jag står för...

:confused:
Men vilket är smartast - att köpa en gammal häst eller en unghäst?

Då måste du se till dina egna kunskaper, vilket som blir smartast beror faktiskt på dem. En oerfaren med en unghäst, kan bli rent förödande både för ryttare/ägare och häst men även priset vid en ev försäljning. Köpare ställer stora krav idag på en islänning, de som besitter brister i form av gångarts problem eller lynnesproblematik pga felaktig hantering är defenetivt inga investeringar. Dessa hästar brukar gå iväg för ganska små slantar, har man då köpt hästen för dyrare pengar lär man gå med brakförlust även om en häst aldrig kan räknas som en investering.

Ett klart medhåll tillbaka!
Man vet aldrig vad, eller när, något oförutsätt inträffar.

Det är därför man ser till att ha en bra försäkring som ersätter alla vet.kostnader utöver självrisken, oavsett belopp.

Stallägaren, som har sämre försäkringsskydd, fick betala nästan 20000kr i vet.vårdsräkningar när hästen skade sig i hagen.

Självklart har jag ett tillfredsställande vet-skydd, men då har man också hyfsade årspremier ;) - så återigen finns kostnader att ta.

Det är därför man ser till att ha en bra försäkring som ersätter alla vet.kostnader utöver självrisken, oavsett belopp.

Stallägaren, som har sämre försäkringsskydd, fick betala nästan 20000kr i vet.vårdsräkningar när hästen skade sig i hagen.

Var hittar du en försäkring utan maxbelopp? Om det finns lär premierna inte vara nådiga.

Folksam. 2500kr i självrisk. Obegränsad veterinärvård.
Halvblodets veterinärdel kostar ca 3000-3500kr/år.
Inte dyrare än något annat bolags A1-försäkringar.

Folksam har tagit tillbaka att man även betalar procent på vad det kostar så om det händer något betalar man självrisken + 10% (om jag inte minns fel så var det 10% men tyckte hon sa det på Folksam).

Köpte nämligen en häst som varit försäkrad hos Folksam men ägaren nyligen bytt då Folksam höjde premierna och tog tillbaka att man betalar procent.

Det var som fan. Har jag inte fått nån info om vad jag vet.
Har mailat dem ett syrligt mail. Inte för att det kommer att göra nån skillnad men de ska åtminstone veta att kunderna är missnöjda.

Det var som fan. Har jag inte fått nån info om vad jag vet.
Har mailat dem ett syrligt mail. Inte för att det kommer att göra nån skillnad men de ska åtminstone veta att kunderna är missnöjda.

Kunderna kanske blir ännu missnöjdare över premier som varken har tak eller procent man ska betala själv. Att själv få ta del av kostnaderna gör susen när det gäller att begränsa hur mycket kunderna vekligen utnyttjar försäkringen. Man tänker sig med för om det är idé att operera/behandla om utsikterna för förbätting är små om det svider i den egna plånboken också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 468
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Vår hund på drygt 7 kg ska genomgå gastro- + sigmoideoskopi. Tydligen ska dom fasta i 48 h. Som tur är betydde det inte samma sak som...
Svar
5
· Visningar
744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka