"islandsponny"

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare laila37
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 141
  • Visningar Visningar 17 002
Sv: "islandsponny"

laila37 skrev:
I vilka tävlingar tävlar du med en ISLÄNNING??? Hopp, dressyr teräng eller fälttävlan?????????????? Med VUXEN på.

För det första så heter det inte islänning ;) Det är mer benämning på folket på Island! Blir lite förvirrat om man använder det till hästrasen också ;)
Och dessutom har islandshästen EGNA tävlingar, vi tävlar i gångartsklasser... Och ja, med VUXNA på ;)

Ja, varför heter det fjordhäst och inte fjordponny?

Till Laila37 - skojar du, eller har du helt missat att Sverige var värd i somras för Islandshäst-VM med 14 tävlande nationer?
Läser du inte Ridsport? Eller ser på TV?

Bäst du går in på www.icelandichorse2005.se! :smirk:

-lån-

Jag har sagt det förr, och jag säger det igen,
VARFÖR kommer det sånna här trådar när jag är tvungen att gå?!

Vad kallades islandshästen innan 1980?????? Jo ISLANDSPONNY. Det är vi svenskar som har ändrat benämningen. Varför ???

Jag skall vara riktigt ärlig här och nu. Jag har ingen häst men är mkt intr. av olika betäckning på raserna. Därför reagerar jag på att en ponny kallas Häst.

Förresten är ju islands-HÄSTEN altemellan 125-150 cm nuförtiden, dvs. ibland ÖVER ponnymått. So...what to do?

laila37 skrev:
Vad kallades islandshästen innan 1980?????? Jo ISLANDSPONNY. Det är vi svenskar som har ändrat benämningen. Varför ???

vad har du fått det ifrån. Jag har en bok med hästraser från mitten av -70 talet och där står det Islandshäst

laila37 skrev:
Jag skall vara riktigt ärlig här och nu. Jag har ingen häst men är mkt intr. av olika betäckning på raserna. Därför reagerar jag på att en ponny kallas Häst.

Men om du nu är så himla duktig och kunnig, varför sitta här och spy galla över oss?
Varför inte gå med i avelsföreningen el. liknande och framför dina åsikter där?!

laila37 skrev:
I vilka tävlingar tävlar du med en ISLÄNNING??? Hopp, dressyr teräng eller fälttävlan?????????????? Med VUXEN på.
De särskilda tävlingar som man tävlar på med Islandshästar.
De är gångarts-tävlingar, tölt, 4-gång, 5-gång och pass.
Samt att där finns speciella dressyrklasser.

Om man vill tävla med en Islandshäst i "vanliga" tävlingar, så får man mäta in dem som ponny om man vill.
Och då så går de som ponny, precis som halvblodet som är under 148cm.

Vad tror du att de kallas på Island då? ;) Inte islandsponny i alla fall! :rofl: På Island heter hästen bara "hestur", för det finns ju ingen annan hästras där. Alltså har de heller inget behov av att kalla dem "ponnyer".

Jag kan inte säga att jag är duktig på det här. Men jag ville bara ha några svar på mina funderingar.

Det här är ju underbart! Varför är gräset grönt och himlen blå? :rofl:
Vilken urbota diskussion!
Vad spelar det för roll när islandshästsporten har helt egna tävlingar som inte går ut på tex hopp där man är nödgad att kategorisera pga hinderhöjd osv.

Du låter rätt aggressiv, ska du veta. Vi svarar ju på dina frågor, även om de i de flesta fall är formulerade som påståenden...

Eller hur. Vad spelar det för roll? Så löjligt.

laila37 skrev:
Jag kan inte säga att jag är duktig på det här. Men jag ville bara ha några svar på mina funderingar.

Dom bästa svaren får du nog på föreningen isf.

Vad sägs om det engelska "icelandichorse", eller tyska "islandpferde" eller franska "cheval islandais" eller norska och danska "islandshest"? I Benelux säger man "IJslandse Paarden" och i Italien benämns de "Cavalli Islandesi" ...
Det är rätt många länder som valt HÄST, så att Sverige möjligen gjort ett byte i namnet är väl bara för att följa majoriteten.

För övrigt; är du intresserad av betäckningar så bör du nog skriva under avelsforumet, detta är beteckningar vi talar om.

För övrigt är islandshästen en renavlad ras med stambok som varit stängd i drygt 1.000 år. Går du några århundraden tillbaka så var faktiskt de europeiska hästraserna lägre i mankhöjden och jag skulle kunna misstänka att indelningen ponny / häst har mycket med tävlingsreglementen att göra. Och inom FEIF (islandshästvärldens motsvarighet till FEI) har vi inte mankhöjd som gräns för olika klasser. Åldersgrupper finns, men då på de människor som avser att tävla.

Okey. Då tackar jag för mej. Jag har fått div svar å det e jag nöjd med. Tack alla för detta.

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag undrar om det är okej att jag rider islandshäst? Jag är 163 cm lång och väger 63-65 kg. Jag googlade och fick fram olika...
Svar
7
· Visningar
791
Senast: Edla
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
954
Senast: Ajda
·
Fritid Vi ska åka till Åre i sommar och vill rida på islandshäst. Gärna i fjällmiljö. Har någon tips om en bra aktör i området? Har bil och kan...
Svar
0
· Visningar
143
Senast: nyttnick
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka