Sv: Islandssadel smal midja
Jag har aldrig förstått hur folk menar med att man inte skulle kunna tölta bara för man har en djup sadel?
Inte ska man åka runt i sadeln som en dåre bara för man töltar? och inte ska man sitta 2 dm bak i sadeln heller man ska ju sitta där man allrid ska sitta mitt på sadeln stilla och elegant=)
Jag sitter precis som vanligt när jag töltar som om jag travar eller skrittar eller galopperar.
Skjuta främ sätet och "jucka" är inga problem i en renodlas dressyrsadel då den ju är gjord för just dressyr=)
Jag vet många som rider och tävlar islandshäst som rider i renodlade dressyrsadlar Amerigo classic vet jag många rider i den är både djup och har bra stöd=)
De renodlade isissadlarna som jag ridit i upplever jag precis som du,, känns nästan som att sitta och rida på en ponnyputa såndär man hade till shettisen när man va liten.
Noll stöd varken för knät eller rumpstumpen tycker jag.. sedan är många många islandshästsadlarna så sjukt fula tycker jag

ribbat säte är nog på nummer 1 av fula sadlar!
Eller de med bossan 2 dm bakom bakvalvet vet inte vad det kallas för när de ser ut så.
Sedan har många tyngdpunkten så långt bak i isismodellerna vilket jag ej gillar.
Jag skulle kolla upp om Amerigo sadlarna passar din häst de har många olika modeller och oftast passar någon alltid en häst och ryttare, prestige med och de har även isismodell om du nu vill ha de.
Vet inte om amerigo har isis modell?! de är inte så dyra begagnade heller
Sadeln ska inte bara passa hästen även om det såklart är viktigt, men passar den inte ryttaren så kommer de påverka hästen dåligt och de kan faktiskt leda till att hästen skadar sig i längden.
kot och hovledsinflammationer eller värk i ryggen problem med SI-leden är inte ovanligt att hästar får när ryttaren inte trivs i sadeln och spänner sig eller hamnar i obalans/ fel i sadeln.
Så det är minst lika viktigt att ryttaren trivs i sadeln och hamnar rätt i den.
Lycka till å berätta gärna vad du köpte=)