Islandssadel smal midja

JohannaWestholm

Trådstartare
Hjälp! Har en treårig islandshäst som jag letar sadel till. Har haft en som jag sadelvänjt och gjort första inridningen med men nu behöver jag en ny! Har tidigare ridit dressyr "stor häst" och har lite krav vad gäller stöd i sits och ben. Han är bred över bogbladen och har ingen manke (känns det igen ;) ) Saken är att jag fått problem med bäckenet och behöver en med så smal midja som möjligt samtidigt som den ger utrymme för hans bogblad. Den måste ge bra stöd för benen och lagom djup sits för ridning av islandshäst.. Någon som har något tips så jag vet var jag ska börja leta?

Sv: Islandssadel smal midja

Jag skulle rekomendera en vanlig dressyrsadel ist för islandshästsadel.

Jag har en islandshästsadel och de är oftast alla rätt flata i sätet vilket jag hatar. Får inge stöd alls bakåt

Nu valde jag denna sadel bara för den passade hästen perfekt och jag hade då för 3 år sedan inte råd med en annan.

Idag skall jag prova ut en ny renodlad dressyrsadel och jag ska prova 3 märken..Chideric, Equipe och Amerigo.. 3 ursnygga, sköna sadelmärken och dyra dessväre..Meeen man får jobba några lördagar så har man sparat=)=)

Jag har också problem med bäckenet, och jag har en bomlös sensation som är helt underbar. Innan fastnade höften och jag fick försiktigt sitta av och sträcka ut det igen. Har inte känt av detta en enda gång, inte ens på långturer på flera timmar. Jag älskar den.

Bland bomsadlar gillar jag topreiter jr special, den är fantastisk att sitta i. Men den funkar inte så bra på min häst. Dels blir jag lite låst och kan inte ge samma små viktsignaler som med min bomlösa, dels så är den för smal för min häst.

Har också riktigt svårt att rida utan stöd i sätet. Har förstått att det är bättre med lite mer frihet i sätet vid gångartsridning men vill gärna hitta en sadel som innebär ett mellanting. Känns som om jag bara glider omkring i den jag har nu. En sadel som för övrigt mest käns som en platt, bred planka där jag får ont och där jag får ägna all energi till att försöka motverka sadeln och försöka sitta rätt :mad:.

Har inte riktigt vant mig vid tanken på bomlöst än. Känns som om den inte avlastar ryggen tillräckligt. Kan man sitta och arbeta hästen riktigt vecka ut och vecka in? (Och nu menar jag inte att jag bara harvar runt på banan varje dag ;) )

Jag har bara bra erfarenhet av bomlöst, så länge man kan hitta en som passar. Hade en i flera år till min förra häst, sen bytte jag till bomsadel, hade jättesvårt att hitta någon som passade och när jag väl hittade en så passade den max 4 månader, och så fort den låg minsta lilla dåligt så blev det verkligen KATASTROF, musklerna försvann inom loppet av 6 veckor och det tog flera månader att bygga upp igen, och då var det samma visa om igen.

Så jag bytte tillbaka till bomlöst. Kan man hitta en bomsadel som passar så tror jag absolut att det är bäst, men som sagt är det inte så enkelt att hitta en som passar och som dessutom passar både idag och om några månader. Och det gör ju bara skada.

Nu har jag haft bomlöst sen i våras, har ridit min nya häst med den som enda sadel sen i augusti och jag tycker det funkar kanon. På en islänning är ju inte anläggningsytan så stor ändå, så det blir inte någon större skillnad på tryckfördelningen. Visst blir det några cm mer runt om själva sitsen, men för mig är det ytterst marginellt.
Då har jag hellre de cm mindre yta att fördela trycket på än att få negativa tryckpunkter tex fram på bogmuklerna eller bak mot länden.

Det finns så passa bra utvecklade sadlar nu, så jag tycker egentligen inte att det är befogat att tro att det inte går att rida i en bomlös seriöst. Inom distansridning är ju bomlöst väldigt vanligt, och de om några spenderar ju många timmar i sadlen.

Jag tränar mycket och min bomlösa ligger mer stilla och är mycket stabilare än vad mina bomsadlar har varit och hästarna har varit väldigt nöjda. Inga problem alls med musklerna så jag oroar mig inte alls för att det skulle vara dåligt för dem.

Kan ju också berätta som en liten anekdot att när jag köpte den bomlösa så var det första gången som min förra häst tog ut steget när han travade och jobbade med ryggen. Det blev sånt schwung att han tryckte upp mig ur sadeln, och den hästen hade aldrig någonsin varit skumpig på det sättet. Så jag och hästen blev kära direkt i den sadeln! :love:

Har inte riktigt vant mig vid tanken på bomlöst än. Känns som om den inte avlastar ryggen tillräckligt. Kan man sitta och arbeta hästen riktigt vecka ut och vecka in? (Och nu menar jag inte att jag bara harvar runt på banan varje dag ;) )

Jag har haft bomlös (soffkudde, knights) som enda sadel mer eller mindre beroende på häst ett par år nu och det har funkat bra. (Medryttarhästen hade en bomlös som låg skapligt men inte perfekt, båda foderhästarna som jag hade en begränsad tid hade inga bomsadlar alls som passade så då fick det bli min bomlösa.)

har investerat i bra inlägg och sytt paddar själv för att få kanal och passform att funka på ett bra sätt.

däremot så känner jag mig lite begränsad i bomlöst, det är meckligt att försöka sig på galoppintervaller när man inte kan stå i stigbyglarna, provade en gång aldrig mer, lika så kan man inte hoppa, vissa tycker att man inte ska rida lätt alls, det gjorde jag. (hästarna masserades regelbundet utan anmärkningar på nått punkttryck ska tilläggas)

Jag har aldrig förstått hur folk menar med att man inte skulle kunna tölta bara för man har en djup sadel?
Inte ska man åka runt i sadeln som en dåre bara för man töltar? och inte ska man sitta 2 dm bak i sadeln heller man ska ju sitta där man allrid ska sitta mitt på sadeln stilla och elegant=)

Jag sitter precis som vanligt när jag töltar som om jag travar eller skrittar eller galopperar.
Skjuta främ sätet och "jucka" är inga problem i en renodlas dressyrsadel då den ju är gjord för just dressyr=)

Jag vet många som rider och tävlar islandshäst som rider i renodlade dressyrsadlar Amerigo classic vet jag många rider i den är både djup och har bra stöd=)

De renodlade isissadlarna som jag ridit i upplever jag precis som du,, känns nästan som att sitta och rida på en ponnyputa såndär man hade till shettisen när man va liten.

Noll stöd varken för knät eller rumpstumpen tycker jag.. sedan är många många islandshästsadlarna så sjukt fula tycker jag:o ribbat säte är nog på nummer 1 av fula sadlar!

Eller de med bossan 2 dm bakom bakvalvet vet inte vad det kallas för när de ser ut så.

Sedan har många tyngdpunkten så långt bak i isismodellerna vilket jag ej gillar.

Jag skulle kolla upp om Amerigo sadlarna passar din häst de har många olika modeller och oftast passar någon alltid en häst och ryttare, prestige med och de har även isismodell om du nu vill ha de.
Vet inte om amerigo har isis modell?! de är inte så dyra begagnade heller

Sadeln ska inte bara passa hästen även om det såklart är viktigt, men passar den inte ryttaren så kommer de påverka hästen dåligt och de kan faktiskt leda till att hästen skadar sig i längden.
kot och hovledsinflammationer eller värk i ryggen problem med SI-leden är inte ovanligt att hästar får när ryttaren inte trivs i sadeln och spänner sig eller hamnar i obalans/ fel i sadeln.

Så det är minst lika viktigt att ryttaren trivs i sadeln och hamnar rätt i den.

Lycka till å berätta gärna vad du köpte=)

Nej inte är den jag har skön i alla fall. Sitter som en kratta i den (inte är den vacker heller ;)). Måste få tag i något annat - snarast, både för hans och min skull.

Ska kolla upp Amerigo och Prestige.

Jag har tidigare haft den sadelmodell som Niela ovan har, och jag tycker den känns antik i sin utformning, klumpig och otymplig, stel o dan :crazy: :o
Stigläderfästena långt fram så man får lättare stolsits än i en bra sadel och så märkte jag en enorm skillnad i bogfriheten när jag gick från gloi till equipe.

Till en av mina tre islandshästar har jag i dag en Equipe Island, dubbelkåpad,
i loooove it :love:
Halvdjupt säte, man känner sig fri men stadig i sitsen, stooora härliga knästöd,
man får en känsla av balans och frihet i sadeln,

och hästarna älskar den :love: ligger bra på alla 3, men bättre på två av dem
(den tredje är i dagsformen för rund :angel: )

Nackdelen är väl priset, men hellre en grymt bra sadel, än en sadel som motverkar både ridninge, sitsen och gångarterna. Equipen är skön både att 'dressyra', gångartsrida och rida timtalslånga uteritter i skogen med.

De renodlade isissadlarna som jag ridit i upplever jag precis som du,, känns nästan som att sitta och rida på en ponnyputa såndär man hade till shettisen när man va liten.

Noll stöd varken för knät eller rumpstumpen tycker jag.. sedan är många många islandshästsadlarna så sjukt fula tycker jag:o ribbat säte är nog på nummer 1 av fula sadlar!

Eller de med bossan 2 dm bakom bakvalvet vet inte vad det kallas för när de ser ut så.

Sedan har många tyngdpunkten så långt bak i isismodellerna vilket jag ej gillar.

Det du pratar om är ju inte en modern islandssadel? :grin:
Det finns mig veterligen ingen stor känd islandstillverkare idag som gör sina sadlar (utom möjligtvis nån enstaka modell kanske?) med varken ribbat säte eller långfärdsputor baktill?

En snabb tanke på några av de större märkenas (Equipe, Hrimnir, Ástund, Childeric, Stubben osv) har då ofast moderna sadlar med olika typer av knästöd, men ofta med dressyrsäten men cutback typ (man har kapat av översta biten av sisten så sätet är lite mer öppet, många dressyrelitfolk som rider i sådana islandssadlar på sina storhästar idag)

Det låter snarare som en lågbudgetsadel du pratar om, liknande de man hittar på Hööks för femtonhundra spänn eller dylikt..

De sadlar som sett ut så förr, är ju långfärdssadlar på den tiden man trodde att det var det bästa för hästen, och att ribbat säte var mjukast att färdas i långa stunder. Sadelutvecklingen har ju gått framåt i en rasande fart senaste tio åren typ :banana:

Som sagt, en modern väl utprovad islandshästsadel är INTE på något sätt sämre än en modern dressyrsadel. Det är ju oftast bara sätets djup som skiljer! (och vad man väljer där är ju en smaksak för ryttaren)

Jag fattar inte varför folk tror att vi islandsryttare rider omkring i dessa skapelser med ribbat säte o paddlar baktill bara för att folk gjorde det en gång i tiden och till viss del fortfarande gör för att de inte vet bättre..

Du vet väl att Childericen, som du rekomenderade själv, till stor del säljs i islandsmodell, även till de hästar med bara tre gångarter.
Sen så är inte Childericen speciellt smal i midjan, enligt mig i alla fall.

Luc Childeric, islandssadel. Ribbat säte och noll stöd var det va?
ll.jpg

Senast ändrad:

Nej, den jag har idag är verkligen en gammal modell, det var en jag köpte billigt när jag skulle börja sadelvänja. Nu har jag kommit så långt att jag börjat rida och ska i vår köra igång lite mer ordentligt och då fungerar den inte.

Eftersom jag bor i en liten stad finns inte ett stort utbud av sadlar och ska jag vill då ha lite tips på någon/några modeller med just smal midja eftersom jag får problem med bäckenet.
Det känns bra att veta var jag ska börja leta ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 665
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
1 046
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka