Isolde, 13, är obotligt sjuk – nu vill socialen att hon slutar rida

Status
Stängd för vidare inlägg.
Isolde, 13, opererades för en hjärntumör för två år sedan.
Hennes prognos är dålig, men hästen Vallis håller flickans låga uppe.
Nu vill sociala myndigheter att stoet säljs.
– De anser att det är en onödig utgift, säger mamma Jaqueline.
 
Tror att journalisten hade en dålig dag.
Tyvärr tror inte jag det. :(
Tycker fruktansvärt illa om artiklar av den här typen. Det är mer regel än undantag är att de är av så fruktansvärt undermålig kvalitet att de gör mer skada än nytta. Det finns relevanta saker att diskutera, men möjligheten till det undermineras effektivt när det görs till en mer emotionell än saklig fråga.

Det räcker med att ögna igenom den för att konstatera att det öht inte är möjligt att bilda sig en uppfattning om frågan baserad på den. Vare sig det är den specifika individens ärende eller principfrågan om vad försörjningsstödet ska täcka och under vilka förutsättningar det ska ges.

Vips har vi ett antal pseudodebatter: Om det är synd om dem? Om agerande i ev. insamlingar?
Och den som strävar efter att få någon klarhet stämplas som oempatsik etc.
Medan alla möjligheter till seriösa diskussioner undermineras ytterligare.
 
Hästen har hela tiden ägts av andra. Ni är väldigt intresserade av det här hypotetiska bedrägeriet, märker jag. Trots att det inte ens är ett faktum. och trots att inget socialbidrag har beviljats. Inget vårdbidrag heller. Har ni inte nog med era egna liv?
Du har i vart fall inte nog med ditt liv. Du verkar vilja leva andras.

Med bedrägeri menas här givetvis försök till bedrägeri och då under förutsättning att man sökt stöd och undanhållit uppgifter. Har de inte fått bidrag så har det inte lyckats.

Det är något som inte stämmer med hästen kring hästen. Det är helt enkelt inte sant att soc kan ha åsikter om mitt ägarskap av en häst för att jag låter en person som söker undehållsstöd rida.
 
Hur vet du det? Jag fick mejl av en person som hade tvingats avliva sin hund för att få rätt till socbidrag. Det var länge sedan, men det händer.
Och du hade full insyn i situationen från socialens sida eller? I så fall begår du tjänstefel nu.

Problemet med dessa historier är ofta att soc har bakbundna händer, folk kan påstå precis vad som helst, soc kan endast uttala sig generellt.
 
Hur vet du det? Jag fick mejl av en person som hade tvingats avliva sin hund för att få rätt till socbidrag. Det var länge sedan, men det händer.
Men snälla, dom äger inte hästen. Man kan och får inte sälja någon annans djur. Soc kommer aldrig att kräva att någon annan som inte är inkluderad i familjen ska sälja sin häst för att dom låter dottern umgås med den.

Så som du skriver det så låter det som att dom faktiskt har ägt hästen och skrivit över hästen på en släkting för att undvika problemen med bidragen. Annars skulle det inte formuleras på dessa konstiga sätt.
 
Tyvärr tror inte jag det. :(
Tycker fruktansvärt illa om artiklar av den här typen. Det är mer regel än undantag är att de är av så fruktansvärt undermålig kvalitet att de gör mer skada än nytta. Det finns relevanta saker att diskutera, men möjligheten till det undermineras effektivt när det görs till en mer emotionell än saklig fråga.

Oj vad du tar i. Det bästa är nog helt enkelt att låta bli att läsa, tänker jag. Och jag vill redan nu varna för eventuella uppföljningar. Håll dig från nätet!
 
Jag har ingen aning om hur insamlingen ska förvaltas. Den har ju inte kommit till på familjens önskan.
Fast det står ju i inlägget som får folk att skänka pengar, dom ska gå till hästen. Det är ju det folk tror iallafall. Oavsett vad familjen vill bör inte pengarna användas till annat, om dom inte skänker pengarna vidare till behövande vilket jag tror hade accepterats av alla.
 
Fast det står ju i inlägget som får folk att skänka pengar, dom ska gå till hästen. Det är ju det folk tror iallafall. Oavsett vad familjen vill bör inte pengarna användas till annat, om dom inte skänker pengarna vidare till behövande vilket jag tror hade accepterats av alla.

Fast varför har du - som inte bidragit alls - synpunkter på det? Vad har du öht med saken att göra? Släpp det.
 
Fast varför har du - som inte bidragit alls - synpunkter på det? Vad har du öht med saken att göra? Släpp det.
Det är ganska viktigt tycker jag att folk tänker till till vad dom skänker pengar till. Det är mycket pengar det handlar om som dom fått, det är självklart att det är någonting som bör uppmärksammas. Speciellt när det är lögner som står i inlägget som får folk att skänka, jag tycker det är otroligt fult. Det är fult att utnyttja folks välmening på det sättet. Speciellt nu i jultider då folk är extra givmilda.

Sålänge det inte fås några svar på någonting så får man ju uppmärksamma folk på att allt inte är som det står att det är. Det finns dom som faktiskt behöver pengar och som inte har några reserver att ta av alls.
 
När
Det är ganska viktigt tycker jag att folk tänker till till vad dom skänker pengar till. Det är mycket pengar det handlar om som dom fått, det är självklart att det är någonting som bör uppmärksammas. Speciellt när det är lögner som står i inlägget som får folk att skänka, jag tycker det är otroligt fult.
När jag läser i trådarna i insamlingen så verkar folk skänka för att Isolde ska kunna ha hästen såklart men också att de ska få en fin jul, lättare framöver osv. Så sålänge det går till Isolde och hennes familj så tror jag inte givarna har så mkt att säga om det?
 
Folk? _Du_ har ingenting med den saken att göra, och inte jag heller. Som sagt var, hur bitter får man bli?
Det är fler än jag som tycker insamlingen är galen, och då räknar jag inte bara dom på buke. Och jo, lägger man ut en insamling så så har alla som vill ha med det att göra. Det är fult att ge falsk info för att tigga pengar.

Och som tanken är att absolut inte swischa till mamman direkt då det kan påverka socialens bidrag, det säger också en del. Är det ärligt och tanken att det inte ska fuskas med bidragen så borde det inte varit ett problem.
 
Det är fler än jag som tycker insamlingen är galen, och då räknar jag inte bara dom på buke. Och jo, lägger man ut en insamling så så har alla som vill ha med det att göra. Det är fult att ge falsk info för att tigga pengar.

Ingen bryr sig, Grazing. Ingen är intresserad av dina åsikter. Du framstår bara som bitter och avundsjuk.
 
Ingen bryr sig, Grazing. Ingen är intresserad av dina åsikter. Du framstår bara som bitter och avundsjuk.
Med tanke på att en hel del anmält insamlingen som bedrägeri i min närhet så visar det tycker jag att det inte bara är jag som tycker att det är fult att ljuga sig till pengar på det sättet.

Vilket är tråkigt då faktiskt dottern hade kunnat få hjälp på många sätt av frivilliga som hade underlättat. Plus att bidrag nu förmodligen är omöjligt att få efter denna insamlingen även om inte pengarna kommer in till familjens konto direkt.

Jag har inget emot insamlingar alls, jag skänker till en hel del. Men detta är för luddigt och för mycket saker som inte stämmer och inga svar får man på frågor heller.
 
Ingen bryr sig, Grazing. Ingen är intresserad av dina åsikter. Du framstår bara som bitter och avundsjuk.
Hm, du tycks vara intresserad med tanke på att du svarar på flertalet, och om andra är intresserade eller inte är knappast upp till dig. Soc lär vara intresserade om de fortsätter att söka stöd.
 
Oj vad du tar i. Det bästa är nog helt enkelt att låta bli att läsa, tänker jag. Och jag vill redan nu varna för eventuella uppföljningar. Håll dig från nätet!
Vad menar du?
Jag har skrivit ett sakligt hållet inlägg om något som jag anser är ett reellt samhällsproblem och som på sikt riskerar att få ganska stora konsekvenser om det fortgår.

Hade du någon kommentar om det innehållet? Eller försöker du bara pika folk för att de uttrycker åsikter här så att diskussionsklimatet ska undermineras?
 
Ja om det är under mer påtryckande former ja men här är det ju helt frivilligt, folk får skänka till vad de vill.
Absolut, men det är fult att ljuga sig till pengar. Sen kanske folk får skylla sig själva ändå som inte läser på och tänker till om vad dom skänker till och folk är för goda för sitt eget bästa ibland.

Hade det varit ärligt så hade jag inte brytt mig alls, och folk får fortfarande skänka till vad dom vill men dom bör ju få veta hur det ligger till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Fjordhästen Vallis hjälper cancersjuka Isolde att hålla modet uppe. Men sociala myndigheter tycker att hästen är en onödig utgift och...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 655
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp