Isolerade hemmagjorda thermobars....

Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

satte ett element bredvid pumpen :p hoppas det tinar snart så hästarna kan få vatten i hagen ^_^
 
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

Det kan funka men jag skulle inte packa hårt. Det är bättre om det är luft i mellan.
 
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

Jag tror inte halm isolerar tillräckligt och som Fjordtokan säger särskilt inte om det packas ihop mellan två baljor. Om du inte har bättre isolering hade jag istället tagit brunnen gödsel. framför allt är det bra att ha under baljan, mellan backen och baljan.
 
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

jag har isolering och frigolit hemma från div renovering men tänkte att det är lättare att bara ta i halm och hoppas på det bästa :p.
 
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

då kan jag meddela att halm kommer inte att vara ens en hundradel framångsrikt jmf med isolering och frigolit : )

det tar typ 20 minuter att fixa en vettig variant. Max : )
 
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

*kl

Har nu byggt min isolerade vattenhink. Fick bli en hink då jag inte har lust att kånka vatten till 90l tunna för en häst som går ensam. Så jag var på Byggmax och köpte två plattor 10 cm isolering, skar av på mitten och sågade hinkstort hål i mitten, gröp ur bottenplatta och sparade en heltjock som nedre botten. Alltså fyra lager plattor. Klädde in allt i en gammal tältduk och satt i hinken. Provade ute på balkongen inatt och efter 14 tim i närmare -20 så är det bara en liten ishinna :)
Får hoppas pålle knäcker hål på den själv för då finns vatten under när det är som kallast. Då slipper någon annan bry sig om det och då slipper man osämja och extraarbete i stallet. När jag själv är där är det inga problem då jag fixar själv, men jag verkar ju kunna fylla kvällen före och det endå klarar sig hyffsat.
 
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

Tror du dina stallkamrater orkar lyfta på ett lock? För i så fall klarar den sig garanterat över natten även när det är snorkallt.
 
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

Mja, jag vill inte be personalen och stallkompisar om extrainsatser. Det är ett privatstall med 25 hästar och skulle alla ha sina egna specialönskemål om ditten och datten tror jag det skulle bli problem, vilket jag tyckt det varit förr när man stått kollektivt. Jag har inte stått i ett stall som varit lika trevligt som detta och jag vill inte vara till besvär utan är mån om att det ska vara lättsamt och inget knorrande.

Ingen annan verkar tycka att de behöver vatten i hagen 8-15 så därför finns inte det alternativet. Så jag får nog sköta mig själv i den frågan. Men kommande vecka jobbar jag kväll så då är jag i stallet på morgonen och detta blir inga bekymmer, sedan får vi hoppas kylan ger sig för i år...
 
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

eftersom du bara har en hink, om än isolerad, så riskerar den att bottenfrysa oavsett. det är skillnad på en balkong och en öppen hage.
jag hade lagt brunnen gödsel under hinken, och har du snö så skotta upp snör runtom hinken också, det isolerar massor.

att byta vatten i hinken kvällstid inför nästa dag, är en förutsättning det med. så att du aldrig påbörjar att det börjar frysa i botten.

hade jag varit du hade jag helt klart satsat på samma konstruktion fast i en större balja - 60 eller 95 liters. Då har du helt andra förutsättningar för att det aldrig fryser.
 
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

Vi har en utan värmeslingor, men nu när det var -30 så var det ändå bara en tunn ishinna på vattnet när vi lyfte av locket på morgonen.

Det är en 90-liters murarbalja ytterst, isolerad med frigolit, och sedan är det en bit presenning för att skydda isoleringen, och en 65-liters murarbalja innerst. Runt den sitter en plywoodskiva så att inte hästarna kommer åt isoleringen. Locket är en plywoodskiva med en frigolitbit klädd med ikeakasse som isolering. Frigolitbiten passar precis i innertunnan. Vi ser till att tunnan är halvfull på kvällen, och sedan får den som är där på morgonen hälla i två kannor varmvatten så att vattnet blir trevligt att dricka. Man kan säkert sätta alltihop på en lastpall så den kommer upp från marken, men det har fungerat så bra ändå att vi har låtit bli det. Ju färre saker som 2 glada kallblod kan ha sönder desto bättre!
 
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

Det bottenfryser inte. Jag har ca 16 cm tjock isolering mellan mark och hink. Däremot så fryser det uppepå har jag märkt, ett par cm och det tar hästen nog inte hål på.
Men då får det väl vara så nu de här kalla nätterna som är kvar om de sammanfaller med att jag jobbar så att jag inte kan vara i stallet på fm. Förhoppningsvis är det inte jättemånga kalla veckor kvar...
 
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

Jag har också tagit två murarbaljor i olika storlek men isolerat med frigolit emellan istället. Fyller ljummet vatten morgon och kväll så har hästarna isfritt vatten hela tiden (haft ner till -24 i vinter). Funderar på värmekabel för att slippa släpa varmvatten, men har inte fixat det än.
 
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

Ingen som har testat med fogskum som isolering? Eller är det nån nackdel med det? Mer än kanske priset då, men jag har bra tillgång till det annars..
 
Sv: Isolerade hemmagjorda thermobars....

Vi funderade på att använda fogskum som isolering mellan yttre och inre baljan men vi kom fram till att det skulle bli mycket svårt att hålla den inre baljan på plats när skummet expanderar. Att baljan skulle resa sig för mycket.
 
Väcker liv i en gammal tråd. Har tänkt fixa ett elfritt alternativ med två baljor i olika storlekar, som nämns i tråden. Funkar det att isolera med sådana där små frigolitbitar som kommer i paket m.m. tror ni? Eller är det bättre med hela skivor?
 
Jag gjorde en isolerad balja av en rund 65 l balja o en rund 40 l. Har 1 DM tjock frigolit i botten på 65 l baljan klätt väggarna invändigt med mineralull och utvändigt med liggunderlag som klistrades med silvertejp. Slog in alltihop med en presenning och fäste med silvertejp. Befästigar presenningen ytterligare genom att ställa ytterbaljan i en IKEA kasse. Det är tight men funkar. Den inre baljan sätts i och ett lock bestående av en halvpall med en frigolit platta fastspänd med spännband fullbordar skapelsen. Räcker gott och väl till en häst. Fyller på med varmt vatten på kvällen och lägger på locket och på morgonen tar morgonfodraren av locket.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 209
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 895
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 338
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 793
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Varför så många hundar på rymmen?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp