Bukefalos 28 år!

Istället för Hästschampo?

I

Icsi

Hej! Jag ska tävla imorgon och måste verkligen tvätta min ponnys ben/svans tills imorgon. Men mitt hästschampo är slut och jag hinner inte åka och köpa :/ någon som vet om man kan andvända något annat schampo/tvål istället? :)
 
Sv: Istället för Hästschampo?

Vi brukar använda såpa. Det funkar kanon! Dessutom är det skonsamt för hästen.

Har du en skimmel och vill ha svansen riktigt vit så fick jag tippset av en kompis att tvätta den med Yes. Jag har själv inte provat det men jag har sett resultatet! Svansen var bländvit!!! :banana:
 
Sv: Istället för Hästschampo?

tack så mkt :) går det bra med grön såpa?
 
Sv: Istället för Hästschampo?

Jag använder vanlig mild handtvål eller milt hårshampoo. Kostar 9.90:- på t.ex. Coop och räcker längre än dyrt hästshampoo. Jag hade en skäck förut så jag kan intyga att det går att få hästar vita även med "billighetstvålar". :) Yes Sensitive funkar också att ta bort fett i pälsen med, men då bör man tvåla in hästen med en tvål eller shampoo efteråt också.
 
Sv: Istället för Hästschampo?

Grönsåpa går bra. Jag brukar alltid tvätta svans/ben med lactacyd-tvål, milt och lätt att skölja ur.
 
Sv: Istället för Hästschampo?

Tack för alla svar :D grönsåpa har jag i stallet så jag kör på det
 
Sv: Istället för Hästschampo?

kör på grönsåpa det är bäst!!!


edit: oj förlot
 
Sv: Istället för Hästschampo?

När jag ska tävla brukar jag tvätta hästen i vanligt schampoo och balsam. Hästen blir jättefin och glansig av det. Brukar använda ngt milt typ Barnängen (gärna med extra glans). Hästschampoo är gjort för att lösa upp skit och smuts men hästen blir inte så fin i pälsen av det. Förut tyckte jag att det verkade lite väl skarpt att tvätta hästen i vanligt schampoo men om det är godkänt för människor så borde en häst klara det också. Speciellt svansen blir väldigt fin med schampoo och balsam. Annars funkar ju som sagt grönsåpa bra, eller lactacyd tvål. Lycka till på tävlingen :)
 
Sv: Istället för Hästschampo?

Lite sent svarat kanske men Lactasyd funkar ju också, det är sånt som jag alltid har i stallet iaf.
 
Sv: Istället för Hästschampo?

Såpa ska man INTE använda på var sig hästar eller hundar, såpa är FRUKTANSVÄRT starkt och uttorkande. Ungefär som att hälla kemikalier som Grovrent på hästen.. Då är det bättre att ta människoshampo. Diskmedel är inte heller bra, det löser ju upp allt skyddande fettlager i hästen päls?

Det finns en myt om att såpa ska vara både snällt och miljövänligt, men den myten stämmer inte.

/en som nyligen gått en städkemikaliekurs på jobbet :angel:
 
Sv: Istället för Hästschampo?

Såpa ska man INTE använda på var sig hästar eller hundar, såpa är FRUKTANSVÄRT starkt och uttorkande. Ungefär som att hälla kemikalier som Grovrent på hästen.. Då är det bättre att ta människoshampo. Diskmedel är inte heller bra, det löser ju upp allt skyddande fettlager i hästen päls?

Det finns en myt om att såpa ska vara både snällt och miljövänligt, men den myten stämmer inte.

/en som nyligen gått en städkemikaliekurs på jobbet :angel:
(Jag snor tråden lite xD)

När du pratar om såpa, menar du då t.ex. Grönsåpa?
För man skulle ju kunna tro att det är milt men...:confused:

(inte te dig Druvan utan allmänt)

Jag tycker det låter mysko att tvätta hästar med schampoo, jag menar. Om människor kan ha i gift som färgmedel i håret, vad säger egentligen då att schampoo måste vara så milt?:confused:
 
Sv: Istället för Hästschampo?

(Jag snor tråden lite xD)

När du pratar om såpa, menar du då t.ex. Grönsåpa?
För man skulle ju kunna tro att det är milt men...:confused:

(inte te dig Druvan utan allmänt)

Jag tycker det låter mysko att tvätta hästar med schampoo, jag menar. Om människor kan ha i gift som färgmedel i håret, vad säger egentligen då att schampoo måste vara så milt?:confused:


Vad säger att hästschampo är mildare än människoshampo?
Och varför skulle hästar vara känsligare än oss människor, de flesta kan ju tvätta sitt hår varje dag, så då kan de ju inte vara några problem att tvätta hästen nån gång ibland, sålänge man sköljer ordentligt.

Jag använder vanligt shampo och balsam alltid, hästen blir jättefin och det blir betydligt billigare. Jag har aldrig märkt några problem med det.
 
Sv: Istället för Hästschampo?

Icsi: In i tvättstugan hemma och sno med dig flaskan märkt "Yes".
Funkar utmärkt, men kanske inte på den allra känsligaste hästen :)
Jag använde det på pricken i somras, och om man bara sköljer bort allt smutsvatten blir det vitt!

(Någon som använt diskmedel även under höst/vår?)
 
Sv: Istället för Hästschampo?

*KL*

Många år sen jag slutade använda hästshampoo. Jag tvättar med det som finns hemma. Har provat både YES, annat diskmedel, såpa, människoshampo, barnshampoo osv. Inga problem, och samma resultat. Hästen blir ren och pälsen mjuk, skimlar blir kritvita, svansar med (tror det mer sitter i teknik än shampoo).

Använd allt från oparfymerat barnshampoo till shampoo för färgat hår utan problem, på en rad hästar. Och hundar.

Om jag köper shampoo för att tvätta djur så köper jag parfymerat barnshampoo. Parfymerat för att det håller insekterna borta lite mer än oparfymerat. Äppel och pärondoft är av någon mystisk anledning mer repellerande än andra.
 
Sv: Istället för Hästschampo?

*kl*

Jag är känslig för starka rengöringsmedel så som schampo mm.
Jag får sprickor i händerna om jag tvättar hästen med yes eller såpa. Dock
så har jag klarat flera storters hästschampo utan problem. Så jag använder bara det till hästen
eftersom det känns mest skonsamt.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
741
Senast: ptr
·
Hundhälsa Hej, jag hoppas kunna få några åsikter om min hunds kliande. Han är nästan 8 år och har haft klåda under hela sitt liv, vissa säsonger...
Svar
9
· Visningar
1 331
Senast: Vitsippan
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 672
Senast: CaisaCax
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
466
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp