Bukefalos 28 år!

Izor dålig

sussisus

Trådstartare
Varit lös i magen med diarré, som för ett par dagar sedan började bli blodig (bara lite). Men ätit, druckit vatten och lekt som vanligt.
Vi åkte till Arninge djurklinik igår och införskaffade (efter att ha pratat med folket på kliniken) Hill's dietfoder och Diarsanyl-pasta.
Han drack vatten, åt och lekte som vanligt förutom den lösa magen då. Fick 2 ml Diarsanyl-pasta.

Idag inte så roligt:
Har druckit lite vatten, ätit endast ett par godisar, fått 2x2 ml Diarsanyl. Dock lekt lite och nosat som vanligt ute, bajset lite fastare.
Nu ikväll, för en halvtimme sedan ungefär, spydde han!:crazy:

Vi trodde först att det hade med löptikar att göra, men nu börjar åtminstone jag undra.
Izor äter inte saker han hittar utomhus så det är inget sådant.
För övrigt är han väldigt kräsen med maten så det går inte att lura i honom vad som helst (dietmaten åt Izor första portionen, sedan tvärvägrar han).
Ris är inte så gott enligt Izor.
Kokt fisk kanske kan gå att lura i honom (inte kalla fiskbullar i sådana fall, för det var blä).

Kan vi ge honom något annat att äta?
Kan pannkaka vara något?
Kokt kyckling?
Kokt köttfärs?

Är han inte bättre imorgon så blir det veterinärundersökning.

Izor är ju en 7,5 kilos Dvärgschnauzer.
 
Sv: Izor dålig

Skriver detta 04:30.
Izor var "snäll" och gick in till mina föräldrars sovrum och började spy vid 01-tiden. Fyra gånger hittills.

Har varit i telefonkontakt med Bagarmossen, som säger "avvakta tills Albano eller Arninge öppnar".
Så nu väntar vi på att Albano ska öppna klockan 7.

Izor slumrar just nu på kökssoffan med sin filt över sig.
Känns inte speciellt febrig, är fuktig om nosen fortfarande (han kallas blötnos - speciellt när han sätter den i örat på mig;)).
Men är inte alls sig själv. La sig först hos mamma, men inte på rygg som vanligt utan raklång på mage. Nu när jag lyfte ner honom från sängen till kökssoffan kändes det som att hålla i en säck potatis.:crazy:

Vi ska ta tempen innan vi åker, och få i honom lite vatten förstås.
 
Senast ändrad:
Sv: Izor dålig

Tack, det kan behövas!
Izor är nu inlagd på 2-3 dagar, mest för att de vill få bukt på uttorkningen han dragit på sig.

Veterinären trodde att det kan vara en virusinfektion i grunden.
Blodprov togs.

Izor fick gå in på avdelningen innan vi gick därifrån, och han såg så ynklig ut - dessutom hade han ju fått en kanyl i ena frambenet och kunde knappt gå (tyckte han själv då).
Men han viftade lite på svansen åt veterinären.;)

Innan vi fick komma in (jag satt kvar i bilen med vovve) så var det en stackars hund som kom in ännu akutare - påkörd av en buss, men var alltför skadad (bl.a. bruten rygg) så den klarade sig inte.:cry:
 
Sv: Izor dålig

Håller tummarna för Izor.

Min foxterrier har haft lite samma problem vid två tillfällen. Kräkts och blod i avföringen.

Men nu ger jag honom endast Hills i/d och han fungerar bra på det. Tyvärr så har det gjort honom rätt knepig med att trycka i sig annat, vilket han aldrig höll på med förr, innan vi var så noga.
 
Sv: Izor dålig

Tack för tummarna!

Ah, och Izor som är så kräsen. Första portionen med Hill's i/d gick som sagt ner, men sedan ville han inte ens lukta på kulorna.

Izor är den typ av vovve som man får beordra att äta om han ska äta överhuvudtaget.
Det går att lura i honom maten om det är ost, korv, pannkaka, köttfärs eller kyckling ovanpå - speciellt om han ser att vi lägger på "godiset" och får en liten aptitretare först.

Det är därför vi är så bergsäkra på att det inte är något som Izor ätit ute.
Han äter inte heller kakor eller bullar.
Ganska skönt faktiskt.
 
Sv: Izor dålig

Hoppas att din vovve är bättre nu!

Hade lite svårt att somna igår trots att jag varit uppe sedan halv fyra, lyssnade hela tiden efter Izors klor när han kommer intassande i mitt rum för att sova.:(
Har inte hört något från Albano än - hoppas förstås att inga nyheter är goda nyheter.

Det är liiite svårt att slappna av och inte tänka på vovven. Påminns ju hela tiden om saker han brukar göra eller att det är "uuuut, matte"-tid.
Och vi får ändå (förhoppningsvis) tillbaka honom om några dagar.

Hade ju varit skönt att ha tankarna på något annat än Izors sjukhusvistelse just nu, för jag ska på åtminstone en anställningsintervju idag (och jag är tillräckligt nervös för det mötet).
 
Sv: Izor dålig

jodå, han är bättre! fast han har hunnit med ett återfall i torsdags... :( men den här gången fick han penicillin iaf!
 
Sv: Izor dålig

De ringde!
Izor är feberfri, har inte kräkts eller haft diarré, är mjuk i magen och tydligen glad när han ska gå ut.
Har börjat äta dietmat.
Veterinären rekommenderade att han får stanna till imorgon, och jag tog samma beslut utan att fråga mina föräldrar.

Han kommer att tjutskälla när han får syn på stormatte, studsa när han ser mig och morrprata när han ser husse.:) Förmodligen allt på en och samma gång.:D Och så avslutar han det hela med att lägga sig på rygg för att bli kliad på magen.;)

Längtar!:love: (tror jag gråter en skvätt)
 
Sv: Izor dålig

skönt att det går åt rätt håll! :)
tintin höll på att dö när han såg oss, han gnäller aldrig annars men då tjöt han :love:
 
Sv: Izor dålig

Izor har aldrig varit borta från oss, så det är mycket möjligt att han skäller ut oss.
Men å andra sidan har han nog charmat in sig hos personalen.;) Men vi är bäst förstås.

Ska garanterat ta med mig kameran.
 
Sv: Izor dålig

Runt 14:30 får vi hämta honom!:bump:
Pigg, glad och hungrig.
Han ska få kokt ris och fisk i småportioner de närmaste dagarna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik började löpa i onsdags, inte så hon blödde, men svullen vulva och lite blodblandade ”flytningar” som det brukar vara innan det...
Svar
0
· Visningar
2 511
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Vår tjeja har varit dålig i helgen och kräkts. I lördags kom en strumpa upp och natten till måndagen så kom strumpa nr 2 upp. Hon...
Svar
5
· Visningar
1 356
Senast: supersara
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
38 581
Senast: Brandgul
·
Hundhälsa Nagra av er har kanske minns oss - jag och min laskiga rottweilervalp :P Tack vare alla goda rad pa buke sa blev det tilltankta...
Svar
19
· Visningar
2 596
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp