Jacson stretch täcke, är de bra?

TinyWiny

Trådstartare
Min lilla fröken har sånt skav och jag har provat alla möjliga täcken, men det blir bara värre:(

Bogskydd gör inte det hela bättre heller, då får hon skav av den i manen.

Men så sprang jag på ett jacson stretch täcke:)

Kan de vara bra?

Problemet är att på alla täcken så kommer bogvecken för långt bak:confused: och min fundering är då och stretchen kanske kan förhindra att hon får mer skav?

Erfarenheter motages tacksamt:bow:

Sv: Jacson stretch täcke, är de bra?

Vad har du provat för täcken?

Det enda som funkar på min häst är täcken med glatt insida och god passform, Horseware och Bucas tex.

Ja glatt insida måste det ju vara, har funderat på att köpa siden och sy på, för så fort den glatta sidan blir lite sliten så är det kört!

Det som har fungerat bäst hitills är ett three crown tornado täcke.

Sen har jag provat alla möjliga täcken som ska vara för lite smalare bog,(minns inte alla märken) halvhals täcken är värst konstigt nog, jag tänkte att det borde bli mindre skav då men det var tyvärr tvärtom:(

Jag köpte henne i november så jag har ju inte haft henne så länge, hon var helklippt då pga regnskållor så det gör ju inte saken bättre:(

Dum som jag var så köpte jag ett termo stalltäcke från hööks, (panik, var tvungen att ha något snabbt då hon var helklippt, hade bara tunnare inne täcken som hon frös i) det var det hon fick skav av från början, trots att passformen faktiskt var perfekt, men insidan var inte tillräckligt glatt bevisligen:(

Nästa år kommer hon få behålla pälsen på bogen iallafall, för det här är hemskt att se:(

Drömmer om en snabb varm vår:love:

Jag har bara provat stretchtäcket i stallet o det satt uruselt, åkte direkt bakåt o drog på bogarna! Lägg pengarna på ett Horseware istället, de ända täckena jag aldrig har sett ge skav på ngn häst.

Det som har fungerat absolut bäst för mig är att sy dit gamla bomullslakan. Jag brukar sy dit dom för hand, bara "tråckla" fast med tjock tråd och gärna lite löst, som trekanter just där bogen är sas. Det blir slitet efter ett tag och man får byta ut det med jämna mellanrum, men det brukar funka superbra!! Det följer ju liksom hästens rörelser så att det inte blir friktion..:banana:

Men bomullslakan? De är väl inte särskilt halkiga?

*kl*

Har tidigare haft en Jacson stalltäcke, satt hyfsat men gav ENORMA skav. Nu har han ett HW Amigo stalltäcke med glatt insida, inga skav alls. Utomhus har han ett Rambo Wug, också det har glatt insida= inga skav. Väldigt bra kvalité på täckena, trots dagligt användande så blir de inte nötta varken på in- eller utsida.

Jag har löst problemet genom att ha ett ganska tunnt stalltäcke under utetäcket. Stalltäcket har blank insida och går enkelt att tvätta hemma i maskinen (jag brukar tvätta det var 14e dag). Jag har ett Event basic 100g/150g (kommer ej ihåg). Jag har dock varit tvungen att sprätta bort en lapp som satt på insidan som gav lite skav på ena sidan. Detta har funkat jättebra på min häst som annars får skav efter bara en dag eller två.

Men bomullslakan? De är väl inte särskilt halkiga?

Nej dom är inte halkiga men dels är det naturmaterial som inte bränner och dels så eftersom man syr dit det lite löst så följer det sas med bogen på hästen när den rör sig, vet inte hur jag ska förklara men det fungerar hur bra som helst, jag lovar. :idea:

Köpte ett vintertäcke, Jackson stretch, men det satt skitdåligt. Hästen ser ihopklämd ut. Spännena sitter för långt ner o låser bogarna och det ser ut att dra bakåt.
ush! Missköp, men vi fick det för halva priset på utförsäljning så..

Jag skulle satsa på horseware om jag var du.
De har rätt skärning och bra passform så bogveck blir liksom överflödigt!
Har inte sett någon häst med skav från horseware, både normala och lite smäckrare hästar.
Amigo kostar ju inte så mkt heller :)

Jag har bara provat stretchtäcket i stallet o det satt uruselt, åkte direkt bakåt o drog på bogarna! Lägg pengarna på ett Horseware istället, de ända täckena jag aldrig har sett ge skav på ngn häst.

Jag har en häst som får skav av Horseware också! :devil:

Ts: jacson-täckena är otroligt bra på många sätt: håller enormt tätt från väta, andas bra, lätta, torkar snabbt. Men för bogskav funkade det inte på min häst iaf, men det har ju knappt några täcken gjort.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
184
· Visningar
24 074
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 864
Senast: QueenLilith
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 687
Utrustning Börjar tröttna på täcken då de aldrig sitter "som de ska" på hästen. Han är smal över hals och bog, 135cm i rygg med en hög manke. Äldre...
Svar
10
· Visningar
1 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilken färg?
  • Svensk Politik 4
  • Att lämna i smyg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka