Jämka resor

MissFideli

Trådstartare
Jag har lite funderingar på att ev söka nytt jobb. Men då får jag 4 eller 5,3 mil till jobbet. Pga arbetstider måste jag ta bilen. Är det bäst att jämka eller ta det på deklarationen? Vad skulle jämkningen innebära/månad, går det att säga på ett ca?
 
Vilket som är bäst beror ju lite på om du helst vill få lite mer pengar varje månad eller om du tycker att det är trevligt att få en samlad summa lagom till sommaren? Det som man får dra av och sedan får sin skatt minskad med är oavsett betydligt mindre än vad det kostar att köra.
Om du kör 8 mil i 260 dagar får du dra av ca 28500 ((8*18.50*260)-10000) från din inkomst innan skatten beräknas. Så exakt hur mycket du får tillbaka beror på din inkomst/marginalskatt och om du har andra avdrag (t ex för lån). Men om du för enkelhetens skull tjänar 300 tkr och 30 % i skatt så blir skillnaden 8 550 kronor som du ska betala mindre i skatt, dvs drygt 700 kr mindre per månad, om jag tänkt/räknat rätt. (300000*0,3 - (300000-28500)*0,3).
 
Det skulle bli en ganska stor utgift för mig att åka så långt, jag försöker göra skadan så liten som möjligt i så fall. Därav frågan.
 
Det skulle bli en ganska stor utgift för mig att åka så långt, jag försöker göra skadan så liten som möjligt i så fall. Därav frågan.
Förstår precis. Det krävs en högre lön för att kompensera reskostnaden om du inte har det idag, om ett bättre arbete i övrigt inte är värt att (i praktiken) få lägre inkomst. Jag tror att det finns en möjlighet att på skatteverkets hemsida beräkna sin skatt med riktiga siffror. I så fall kan du pröva olika alternativ där.
 
Högre lön är tyvärr inte möjligt :( Kan bli aktuellt med flytt, men jag vill testa först innan jag flyttar.
 
Omkring 900kr/månad skulle det innebära om du får avdraget (spara 2tim per dag jämfört med kollektivtrafik) räknat på 10 mil om dagen 260 dagar per år. Om du ligger under brytpunkten för statlig skatt dvs. Det kan vara befogat att jämka.
 
Man behöver inte spara 2h/dag. Jobbar man på tider när ingen kollektivtrafik går så räcker det. Eller finns över huvud taget.

Lägger bara till att det även är ok att dra av resorna om man pga sjukdom måste ta egen bil men då måste man ha läkarintyg på det.

Då får man även dra av en högre summa än 18.50/mil.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill börja jobba på ett ställe som tyvärr medför längre resor igen. Jag har säkert råd, men det blir inte mycket marginaler kvar...
2
Svar
25
· Visningar
1 718
Senast: MissFideli
·
Fritid Jag överväger starkt att införskaffa en elcykel för att kunna cykelpendla till jobbet i veckorna istället för att behöva betala en...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 369
Senast: Caoimhe
·
Kropp & Själ Jag trodde aldrig att det här problemet skulle uppstå! Jag går på semester om två veckor och har inte någon plan för min första vecka...
2
Svar
30
· Visningar
907
Senast: Rie
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp