Jämka eller dra av?

MissFideli

Trådstartare
Jag vill börja jobba på ett ställe som tyvärr medför längre resor igen. Jag har säkert råd, men det blir inte mycket marginaler kvar.
Har alltid dragit av i deklarationen, varit en trevlig "bonus". Men funderar på om det kanske ändå är bättre att jämka när ekonomin inte är toppen?

En sak jag funderar över är att jag inte har 4 v semester på sommaren, utan plockar över hela året. Förra året fick jag inte ut allt, vilket gör att det blir mer i år. Får dessutom komp och ATF.
Påverkar det nått?

Eller är det ändå bättre att dra av i deklarationen?
 
Jag vill börja jobba på ett ställe som tyvärr medför längre resor igen. Jag har säkert råd, men det blir inte mycket marginaler kvar.
Har alltid dragit av i deklarationen, varit en trevlig "bonus". Men funderar på om det kanske ändå är bättre att jämka när ekonomin inte är toppen?

En sak jag funderar över är att jag inte har 4 v semester på sommaren, utan plockar över hela året. Förra året fick jag inte ut allt, vilket gör att det blir mer i år. Får dessutom komp och ATF.
Påverkar det nått?

Eller är det ändå bättre att dra av i deklarationen?
Först tipsar jag om att ringa skatteverket. De är väldigt trevliga och hjälpsamma. Vi har haft anledningar att ringa en handfull gånger de senaste åren av olika skäl och alltid fått bra hjälp och klarhet i hur det fungerarm

Har aldrig jämkat själv, men om det var tight att det är svårt att ha någon buffert hade jag nog provat jämka och sedan försökt lägga undan det jag kunde för oförutsedda utgifter (om det ens går efter resekostnader är betalda).
Då når man ju de eventuella extra pengarna när som om det krisar istället för en bonus en gång om året.

Jag kan nog för lite om jämkning för att ge ett säkert svar på resten men jag provar ändå att skriva så kanske någon annan kan rätta mig eller fylla på.
Mer semester påverkar väl inkomsten just den månaden men arbetsgivaren drar väl förhoppningsvis mer skatt på lön då.

Det påverkar ju din rätt till. reseavdrag hur många dagar du åker till arbetet däremot. Så det som kan bli fel är väl om du är mer ledig än avdraget är beräknat på.
Om de gör kontroll och det inte stämmer kanske man får återbetala skillnaden?
Summan i sig borde väl kanske inte vara jättestor om man inte är helt fel ute?
 
Jag både jämkar och drar sedan av i deklarationen, hamnar jag på plus så får jag en slant tillbaka och skulle jag mot förmodan hamna på minus får jag göra en inbetalning. Jag jämkar resorna och deklarerar hur mycket jag kört och drar av mina räntekostnader, sen brukar det lagom till semester komma en återbetalning. Min erfarenhet är att du får inte 100% jämkning utan de tar till lite i underkant så rent generellt ska du inte hamna så du är skyldig restskatt.
 
Tack båda!
Jag har haft ungefär lika långt till jobbet senaste 3 åren och min ekonomi tog rätt stor skada nu sista året med alla höjningar. Tack vare nya ersättningsnivån, kan det nog gå bättre denna gång. Men jag har fortfarande lite att städa efter senaste året. Ingen buffert alls och kreditkortsskuld, men vill ändå testa. Jag tror jag skulle trivas så mycket bättre på nya stället, att jag känner det måste vara värt det 🙈
Men vill såklart göra det så enkelt som möjligt, därav fundering på jämkning istället för bara avdrag i deklarationen. Åtminstone första 2 åren, sen är etr lån avbetalt och jag får mer att röra mig med.
 
Tack båda!
Jag har haft ungefär lika långt till jobbet senaste 3 åren och min ekonomi tog rätt stor skada nu sista året med alla höjningar. Tack vare nya ersättningsnivån, kan det nog gå bättre denna gång. Men jag har fortfarande lite att städa efter senaste året. Ingen buffert alls och kreditkortsskuld, men vill ändå testa. Jag tror jag skulle trivas så mycket bättre på nya stället, att jag känner det måste vara värt det 🙈
Men vill såklart göra det så enkelt som möjligt, därav fundering på jämkning istället för bara avdrag i deklarationen. Åtminstone första 2 åren, sen är etr lån avbetalt och jag får mer att röra mig med.
Du kan ju välja själv när du vill börja jämka, när jag var sambo brukade jag vänta till hösten och betalade ingen skatt alls de sista månaderna på året utan allt jag tjänade gick direkt in på kontot. :up:
 
Du kan ju välja själv när du vill börja jämka, när jag var sambo brukade jag vänta till hösten och betalade ingen skatt alls de sista månaderna på året utan allt jag tjänade gick direkt in på kontot. :up:

Så du fick jämkningen retroaktivt så att säga?
Förnyar man jämkningen varje år? Vore ju en idé, att inte jämka hela året.
 
Så du fick jämkningen retroaktivt så att säga?
Förnyar man jämkningen varje år? Vore ju en idé, att inte jämka hela året.
Ja, du kan välja du när vill lämnar in ansökan, antingen innan årsskiftet så det gäller för hela året, eller så lämnar du in i höst och får behålla mer eller hela lönen som utbetalas de månader som är kvar.
 
Ja, du kan välja du när vill lämnar in ansökan, antingen innan årsskiftet så det gäller för hela året, eller så lämnar du in i höst och får behålla mer eller hela lönen som utbetalas de månader som är kvar.

Toppentips, tack!
Det är mycket jag inte kan, känner jag.
 
Tack båda!
Jag har haft ungefär lika långt till jobbet senaste 3 åren och min ekonomi tog rätt stor skada nu sista året med alla höjningar. Tack vare nya ersättningsnivån, kan det nog gå bättre denna gång. Men jag har fortfarande lite att städa efter senaste året. Ingen buffert alls och kreditkortsskuld, men vill ändå testa. Jag tror jag skulle trivas så mycket bättre på nya stället, att jag känner det måste vara värt det 🙈
Men vill såklart göra det så enkelt som möjligt, därav fundering på jämkning istället för bara avdrag i deklarationen. Åtminstone första 2 åren, sen är etr lån avbetalt och jag får mer att röra mig med.
Med kreditkortsskuld så är ju varje krona du kan betala tidigare värd extra i mindre ränta. Då skulle jag inte se det så mycket som en skattefråga, men som en fråga om att kunna pytsa in pengarna snabbare till avbetalning än om du ska vänta på att få tillbaka dem från SKV.
 
Med kreditkortsskuld så är ju varje krona du kan betala tidigare värd extra i mindre ränta. Då skulle jag inte se det så mycket som en skattefråga, men som en fråga om att kunna pytsa in pengarna snabbare till avbetalning än om du ska vänta på att få tillbaka dem från SKV.

Ja, det är lite så jag ser det. Samtidigt vill jag få till en buffert, vet ej vad man ska prioritera.
Men jämkningen känns som bästa idé första tiden?
 
Hur hög är räntan på kreditkortsskulden?

Eftersom jag personligen ogillar lån skulle jag betala kreditkortsskulden så fort som möjligt och därefter börja bygga upp en buffert.

Det är ett vanligt storbankskreditkort, så just räntan är inget som skrämmer mig. Däremot har jag 4 äldre katter som kan bli sjuka, därav viljan att få ihop en buffert.
 
Det är ett vanligt storbankskreditkort, så just räntan är inget som skrämmer mig. Däremot har jag 4 äldre katter som kan bli sjuka, därav viljan att få ihop en buffert.
Jag hade betalat av krediten snarast möjligt och haft kreditkortet som buffert i stället.
Ett sådant kreditkort som jag har hos min bank har en ränta på 13,45% om du skaffar det idag.
Ganska hög ränta jämfört med andra typer av lån som man kan ha på huset till exempel.

Finns lite info/räkneexempel om du har Swedbank här: (bör finnas nåt liknande oavsett bank).
https://www.swedbank.se/privat/kort/kreditkort/kreditkort-mastercard.html

Kanske kan du boka ett möte för rådgivning och gå igenom alternativ?

Men enligt min kunskap så:
Visst, gillar man att betala mer för att se att man har någon tusenlapp på kontot istället för att betala av extra på sin kredit och ha köputrymme där så kan man ju det, det blir däremot dyrare i faktiska pengar i längden.
 
Jag hade betalat av krediten snarast möjligt och haft kreditkortet som buffert i stället.
Ett sådant kreditkort som jag har hos min bank har en ränta på 13,45% om du skaffar det idag.
Ganska hög ränta jämfört med andra typer av lån som man kan ha på huset till exempel.

Finns lite info/räkneexempel om du har Swedbank här: (bör finnas nåt liknande oavsett bank).
https://www.swedbank.se/privat/kort/kreditkort/kreditkort-mastercard.html

Kanske kan du boka ett möte för rådgivning och gå igenom alternativ?

Men enligt min kunskap så:
Visst, gillar man att betala mer för att se att man har någon tusenlapp på kontot istället för att betala av extra på sin kredit och ha köputrymme där så kan man ju det, det blir däremot dyrare i faktiska pengar i längden.

Okej. Om nått händer under det året det kommer ta, får jag betala med kreditkortet och därmed förlängs ju tiden jag får betala ränta oavsett. Den risken är överhängande, därför ville jag ha en buffert. Jag förstår vitsen om man inte kommer behöva använda kreditkortet öht, men det kommer jag garanterat behöva och då har jag lite svårt att se att det skulle bli billigare.
Men jag kan inte sånt, så 🤷‍♀️
 
Okej. Om nått händer under det året det kommer ta, får jag betala med kreditkortet och därmed förlängs ju tiden jag får betala ränta oavsett. Den risken är överhängande, därför ville jag ha en buffert. Jag förstår vitsen om man inte kommer behöva använda kreditkortet öht, men det kommer jag garanterat behöva och då har jag lite svårt att se att det skulle bli billigare.
Men jag kan inte sånt, så 🤷‍♀️
Jag är inte jätteinsatt heller, men varefter skulden minskar bör väl räntan minska?
Mitt tips är att kolla med banken och få lite förklarat kring hur det funkar och sedan besluta vad som känns bäst för dig.
Jag vet ju bara att antal kronor i räntor brukar minska efter hur mycket skuld som är kvar och att det ska vara dyrare i antal kronor att inte betala av. Det kanske inte är applicerbart i just detta fallet, det kan jag inte uttala mig om helt säkert så jag hoppas att du får svar på det av någon annan.
 
Jag är inte jätteinsatt heller, men varefter skulden minskar bör väl räntan minska?
Mitt tips är att kolla med banken och få lite förklarat kring hur det funkar och sedan besluta vad som känns bäst för dig.
Jag vet ju bara att antal kronor i räntor brukar minska efter hur mycket skuld som är kvar och att det ska vara dyrare i antal kronor att inte betala av. Det kanske inte är applicerbart i just detta fallet, det kan jag inte uttala mig om helt säkert så jag hoppas att du får svar på det av någon annan.

Kommer inte ringa banken, enligt min erfarenhet försöker de sällan förstå situationen. Mej huvudfrågan var jämkning vs avdrag och det har jag fått svar på 🙂
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Hade medarbetarsamtal igår. Dom gör det inte lätt för sig och det känns inte alls bra efteråt. Jag har funderat länge på om jag...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: Avalbane
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 992
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 687
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp