Bukefalos 28 år!

Järn och järndepåer?

tott

Trådstartare
Jag fick svar på mina ferritinprov igår. Järndepåvärde 27 och järn 13. Dåligt alltså, men orsak är känd.
Vad är skillnaden mellan järndepåvärde och järnvärde? Enligt min läkarstation är minimi järnvärde 13 men minimi depåvärde vet jag inte.

Han någon kunnig reda ut det här?
 
Om du kollar resultatet på 1177 brukar det stå referenvärden på provet. Annars tror jag att det finns info om man googlar. Jag minns inte vad det stod på mina peover sist jag tog dem.
 
Depåerna är det som finns lagrat i kroppen. Sen hjälper njurarna det att komma ut i blodet.

Innan jag fick adekvat behandling så hade jag "sprängfyllda depåer" men uselt blodvärde.
Sen fick jag (efter flera års tjat) Eporatio och depåerna började skicka ut järn i blodet. Och blodvärdet repade sig.

Så depåer har jag koll på, men järnvärde? 13 kan man väl inte ha i blodvärde så vad järnvärde är vet jag inte utan att googla :)
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 177
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 934
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 324
Senast: Enya
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp