Jätte lös i magen

fuji

Trådstartare
Har nu varit uppe i stugan med min hund några dagar. Han ha inte vart helt hundra, lite loj men ingen feber, men jag trodde de berodde på värmen. När vi nu är på väg hem de dryga tio milen blir han lite orolig, inge ovanligt i bilen. Så vi stannar. Som vanligt är det frågan om att han behöver bajsa men den här gången var det helt rinnande. Brukar kunna vara lös när man åker(nervös antar jag) men inte så här. Så när vi kommer hem är det inga problem, spyr lite(inte heller något ovanligt efter en resa i bilen) Nu senare på kvällen när vi är ute så är han fortfarande lika super lös i magen. Med andra ord, det bara sprutar ut. Nu är det så klart himla viktigt att få i han vätska eftersom det tappas en hel del när det är så här. Kan tillägas att det är första dagen det är riktigt varm hos oss. Kan det ha någonting med det här att göra?? :confused:
Himla tacksam för alla svar och funderingar.
 
Har den badat?
Fått i sig vatten ute?

Min hund kan bli så dålig i magen när han har fått i sig
mycket sjövatten tex.
 
Låt din hund svälta i ett dygn och försök sen ge den lite risavkok (ris som kokat länge i mycket vatten). Klarar den inte av detta låt den svälta ett dygn till. Börja sen med små portioner risavkok ofta (ca varannan timme). Så småningom kan du börja ge hunden lite ris, fortfarande väldigt ofta för att fortsätta utöka med kokt fisk eller kokt nötfärs. Öka mängden sakta och ge hellre ofta än för stora portioner sällan. Efter någon dag kan du börja lägga i lite av hundens vanliga mat till riset och fisken/nötfärsen för att så småningom ge bara vanlig mat igen.

/Anna
 
Jag tycker att du ska kontakt med en veterinär. Det behöver ju inte vara så allvarligt, men det KAN vara det. Bättre att ta kontakt en gång för mkt.
Jag skulle nog ringt redan nu ikväll till en jour veterinär och rådfrågat.
 
jag hade svält tills hunden inte har diarré längre (de klarar 3-4 dyng utan problem, men se till så att den får i sig tillräckligt med vätska!) och sedan gett överkokt ris och kokt fisk som man sedan blandar med uppblött hundmat. under ca 1 vecka går man över till den vanliga maten. gäller det en valp, om den börjar kräkas eller diarrén blir blodblandad ska du uppsöka vet snarast.

min labbe stoppar i sig de mest olämpliga saker och detta har funkat varje gång :)
 
är det vanlig diarré behöver man inte uppsöka vet. det är ganska vanligt och lätt att åtgärda på egen hand.
 
Det känns ju jätte bra att du ska börja rätta folk på stavningen när det var precis de jag frågat om :mad: Tack så mycket. Nog kan det finnas fel här och där men det var väl ändå inte grejen med den här tråden, eller har jag missuppfattat allt?!
 
Spelar det någon roll vilket ris man tar? När det gäller vätskan så har han drukigt. Men kan man inte lura i hundar vatten på något sätt. Jag menar poan min dricker vad som helst med lite äppeljuice i :d
 
Jag brukar använda vanligt ris (vet inte vad det heter). Om din hund dricker som den ska behöver du inte göra något för att den ska dricka mer. Jag skulle inte hällt i äpplejuice eftersom min hund hade blivit ännu sämre i magen av det. Vad du däremot kan hälla i är vatten som du kokat fisk eller nötfärs i! Det uppskattas av min hund iaf!

Jag skulle avvaktat med att kontakta veterinären när hunden "bara" är dålig i magen. Hade däremot min hund blivit sämre eller inte visat någon förbättring skulle jag kontaktat veterinär.

/Anna
 
Han är pigg nu när solen gått ner och de blivit svalare. Som sagt, ingen feber eller dåsighet. När det gällde vattnet kan det alltid vara bra med en back-up plan om det skulle gå dåligt att få i han de. En få tacke å bocke för hjolpa :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
694
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
627
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: annaovega
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 348
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp