Bukefalos 28 år!

Jätte svullen i hasen *suck*

jerseyko

Trådstartare
Idag när jag kom ut till stallet var min häst jätte svullen i hasen (säger man så) Och ner på halva skenbenet.

Hon fick gå utan bandage idag för det fanns inte en enda förpakning med Sorbact i hela stan, utan det fick hem det idag.

Lite datum:
21/8 Skadade hon sig, 3 stygn.
22-26/8 Finadyne
22-28/8 40ml Penovet.
25/8 Svullnaden gått ned.
27/8 Lossnar nedersta stygnet. Ömmar ovanför såret.
29/8 Svullen och öm ovanför såret.
30-3/9 Finadyne.
30-5/9 40ml Penovet.
31/9 Ser bra ut.
8/9 Svullen insida-framsida has.
10/9 Inte svullen längre.
11/9 Väldigt öm.
12/9 Lite svullen igen, inte lika öm.
13/9 Ser mkt bättre ut, inte lika svullen eller öm.
16/9 Får gå utan bandage. Hasen är svullen och känns "mjuk" det börjar nedanför såret och blir sen mer nedåt leden sen ner längstmed baksidan på halva skenbenet.
Väldigt öm.

När man velar ska man såklart ringa vet. Men jag vill avvakta, sist hon svullnade så gick det ned direkt när hon blev lindad igen. Kan det vara lymfangit?

Såhär såg det ut i onsdags.
sar.jpg


Ska ta kort imorgon hade inte kameran med mig. Jag tycker främst hennes lilla skavsår har blivit värre medans såret läker ihop. Kan det vara något som vill komma ut där?
 
Sv: Jätte svullen i hasen *suck*

Feber?? Hälta? Var sitter svullnaden i förhållande till såren? Låter som det kan vara lymfangit ja, men det nedre ser rätt lednära ut :crazy: (hur djupt är det?)
 
Sv: Jätte svullen i hasen *suck*

Glömde det ;) Hon har ingen feber och haltar ena sekunden och går rent i andra. Idag ville hon inte stödja på benet utan stod som de gör när de vilar, då lyfte jag hennes framben så hon satte ner hoven ordentligt sen stod hon så hela tiden under tiden jag borstade och rengjorde såret.

Såret bedömde vet. till 6-7 cm djup med en ficka nedåt. Det nedersta är ett skavsår hon fått på den lilla "knölen" som de har på hasen. Där får du pilla och trycka hur mkt du vill. Men ca 4 cm ovanför ömmar hon.
 
Sv: Jätte svullen i hasen *suck*

Lägg då ett nytt bandage (över bägge såren) gör det ingen skillnad ring ut vet. Rörelse för att hålla igång cirkulationen, om hon får förstås.
 
Sv: Jätte svullen i hasen *suck*

Hon går i en liten hage där hon rör på sig. Ska ut senare idag och kolla hur det ser ut. Jag tvättade såren noga och la på sorbact på båda, sen är hon lindad upp över halva låret och halva senan och har haft lindor på båda bak över natten.
 

Liknande trådar

Hästvård I slutet på juni fastnade min fullblodsvalack i eltråden och skar upp 2 rejäla sår precis vid "vinkeln" i hasen. Efter snart 8 veckors...
Svar
3
· Visningar
1 704
Senast: MalinM
·
G
Hästvård Eftersom min häst skurit upp benet för 8 dagar sedan så har ju en helt ny värld av anitbakteriella salvor och kompresser tagit ny plats...
Svar
3
· Visningar
10 797
Senast: Mitrolle
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp