Bukefalos 28 år!

JÄTTEproblem!!!

M

montgomery

När jag och pålle rider och ska försöka träna så går det vanligtvis käpprätt åt helvete. Om jag barockar på ängen, för jag har ingen annan paddock, så är han totalt okoncentrerad och springer och kollar på allt annat vilket leder till att jag börjar irritera mig på att han inte vill. Vet inte alls hur jag ska motivera honom?! Vi var på kurs för SC och jag har aldrig haft så roligt tillsammans med pålle som när vi var där och några veckor efter. Sen började de gå utför om man säger så!!

Även om jag rider ut så är han ointresserad av vad jag frågar om och låtsas att han inte hör! Om jag frågar om böjning åt höger så böjer han sig i ryggen men viftar med öronen åt vänster och sneglar åt de hållet. Och likadant tvärtom.

På alltihop så kan jag inte stanna längre. Om han koncentrerar sig så behöver jag bara räta på mig och säga whoa så saktar han en gångart och brr och räta upp mig och han stannar, men sen ä han överhet för tillfället vilket gör att han bara vill springa. Jag vill inte ta bort de helt från honom och jag e glad för att han vill springa för förrut kunde jag aldrig rida utan att mala fram honom med pisk och skänklar. Nu e han glad och vill, lite för mycket!! Om jag fattar galopp så går det bara fortare och fortare hela tiden. likadant i trav. Upp med huvudet, spetasde öron och iväg!!!

Okoncentrationen började för ett tag sen så jag gav han två veckors vila och sen en vecka kravlöst i skogen, för jag tänkte han hade lärt sig mycket och det här med barock e nytt för oss båda, så han behövde nog vila lite från det och smälta det.

Han äter inte massa kraftfoder, 300 gram fibergi bas, så det borde ju inte vara orsaken. Snälla kom med något förslag till vad jag ska göra eller varför det kan vara så här för just nu så bara bråkar vi varje gång vi rider och det vill jag inte!!!!! :crazy:
 
Själv är jag så dålig ryttare att jag måste ha kontinuerlig träning för att komma någonvart i min ridning och hästens utbildning. Att åka iväg på några enstaka helgclinics skulle inte på långa vägar räcka för mig. Så mitt tips är att TRÄNA MERA!
 
Det är säkert så att ni bygger på varandras okoncentration. Du kan inte koncentrera dig för att han inte kan koncentrera sig och han koncentrerar sig inte för att du inte koncenterar dig...
För mig brukar det här inträffa när jag lärt mig den senaste läxan och behöver en ny svårighet. Som Carmenzita skrev träna för någon så du får nya uppgifter att koncentrera er på. Dessutom brukar man tappa några pusselbitar på vägen.
Ett annat tips på vägen är att sluta bry dig om vad han gör, fokusera på dig själv och strunta i om han går och tittar på fåglarna eller vad han nu gör. Sedan är bjudning och spring olika saker, jag tror inte att han blir en trögis för att du ber honom lyssna och lugna sig.
 
Själv brukar jag tappa ca 90% av alla pusselbitar mellan träningarna och står med 4 bitar som inte alls hör ihop... Ibland undrar jag om jag är extremt obegåvad som ryttare, när man hör om andra som åker på 4 helgkurser på år och redan börjat rida på avancerade bett och tränar piaffer. Själv har jag fullt upp med att hitta balansen (i SKRITT och HALT), även om jag rider för tränare betydligt oftare... Fast knyppling verkar inte roligt det heller!
 
Jag förstår inte heller hur folk klarar av att harva på själva mellan kurser. Om jag missar en träning (trnar varannan vecka) så får jag problem direkt och dessutom är det inte lika roligt när man inte får lära sig något nytt :-). Jag kan tyvärr inte heller tillgodo göra mig praktiska kunskaper genom att läsa om dem utan jag måste se och känna hur det skall göra.
Frimärkssamling skall vara kul har jag hört annars ;-).
 
Jo tack, man brukar ha hundratjugo saker som har ställt till problem för en under tiden man inte har varit på kurser. Någar lyckas man lösa själv, men andra inte.

Just nu har vi träningar ca var 3:e vecka och det tycker jag är lagom. Man hinner jobba sig framåt lite och man hinner få "lagom" med problem att lösa tills nästa kurs. För när jag red för C.E så hade vi det "bara" var 6:e vecka vilket var lite väl lång tid.

Men vad ska de göra som bara kan träna för någon några få gånger om året annat än att försöka lösa problemen själva...
 
Det går bara man verkligen vill!! Jag har ridit AR sedan 01 och under den tiden har jag bara lyckats få till med tre instruktörstillfällen. Dessimellan har jag sökt egen information och väg, frågat de som ridit detta längre om råd m.m. Och framförallt hållt mig till AR-trappan.

Men allt handlar om att sänka sina krav och inte ha bråttom, ifrågasätta sig själv och fråga sig om man förstår vad man gör och varför.
MVH/
 
- Vad menar du när du skriver att "ni barockar"? Det kan vara så att hästen protesterar mot någon rörelse som tar emot i ovana muskler eller senor. - Du hade ju inte tränar "barock" förut, eller hur.... mvh/T_B :)
 
Jag tror inte att det är därför som han e okoncentrerad för på kursen så var han så glad och koncentrerad som han kunde bli! :)
 
Vill träna mer men det finns inte så många möjligheter till det här nere! Dessutom så kostar det ju ganska mycket! Önskar att jag hade hur mycket pengar som helst, eller i allafall bodde nära en tränare så jag kunde träna var tredje vecka eller nåt.
 
Va ute och red ikväll för att testa nya bettet. Köpte faktiskt ett jaktkandar till honom för det är inte så roligt och sitta i skogen och det går bara fortare och fortare och fortare!! Så då blev det att jag red med en hand och idag fokuserade jag på mig själv och bara provade och testade för att se om det funkade och han lyssnade kalasbra :) OBS jag slet och drog inte i honom utan hade slaka tyglar, tror att han trivdes med det. Provade att galoppera och jag kunde stanna utan att slita och dra utan mest med mig själv och rösten. Vet att den rätta vägen till lydnad inte är att betsla upp men jag kände mig ganska desperat!!! Han verkade hur som helst trivas riktigt bra med det. Och följde med när jag bad om böjning utan att titta på allt annat, fast jag tror inte att det beror på bettet! :o Snarare på att jag "bara provade" istället för att fokusera på allt som måste funka!

Fråga: Han kändes som om han var avslappnad och tillfreds med mitt bettval, frågan är! Kan han vara avslappnad och böja sig rätt och ändå knäppa av i nacken? :confused:
 
Det spelar ingen roll hur han var på kursen, han tränar något som han inte tränat förut och på nytt sätt med nya muskler. DEt blir jobbigt!
- Vad MENAR du när du skriver att ni "barockar"? /T_B
 
Eftersom vi ridit så här sen 1 augusti så borde ju musklerna vant sig nu eller? Han går inte som om han var öm eller hade ont i sina muskler. Han går som om han bara är mer intresserad av allt annat och jag vet inte hur jag ska få han intresserad av uppgiften!
 
Hästar behöver inte bli ömma och ha ont för att tycka att en rörelse är jobbig. Det är vanligt att hästar som tycker att det är anträngande att böja eller samla sig istället spurtar på och smiter ifrån ryttaren. Om ryttaren använder tyglarna för att stoppa hästen är dragkampen igång - gissa vem som är starkast...
Fortsätt att bygga upp hästens styrka i bakbenen och ryggen, och välj de gångarter där du har lättast att inverka!
Det verkar utmärkt att träna på en äng, för på en ridbana med staket skulle ni kunna fuska en hel del med koncentrationen - hästen brukar ju vända i hörnen utan att ryttaren ber om det. På ängen sker varje vändning efter ryttarens vilja, och kräver samarbetsförmåga med hästen.
/Ann
 
I tråden Barock på turbohäst diskuteras just fenomenet med hästen som snabbt smiter, läs där.
När jag rider ut i skogen får hästen inte sätta upp tempot förrän den gått med på att sakta av efter tre galoppsprång upprepade gånger. När jag känner att han är med på det kan jag överraska honom med att galoppera exakt elva språng istället, och ökningen bestämmer jag. Gör jag inte det kan jag räkna med att hänga i trädkronorna istället.
/Ann
 
Idag sammarbetade vi SKITbra!! :love: Red på stången idag oxå och enhandsfattning och jag tycker att det är lättare eftersom jag inte kan fuska lika mycket då. Men jag vet inte när man kan byta upp sig till stång. Den är ju mild och jag tycker att det verkar som om hantrivs väldigt bra på den. Han söker mer framåt neråt, men jag är osäker på om den är för skarp då jag en gång i tiden plockade bort munnen på honom :crazy: :o. Om jag sätter tyglarna i stora d-ringen istället för i nedersta skåran så blir den ju inte så skarp och han verkar inte missnöjd med den i övrigt.

Även om jag rider ut så försöker jag jobba på med styrkan, det är ganska kuperat på sina ställen och där det går rider vi öppna sluta och övergångar däremellan.

Det är inte dragkamp alltid, om vi samarbetar :p så behöver jag bara räta på mig och säga whooa, och brrr.
 
En jaktstång är inte speciellt skarp, en del hästar kan säkert uppleva ett vanligt ledat eller tredelat tränsbett som skarpare. Om han varkar tillfreds och framåt-nedåtsökningen fungerar, du får igenom böjning i skolorna och kan rida för en lätt kontakt/ tygelns tyngd så tror inte jag du behöver oroa dig för bettets skärpa. Hästar med stor tunga/grund underkäke trivs ofta med ett bett som ger lite tungfrihet.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 624
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 314
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 234
Senast: AbCdE
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2024
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp