Jävel jävel jävel!

Morran

Trådstartare
Idag visade våran pincher aggressivitet mot en annan hund för första gången. Dessutom helt "oprovocerat" i mina ögon.

Vi kommer ut från en skogsstig och på den korsande vägen kommer två kvinnor med en tax. Hundkräket reser ragg och skäller på ett mycket otrevligt vis, drar och sliter i kopplet och jag får ryta till ordentligt innan han ens blir kontaktbar. Den stackars taxen tittar på oss som om vi inte var riktigt kloka och fortsätter lungt att gå med sina mattar. Men min hundjä-l ger sig inte förrän jag släpar honom en bra bit där ifrån.

Vi umgås inte speciellt ofta med andra hundar, men när vi väl träffar någon kastar han sig nästan ned och bjuder upp till lek direkt. I söndags var vi på vår första lydnadskurs (han är 16 mån), och det gick under omständigheterna jättebra. Visst gnällde han och var nyfiken på de andra hundarna, men absolut ingen aggressivitet.
Kan någon förklara för mig vad som hände, för jag fattar ingenting! (Dessutom är det vår första hund, så jag har inget att relatera till.)
 
Det behöver inte vara så, men vissa hundar tycker helt enkelt inte om varandra.

Min hanhund är världens snällaste och ääälskar i princip alla andra hundar. Idag hos veterinären så var min hanhund och greyhoundtiken med. Kom in en Spaniel. Båda mina propellervevade med svansen och ville hälsa. Sen kom en labbevalp in, samma reaktion.

Sen kom en vuxen labbe in. Bork ställde sig upp och skällde ett av sina mörka, djupa skall som betyder 'stick och brinn!'.

Av någon anledning fattade han omedelbart motvilja mot den hunden och markerade det. Hans två bästa lekkompisar är för övrigt svarta hundar i labbestorlek - en riesen och en blandras soms er ut som en svart schäfer så det var inte utseendet eller något utan just den hunden.

Sen, han la sig igen när jag sa till och labben satt bredvid oss sedan och Bork var snäll men han låg och tittade på labben hela tiden.

Så, det kan vara så att av någon anledning så gillade inte din hund den andra hunden. Nu får de ju såklart INTE göra utfall eller något ändå, men bara en tänkbar förklaring.
 
KAn det vara så att ni brukar vandra dær och inte brukar træffa andra hundar dær? Det kan ju vara så att han tyckte att någon gjorde intrång på hans område?? Annars kan det ju vara så som hon andra skrev hær.. Han uppskattade helt enkelt inte den hunden (alla kan ju inte ælska alla). Men det enda jag kan tænka ær nog att han kænde att det var hans stælle och då va han tyungen att tala om det och att taxen kunde "dra"..????
 
Jag brukar ta kvällspromenaden i samma skogsområden, men lite olika slingor, så det kan ju vara som du säger att han tycker att det är "hans" naturreservat... :D

Tycker så synd om taxen som såg ut som en fiollåda i ansiktet när min skithund drog sin lilla uppvisning.
 
Om min hund ær løs så kan hon ibland (hænder sællan) få før sig att børja skælla och jaga mænniskor som går førbi oss.. Och det ær endast før att hon tycker det ser så kul ut nær dem blir rædd før henne (hon som annars ær så snæll ).. Ren taskighet mot de stackars mænniskor.. Hon springer først o nosar efter dem o vænder de sig om så backar hon ett par steg och sen sætter hon igång o skæller :o.. HON GØR ALDRIG NÅN ILLA! Ush.. jag blir så arg.. Hon har aldrig gjort så innan nær hon va ung. Det ær så att hon alltid varit rædd och kul tycker hon det ær nær nægon blir rædd før henne.
Ps. Hon viftar på svansen hela tiden.. :smirk:
 
Din hund är på väg in i den psykiska könsmognaden (den varierar lite men man brukar säga 18-22 månader +- 2 mån). Många hundar beter sig helt puckat under denna period. De gör saker som de aldrig gjort förut. Det är under denna period som de skulle om de hade levt i en flock antingen bli bortkörda eller fått stanna kvar. För många hundar är denna perioden mycket jobbigare än den fysiska könsmognaden.

Personligen skulle jag inte bråka så mycket med hunden i sådana här situationer. Risken är att du skapar ett problem genom att gapa och skrika på honom, dvs att han tror att man skall gapa och skrika när man möter annan hund. Tala istället om att det är fel att bete sig så genom ett kort, arg nej. Gå åt sidan och sitt där tills han har lugnat ned sig. Beröm när han har lugnat ned sig.

Var lite försiktig med att släppa honom med främmande under just denna perioden. Låt honom leka med äldre hundar som han känner sedan tidigare för att minska risken för att han hamnar i konflikt.

Sedan skall du se att om några månader så har det gått över och han kommer att ha lugnat ned sig, tror jag. :)
 
Hehe.. :rofl: blev lite fnittrig nu. Jag va nog inte så tydlig.. Det ær en tik på 9 år.. Men det beror nog på att hon børjar bli lite senil eller nåt.. Och hon tycker det ær kul. Men hon VET att det ær fel.. Jag brukar alltid sæga till henne påskarpen men fnittrar lite åt henne och den mænniskan som blev så rædd (fast aldrig så Samba ser). :rofl:
 
Ehh, jag har inte svarat på ditt inlägg och varför skulle jag? Morran skriver att dennes hund är 16 månader och det är hennes eller hans hund jag syftar på. Det står övre kanten vem man har svarat på. :crazy:
 
haha.. Jag ber om ursækt.. trodde att det va min du hade svarat på.. "lite tokig nu på førmiddagen" Men det du skrev læt vældigt vettigt. Hon skriver oxå att den brukar vara vældigt snæll i annat fall så det kan vara både det ena och det andra eller en blandning. Bra svar! :rofl:
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 353
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Vänder mig till er för lite tips och råd :) Har en hund på fem år som är av den lite nervösa typen. Under "spökåldern" hade han en del...
Svar
3
· Visningar
696
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 158
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp