Jag äger inte rätt att äga ett pullarträns..

J

jahaja77

suck.......så här är fallet.
Jag har min travhäst ( aktiv sådan, som startar, körs oftast, men som jag dressyrrider och går en sväng med i skogen några gånger i veckan. Tanken är att när han inte funkar längre på banan så ska han bli min fina ridhäst istället)
Många av mina kompisar har aldrig suttit på eller bakom en travhäst, och skulle aldrig göra det heller säger de. De har hopp och dressyrhästar.

så till saken....Efter många års plock med att rida och köra och starta med samma huvudlag så tänkte jag att jag skulle köpa mig ett träns och bara ha till ridning.
Eftersom jag tycker att pullarträns är superfina och jag hittat ett sådant hyffsat billigt som jag tycker va jättefint :love: så köpte jag det och var så glad och nöjd. Kommer till stallet och provar ut det, provrider med det, och börjar sadla av så kommer en ridtjej ut till stallet.
-Va, ha DU köpt ett pullarträns!
-ja, sa jag, det har jag.
-Varför då??????????
-jag ville ha ett sådant när jag rider
-men, alltså.......det är ju en travhäst.

Någon minut efter ringer en kompis till mig (hopp-tjej) och då säger jag att jag varit å shoppat och köpt ett pullarträns, då utbrister hon, va fan ska DU me det till?

sen va all glädje borta ang. tränset......känns inte alls kul att ha det när ja känner att jag inte förtjänar det,
Får man inte ha ett pullarträns bara för att det är snyggt och hästen verkar trivas bra med det?
Får man inte ha pullarträns på en travhäst eller?

ångrar mig så grymt att jag inte sa till dem bägge, min häst har ju iallafall sprungit in pengar till sin egen utrustning!
 
Sv: Jag äger inte rätt att äga ett pullarträns..

klart du kan ha det!!! stå på dig du!
 
Sv: Jag äger inte rätt att äga ett pullarträns..

??? Vad är ett pullarträns?? Jag har en pullargrimma och har bara travare :D
 
Sv: Jag äger inte rätt att äga ett pullarträns..

ett träns med pullarnosgrimma......
Kika på hooks.se skriv in pullarträns i rutan för sök. Då kommer man exakt till det tränset jag köpte..... ;)
 
Sv: Jag äger inte rätt att äga ett pullarträns..

Behåll ditt träns och strunta i vad folk säger! Dessutom ska du vara stolt över både häst och träns!
 
Sv: Jag äger inte rätt att äga ett pullarträns..

Har också ett pullartråäns. Ingen som säger nått om det. Finns travhästar som går med det i lopp. Det är en skonsam form av nosgrimma eftersom den inte skaver över kindtänderna som en engensk. Stå på dig du. Passar din häst i det är det klart du ska ha det!
 
Sv: Jag äger inte rätt att äga ett pullarträns..

Vilka kompisar :mad:
Behåll tränset och skippa de s.k vännerna!!
 
Sv: Jag äger inte rätt att äga ett pullarträns..

jobbade hos en proffstränare i drygt ett halvår, på drygt tio av de femton hästarna jag jobbadfe med användes pullarnosgrimma, och det var under travjobben :smirk: så visst kan man ha det, kan även tillägga att jag använde pullarträns på de små trokiga djuren när jag galopparbetade på banan ;)
 
Sv: Jag äger inte rätt att äga ett pullarträns..

ångrar mig så grymt att jag inte sa till dem bägge, min häst har ju iallafall sprungit in pengar till sin egen utrustning!
:rofl: :rofl: Du skulle ha sagt det,ja.Da hadde dom fått noe å tenke på :bow: :bow:
 
Sv: Jag äger inte rätt att äga ett pullarträns..

VARFÖR skulle du inte kunna ha det? Spelar det någon roll vad man har för häst? Schyssta "kompisar"! Och eftersom du rider "vanligt" med honom och inte monté så är det väl bättre att du har ett "ridträns".

ludda: :smirk: :bow:
 
Sv: Jag äger inte rätt att äga ett pullarträns..

Men snälla, vilka idioter. Avundsjuka kanske?
Jag har pullarnosgrimma på min ridtravare ibland. Ser inget konstigt med det.
 
Sv: Jag äger inte rätt att äga ett pullarträns..

Hur ofta funderar folk på varför man har pullarnosgrimma? Det är bara en innegrej hos hoppryttare. Från början är den ju till för hästar som just pullar. Kan tänka mig att hästar som går på travet ofta pullar en den där man rider, de är ju vana att springa.

Hoppryttarna tycker väl att din häst inte skall ha det eftersom den inte är en hopphäst som deras fina hästar :smirk: Som att sätta en gucciväska i handen på en gammal tant, inget fel med det men "innebrudarna" kanske tappar känslan när de får syn på det :rofl:
 
Sv: Jag äger inte rätt att äga ett pullarträns..

Det är väl klart du ska ha din pullarnosgrimma om du vill det! Jag menar, häst som häst och trivs hästen med den så är det väl bara tuta och köra.
 
Sv: Jag äger inte rätt att äga ett pullarträns..

KLART du kan ha pullarträns!! För mig är det inget hoppträns även om man oftast (bara..) ser det i hopptävlingar. Har det till min egen pålle (arabkorsning, men spelar roll??) när jag hoppar, rider dressyr och i skogen. Allt efter vilket humör han är på och vad jag tycker är snyggast för dagen. Om hästen trivs med sitt träns så ska du självklart ha det kvar!! De som sa sådär åt dig vet nog inte själva att pullar kan användas på alla hästar.
 
Sv: Jag äger inte rätt att äga ett pullarträns..

Det är ju ett "hoppträns" men klart du kan ha det när du rider din travare, om du tycker det är fint!! :)

Själv så är jag dock för segregering vad nosgrimmor angår, och kan därför inte ha träns med pullargrimma om jag rider med dressyrsadeln. Och inte bred dressyrnosgrimma om jag har hoppsadeln... :angel:
Men jag vet att jag är extremt fixerade vid såna saker, får ont i ögonen av omatchade grejer... hihi... :p

Men rid du med ditt pullarträns och skit i dina "kompisar", dom verkar inte särskilt trevliga...
 
Sv: Jag äger inte rätt att äga ett pullarträns..

:bow: :bow:
Precis vad jag tänkte skriva!

Skitsnack att det skulle vara en "hoppnosgrimma" Den är till för hästar som pullar eller som helt enkelt trivs bäst med den typen av nosgrimma.
 
Sv: Jag äger inte rätt att äga ett pullarträns..

kallar du dom människorna för dina kompisar?
Jag tycker du ska berätta för dom att du blir ledsen när dom "ser ner" på dig och din häst.
Antagligen har dom inte hjärna nog att räkna ut att du blir ledsen av sådana kommentarer :mad:
 
Sv: Jag äger inte rätt att äga ett pullarträns..

*knapplån*

Pullnosgrimma andvänds ju även innom travet :smirk:
 
Sv: Jag äger inte rätt att äga ett pullarträns..

SanchoPancho skrev:
Det är bara en innegrej hos hoppryttare. QUOTE]

Men om hästen fungerar bäst på det så kan man väl itne tänka: "Nää, folk kanske tror att jag har det för att det är modernt" ?!
 
Sv: Jag äger inte rätt att äga ett pullarträns..

lånar väl delvis..

Pullargrimma är väl inte direkt ETT HOPPTRÄNS utan mer vanligt inom hoppningen. Är väl till för alla hästar som pullar, sen om man inte får ha det på dressyrtävling är väl en annan sak (för det får man väl inte..?). Men hoppträns skulle jag inte kalla det. Hellre Terränghoppningsträns då, kanske då man har störst behov av att hästen inte sticker.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 141
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 195
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 093
Senast: mackan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 799
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp