Bukefalos 28 år!

Jag är en hemsk förälder!

C

chrysler

Det verkar kvinnan som jobbar på apoteket tycka iaf:angel:

Jag har aldrig varit med om liknande!!

11 mån sonen har varit kinkig i 2-3 dagar, jag misstänker att han kan ha bränt sig lite i solen även om det inte syns ngt, han kan ju ha ont fast det inte syns & jag har fått uppfattningen at han har det , kombinerat med feber eftersom han varit varm.

Han har nästintill varit omöjlig att få att sova nu några dagar, både till natten & ev middag.
Han har såklart inte velat äta vanlig mat men fått i sig mkt vätska(välling, vatten) & yoghurt.
Var in på apoteket & skulle köpa febertermometer då vi tappat våran samt hud & solkräm till Vincent.

Kvinnan säger att de bara har 2 olika om man inte ska ha örontermometer(de kostade 700 så det var aningen över våran budget denna månad), dessa ska man sätta i baken.
Jag vill inte tempa min son i baken, inte för att jag på ngt sätt är pryd men jag vill inte bråka i onödan eller få honom att känna obehag i onödan.
Dessutom trodde jag sånt inte användes mer?

På bvc samt bb sa de att man numera tempar i armvecket & inte i baken så det är så jag vill göra.

Förklarar detta & apotekaren lyyyfter på ögonbrynen & ger verkligen en SÅN blick, till slut när jag envisas så börjar hon till & med puta på munnen, så det ska vara övertydligt vad hon tycker.

Jag har aldrig varit med om liknande!får apotekare vara så oproffsiga i sitt bemötande?

Inlägget låter svamligt men jag lovar att jag inte ens sett en sån attityd hos en bråkig tonåring.
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

Hade de inte den man sätter i armvecket då? Jag föredrar faktiskt bakvarianten själv, enkelt när man byter blöja, min tar bara 10 sek.

Men vill du ha armvecksvarianten så köp den tycker jag, skit i var apotekstjejen tycker. Örontermometern är så opålitlig tycker jag.
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

Man får mer exakt temp i rumpan än på andra stället.
Fast jag har inte ägt en febertermomter sen äldsta var typ 2 (är 17 idag)
Har funkat utmärkt att känna på pannan och kolla allmänn-tillståndet.
Däremot har det varit lite...typ pinsamt...när jag kommit till läkaren och dom frågat om barnen haft feber och man inte kunnat svara närmre än "typ runt 38 nånting"
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

Jodå de används fortfarande framförallt som de är "säkrast". Som jag förstår det är dessa dyra örontermometrar inte särskilt pålitliga de visar olika resultat på små barn då deras örongångar är för trånga.

Att tempa i armvecket är svårare än att tempa i rumpan då det tar längre tid och bebis måste ligga helt still med armen. Lite vaselin så är det inte alls obehagligt på det viset att tempa i rumpan.

DÄREMOT verkar apotekarens attityd varit mindre kul.
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

Armvecket har jag aldrig hört talas om faktiskt.

Jag köpte min (Rasmus) termometer på barnens hus, en smal, mjuk och snabb, står 10 sek men den är betydligt mkt snabbare.
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

För mig har det alltid känts självkalrt att tempa barnen i baken, ger dessutom mest exakt temperatur. Jag har aldrig hört talas om att bvc skulle rekommendera något annat?
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

Här rekommenderade de i armvecket & tyckte rumpvarianten var gammaldags.
Folk får väl tempa var de vill, det jag inte gillade var apotekaren;)
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

Mm denna skulle vara snabb men skulle ta 40 sek?:confused:
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

Ja, visst kan man känna på pannan, men då vet man bara att barnet känns varmt men inget mer

Som du säger så är allmäntillståndet det viktigaste, om barnet är hängigt & inte vill äta ska man ändå åka in.
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

Vi har en som läggs under tungan.
Visar alltid rätt fast den är ju svår att använda på små barn.
Har en örontemp också men den har vi inte testat än
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

Du kanske kan testa en napptermometer?

Men skit i vad kärringen säger, köp en sådan till armvecket om du vill ha en!
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

40 sekunder? De skulle ju knappt jag glara av.

Den här har jag
Oralt och rektalt 10 sek, armhåla 30 sek.
Senast uppmätta temperatur visas före nästa mätning.

Kostar 139 kr
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

kl

Testar att köra den i armvecket istället, den jag köpte var till oral eller rektalt bruk.

pmm, nej jag menar ju det 40 sek, ska det vara snabbt?:crazy:
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

Oj här kom det nya saker, vad 17 är det?:D
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

Jag skaffade mig en termometer i form av en napp! :D

Digital såklart.

Köpte den på Coop, men den finns väl säkert lite överallt. Extremt lätt att använda, men vet inte hur lång tid det tar. Spelar väl ingen större roll då de ändå har den som napp?

På min sambo fungerade den inte, men på min son gör den det. Har väl kanske med deras sugteknik att göra.

Så vi har en sådan och så en vanlig då.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag är en hemsk förälder!

kl

Testar att köra den i armvecket istället, den jag köpte var till oral eller rektalt bruk.

pmm, nej jag menar ju det 40 sek, ska det vara snabbt?:crazy:

Nej det var de jag mena, att ta tempen på mig själv i 40 sekunder skulle inte ens jag ha tålamod till.

Napptermometer skulle inte jag våga lita på då min son ofta släpper greppet om nappen och släpper in luft i munnen.

Finns ju nappar för att ge medicin oxå :crazy: Hur man nu tror att ungen ska ta napp sen efter det? Funkar säkert jätte bra om man vill lära dem av med napp snabbt.
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

Det där med medicin visste jag inte!

Är säkert en bättre metod att bli av med napp än det som min "svärfar" gjorde med min sambo. Tog alla napparna och sköt upp dem med en raket! :p

Min stackars sambo stod tydligen och väntade på att de skulle komma ner igen :D
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

Min kompis skulle sluta med napp och vägra, hans farfar smorde in nappen med riktigt stark senap. Kompisen tog nappen, kolla på sin farfar, tog ut nappen och sträckte fram den och sa "Mera" :rofl:

Raketidén var ju klockren :rofl:
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

hehe ja senap är ju gott!

vinäger istället kanske?

ja, raketen funka ju för napparna kom aldrig ner :p
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

Jag tyckte det var extremt obehagligt att bli tempad i rumpan när jag var liten. Tar därför, i stort sett, alltid tempen i armvecket på mina barn och använder då den som också kan användas till rumpan; man ska då lägga på en grad (tror jag det var).

Det finns olika modeller som tar olika lång tid. En av de vi har tar tio (!) minuter och en som är lite modernare tar kanske 30 sekunder.
 

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst med eksem
  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp