Bukefalos 28 år!

Jag är en hemsk förälder!

Sv: Jag är en hemsk förälder!

Mina barn har fått mycket hög feber som små.
Över 41 grader.
I det läget vill man veta exakt och då är rektal mätning bäst.
Barnkliniken och infektionskliniken anser att rektalt är det enda pålitliga.
För mina barn har det inte funnits marginaler att chansa med något annat.

Och vi har åkt akut till sjukhus flera gånger med alla tre för att vi inte fått ned febern.
De har bättre resurser för sådant där än vi har hemma.
Mediciner som då var på licens att användas bara på klinik t.ex.
Numera så finns ibumetin för barn som stolpiller och vi kan själva kombinera med alvedon om det behövs.
Men det skall man inte göra annat än i nödfall.
Och man måste kunna mäta noga då.

Stolpiller är också det enda som man får i ett i det närmaste medvetslöst barn.

Jag kan se 2 orsaker till Apotekarens reaktion.
1. Läs ovan.
2. Alla termometrar avsedda för rektal mätning kan också användas för mätning i armvecket eller munnen.

Frågan är om hon fick en syl i vädret för att säga det?
Jag förstår hennes reaktion om hon står där med en rektaltermometer som är det som du egentligen vill ha och du ändå står där och hugger emot.
Du kan vara ganska så envis av dig.
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

Envis?varför tror du det?:angel:

Nej då, även om jag kan hugga till på forum så beter jag mej sansat i allmänhet så du kan vara lugn;)

Det var inte fråga om ngn feber som gav reaktion, han har drukit hela tiden & ätit yoghurt, varm mat vill nog inte många ha i det här varma vädret så det kan lika gärna bero på det.

Han har absolut inte varit hängig, snarare väldigt vaken & inte velat sova.
Men det blev bättre med alvedon & så tror jag han har bränt sig fast det inte syns, han kan ha ont på huden & verkar gnällig därför.

Har läst att man inte behöver åka in om barnet dricker & verkar piggt samt om barnet inte haft hög feber i ca 3 dagar, sedan är sambons exstyvmamma sjuksköterska så vi ringde henne oxå & hon tyckte inte vi behövde åka in.

Hade vi behövt åka in med honom så skulle inte jag hindra läkarna från att göra sitt jobb, det hoppas jag ingen tror om mej.
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

10 min!:eek:

Jag tänker som dig, att det är obehagligt & man inte behöver göra det i onödan, skulle det vara illa & man måste åka in så får läkarna göra det de måste.
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

Jag vill bara gnalla lite om anvandandet av ordet apotekare. Det ar namligen valdigt fa med 5 ars utbildning som jobbar i egenvarden, pa de flesta apotek. Men det gar oftast att lasa pa deras lilla namnskylt vilken sorts titel de har, for man blir inte apotekare av att jobba pa apotek. Sorry for det utspelet.

Jag tycker det var ett oproffsig bemotande du fick, de flesta termometrar visar pa forpackningen var man kan anvanda dem, och det ar ju inte sa svart att leta upp ratt grej i det laget. Men visst lite storre felmarginal blir det val iofs, men det ar ju upp till foraldern att avgora vilken typ av termometer som ska anvandas och hur, allt man gora ar att informera lugnt och sakligt om eventuella risker.

Har i England har de praktiskt sma "plast-film-termometrar" som man satter fast pa pannan pa den som ska matas, men det ar engangsartiklar.
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

Ska kalla henne kassörska hädanefter;)

Jag förstår att det är säkrast rektalt om man verkligen ska vara säker, men jag tänker nog så att ser jag att barnet blir hängigt tex, eller inte sig själv så skulle jag åka in med honom ändå.
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

Har i England har de praktiskt sma "plast-film-termometrar" som man satter fast pa pannan pa den som ska matas, men det ar engangsartiklar.

Såna minns jag att vi hade hemma när jag var liten!
Vet ej om föräldrarna köpt dem utomlands då, men jag tror de köpte dem härhemma i Sverige. Har dock inte sett det sen dess...
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

Precis de flesta foraldrar har ju valdigt bra koll pa hur barnen mar vilket trots allt ar mycket viktigare en exakt vilken temperatur de har i kroppen. Om man inte har sa sma marginaler som Inte_Ung beskriver, da hamnar ju allt i ett annat lage.
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

Som jag förstår det är dessa dyra örontermometrar inte särskilt pålitliga de visar olika resultat på små barn då deras örongångar är för trånga.

Jag har en örontermometer och är supernöjd. Jag mäter alltid 2-3 gånger och gör om ytterligare gånger om jag märker att jag får olika resultat. Känns inte så besvärligt eftersom varje mätning tar ca 2 sekunder.

Sen bryr jag mig absolut inte om huruvida fel temperatur visas. Jag har mätt dottern som frisk och har hon mer än 1 grad högre anser jag att hon har feber helt enkelt.
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

Har i England har de praktiskt sma "plast-film-termometrar" som man satter fast pa pannan pa den som ska matas, men det ar engangsartiklar.

Sådana hade vi när jag gick på fritids som liten. De var väldigt roliga att sätta på lampor och andra varma saker. :D
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

Eh, du kan nog bojkotta kvicksilvertermometern och investera i en ny nu :D

chrysler nä snoffsiga kassörskor tycker väl ingen om! :)
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

Har läst att man inte behöver åka in om barnet dricker & verkar piggt samt om barnet inte haft hög feber i ca 3 dagar, sedan är sambons exstyvmamma sjuksköterska så vi ringde henne oxå & hon tyckte inte vi behövde åka in.

Ja det stämmer ju.
Men den dagen man vill att de tar emot en och det fort.
Så vill läkarna att man själv har tagit tempen rektalt först.
Det för att de skall veta om det är ambulans, snöhög eller om det räcker med att de står på parad när vi kommer.
Jag lovar vi har kört hela det registret.

Det är liksom inte i den änden om man skall åka eller ej utan i den andra hur bråttom som det är.

Jag har också stått och karvat ner stolpiller (ibumetin) för vuxna för att stoppa i barnet för att det varit för bråttom för att åka först och behandla sedan.
Vi har bara 30 min till akuten och det tar 10 min för räddningstjänsten att komma hit.
Hur långt har du?
 
Senast ändrad:
Sv: Jag är en hemsk förälder!

Normalt är det 30 min sträcka, när jag kör är det 15 min sträcka, strax över 3 mil.
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

Normalt är det 30 min sträcka, när jag kör är det 15 min sträcka, strax över 3 mil.
Ungefär som vi.
Vi har strax under 3 mil.
Men första biten är oerthört dålig och långsam väg.
Det går nog att göra på 15min en bra dag om det krisar.
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

Jag har en örontermometer och är supernöjd. Jag mäter alltid 2-3 gånger och gör om ytterligare gånger om jag märker att jag får olika resultat. Känns inte så besvärligt eftersom varje mätning tar ca 2 sekunder.

Sen bryr jag mig absolut inte om huruvida fel temperatur visas. Jag har mätt dottern som frisk och har hon mer än 1 grad högre anser jag att hon har feber helt enkelt.

*halv kl*

Nuförtiden är örontermometrarna lika bra, jag har apotekets själv. Däremot skiljer det ALLTID 0,2 grader från att mäta där bak. Men det är ju systematiskt så det är ok.
Många som klagar på örontermometrarna har ju helt enkelt ett smutsigt hölje. Då mäts tempen på 'smutsen' och inte i örat, man skall byta plastpluppen VARJE gång!
Jag är också supernöjd med min, och på BB mätte de också i örat.

Och att apotekets personal beter sig så är upprörande, iallafall om TS som kund inte var otrevlig. Man ger väl kundern det kunden vill ha :mad:
 
Sv: Jag är en hemsk förälder!

Örontermometer för 700 kr låter dyrt, det finns billigare på exempelvis Elgiganten. De fungerar säkert lika bra.:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp